- 2 - In alternatief 1 is de overweg bij de Schrans vervangen door een nieuwe overweg ter hoogte van de PotmargeDe Schrans is via een doorbraak ter hoogte van de Raadhuisstraat voor alle verkeer aangesloten op de Ooster- goweg. Via een tunnel onder de spoorlijn ter plaatse van de huidige over weg is een langzaam-verkeerverbinding tussen de Schrans en het Zuider plein behouden. In alternatief 2 is de overweg bij de Schrans voor alle verkeerssoorten gehandhaafd. De Schrans is bij de overweg direct aangesloten op de Oos- tergoweg. De verbinding ter hoogte van de Raadhuisstraat dient als ont- sluitingsweg voor de achterzijde van de bebouwing ter weerszijden van de Schrans en voor het fietsverkeer van en naar Achter de Hoven. In beide alternatieven is voor de verbindingsweg tussen de Willem Lodewijk- straat en de Oostergoweg hetzelfde tracé gekozen, namelijk een weg vanaf de spoorwegovergang Achter de Hoven langs de oostzijde van de Casolithfa- briek In alternatief 1 is ter plaatse van de kruising een tunnel opgenomen voor het langzame verkeer, terwijl dit punt in alternatief 2 is opgelost met een gelijkvloerse kruising. Beide mogelijkheden zijn echter uitwisselbaar. In het rapport zijn de stedebouwkundige en verkeerstechnische aspecten van beide alternatieven nader uitgewerkt. Daarbij is tevens ingegaan op de milieuhygiënische en financiële aspecten. IIIReacties op het rapport Werkgroep Oostergoweg. Over het rapport zijn informatieve bijeenkomsten gehouden met vertegenwoor digers uit de meest belanghebbende wijken, te weten Huizum-West, Huizum- Bornia, Tulpenburg/KlanderijbuurtOranjewijk en Achter de Hoven/Vegelin alsmede met de winkeliersvereniging Schrans. Gelijktijdig is aan elk der groepen een exemplaar van het rapport uitgereikt. Daarbij is meegedeeld dat er gelegenheid is commentaar op de inhoud van het rapport te leveren. Voorts is het rapport toegezonden aan Gedeputeerde Staten van Friesland, de Inspecteur van de Ruimtelijke Ordening in Groningen, Friesland en Drenthe, de Regionale Inspecteur van de Volksgezondheid en de Milieuhy giëne, de Hoofdingenieur-Directeur van de Rijkswaterstaat, directie Fries land, de Rijkshoofdinspecteur voor het Verkeer district Noord en de Neder landse Spoorwegen. Van verschillende zijden is voor een integrale beoordeling van het rapport aangedrongen op overleg daarover in het kader van artikel 8 van het Besluit op de Ruimtelijke Ordening. Dit overleg heeft op 22 mei 1984 plaatsgevonden, Vooraf aan een en ander is op 14 januari 1984 over het rapport een infor matieve bijeenkomst gehouden van de Commissie voor de Ruimtelijke Ordening, De commissieleden hebben daarbij een voorlopige reactie op de alternatie ven gegeven. Een twaalftal instanties heeft schriftelijk gereageerd. De werkgroep heeft op ons verzoek de schriftelijke reacties verzameld en hierop commentaar geleverd. Reacties en commentaar zijn opgenomen in het rapport "Reakties op het rapport werkgroep Oostergoweg en kommentaar van de werkgroep". De brief van de Laboratoriumschool Friesland is na de totstandkoming van laatstgenoemd rapport binnengekomen. Op de inhoud van deze brief zal hier na afzonderlijk worden ingegaan. Het reactierapport is ter inzage gelegd. Nadere beschouwing van de alternatieven 1 en 2 Tijdens het op 14 januari 1984 in de Commissie voor de Ruimtelijke Orde ning gehouden overleg over het eerste rapport van de Werkgroep Oostergo weg is gebleken, dat het, voor het doen van een keuze uit de aangeboden alternatieven, van essentië'el belang is, te weten of de Nederlandse Spoor wegen eventueel bereid zou zijn naast de nieuwe overweg ter hoogte van de Potmarge een gelijkvloerse kruising voor het langzame verkeer bij de Schrans toe te staan. Wij hebben ons daarom opnieuw tot de directie van de Nederlandse Spoor wegen gewend om terzake haar standpunt te vernemen. Het bleek ons dat deze hiertoe niet bereid is. Het vorenstaande houdt in dat in alternatief 1 bij de Schrans van een ongelijkvloerse langzaam verkeersverbinding (i.e. een tunnel) moe^c worden uitgegaan. De langzaam verkeersverbinding via een tunnel in alternatief 1 is uit een oogpunt van veiligheid en bereik baarheid (lange tunnel, steile hellingen, bereikbaarheid) onaantrekkelijk. Tevens is het verbreken van een directe verbinding tussen de Schrans en het Zuiderplein een ongewenste verstoring van de bestaande ruimtelijke en functionele structuur. Deze overwegingen - gezien tegen het licht dat de N.S. niet bereid is de hiervoor omschreven langzaam verkeersverbinding toe te staan - hebben er toe geleid, dat in eerste instantie de voorkeur werd gegeven aan de oplossing volgens alternatief 2. Het principe van al ternatief 2 biedt echter meerdere mogelijkheden voor de aansluiting Oos tergoweg - Zuiderplein - Schrans. De werkgroep had hiervoor in eerste in stantie twee varianten uitgewerkt, namelijk: variant 2 omvattende een volledige aansluiting voor het gemotori seerde verkeer Schrans - Oostergoweg, alsmede een aansluiting voor het langzame verkeer (nader uitgewerkt in tekening archiefnr34- 309-01 van het reactierapport) variant 2 geen aansluiting voor het gemotoriseerde verkeer Schrans Oostergoweg, maar wel voor het langzaam verkeer (aangegeven in fig. 11 van het eerste rapport van de werkgroep) De beide varianten hebben aanzienlijke nadelen. Variant 2 vanwege een te beperkt afwikkelingsniveau en variant 2 door het feit dat de Schrans geen aansluiting op de binnenstad heeft voor gemotoriseerd verkeer. Om deze redenen zijn vervolgens de beide varianten 2' en 22 (respteke ning archiefnr. 34-309-02 en 34-309-03 uit het reactierapport) ontwikkeld. Dit zijn compromissen op de beide hiervoor omschreven uitersten. Het ver schil tussen de beide laatste varianten bestaat voornamelijk uit het vol gende Variant 2j_: een beperkte aansluiting voor het gemotoriseerde verkeer, namelijk alleen vanaf het Zuiderplein richting Schrans en vanuit de Schrans richting Oostergoweg; het kruispunt direct ten zuiden van de overweg behoeft niet door ver keerslichten te worden geregeld; het fietsverkeer vanuit de Schrans richting Zuiderplein moet ter hoog te van de overweg onbeveiligd oversteken; dit fietsverkeer en dat in tegengestelde richting wikkelt zich tussen Schrans en Zuiderplein een zijdig aan de westzijde af. Var iant_2j_ direct ten zuiden van de overweg is voor de Schrans een bijna volle dig^ aansluiting voor het gemotoriseerde verkeer aanwezig, slechts de afslag vanaf de Oostergoweg richting Schrans ontbreekt;

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1985 | | pagina 66