- 6 -
Het te kiezen tracé zal een voldoende afwikkelingsniveau moeten
bezitten. Dit is behalve voor het gemotoriseerde verkeer vooral
van belang voor het openbaar vervoer, In concreto betekent dit
een cyclustijd van maximaal 2 minuten. Het blijkt dat alleen de
varianten met een verbrede Stationsweg aan deze eis voldoen.
Hiervan uitgaande blijven de alternatieven 3, 3A, 4, 4A over
voor een nadere beoordeling. Deze alternatieven verschillen in
principe in zoverre dat twee daarvan een directe verbinding heb
ben tussen de Willem Lodewijkstraat en het Zuiderplein (alterna-,
tief 3 en 4), terwijl deze in de beide andere (3A en 4A) is weg
gelaten.
De alternatieven met de verbinding voldoen naar ons oordeel aan
de voorwaarde van een goede bereikbaarheid vanuit het oosten naar
de binnenstad. Hieraan zal in de toekomst (volbouwen van Cammin-
ghaburen) steeds meer behoefte bestaan. Vrees voor een aantrekke
lijke oost-west verbinding behoeft er - gelet op de hoge weer
stand op het Zuiderplein en de Stationsweg - niet te bestaan.
Voorts zal het centrumgerichte verkeer, als gevolg van de aan
wezigheid van de vorenomschreven route, het gebied Tulpenburg/
Klanderij buurt minder belasten. Dit zal een gunstig effect heb
ben op de bebouwingsmogelijkheden in het gebied, alsmede op de
daar aanwezige school en woningen.
Wij hebben echter uit de discussie in de besloten vergadering
van de Commissie voor de Ruimtelijke Ordening van 25 februari jl.
de indruk verkregen, dat een verbinding als vorenomschreven voors
hands ongewenst wordt geacht.
Wij achten het echter om hiervoor aangegeven redenen van groot
belang dat een dergelijke verbinding op voorhand niet definitief
is uitgesloten. Naar ons oordeel zal dit aspect bij de beoorde
ling door de subsidiërende instanties in de overwegingen worden
betrokken.
Wij kunnen ermee instemmen dat deze verbinding eventueel pas over
een aantal jaren tot stand komt.
Het vorenstaande houdt in, dat de alternatieven met de meergenoem
de verbinding (alt. 3 en 4) in eerste instantie niet in aanmerking
komen.
Naar ons voorts is gebleken is het alternatief met de T-kruising
waarbij de aftakking naar de Willem Lodewijkstraat is weggelaten
(alt. 3A) uit een oogpunt van verkeersveiligheid minder gewenst
en daarom hooguit tijdelijk mogelijk. Daarbij zou reeds nu moeten
worden besloten om over enkele jaren tot aanleg van deze aftak
king over te gaan.
Voor alternatief 4Awaarbij de aftakking is weggelaten,geldt dit
nadeel niet.
Op basis van het vorenstaande hebben wij in eerste instantie
de voorkeur gegeven aan alternatief 4A.
In de openbare vergadering van de commissie voor de ruimtelijke
ordening van 9 april jl. is echter gebleken, dat een grote
meerderheid van de leden de voorkeur geeft aan alternatief 4C,
qua opzet overeenkomend met alternatief 4A echter met een
(nagenoeg) niet verbrede Stationsweg.
Wij hebben overwogen, dat, gehoord de argumenten, met een keuze
voor alternatief 4C een eventuele toekomstige verbreding van
de Stationsweg niet is uitgesloten. Wij hebben voorts overwegen,
dat het afwikkelingsniveau in dit alternatief - ook voor het
openbaar vervoer - aanvaardbaar is.
Gelet op een en ander hebben wij besloten U alsnog voor te
stellen te kiezen voor alternatief 4C. Het alternatief is nader
uitgewerkt in de bij het raaasvoorstel en -besluit behorende
tekening archiefnr. 34-309-06. Voor de overige od dit alterna
tief betrekking hebbende asDecten verwiizen wi.i U naar meerge
noemd overzicht.
- 7 -
2. Kruising Huizumerlaan - Oostergoweg.
Wij zijn van oordeel dat een tunnel het karakter van de Huizumer
laan sterk zal aantasten. Naar ons oordeel is een gelijkvloerse
kruising voorzien van verkeerslichten ruimtelijk beter inpasbaar
.en uit een oogpunt van verkeersveilgiheid aanvaardbaar. Bovendien
is een dergelijke kruising aanzienlijk goedkoper. Om deze redenen
geven wij de voorkeur aan een gelijkvloerse kruising.
B. Ten aanzien van de ingediende reacties.
1. Reacties op het rapport Werkgroep Oostergoweg.
De reacties hebben betrekking op de trace's volgens alternatief
1 en 2
In het algemeen wordt een voorkeur uitgesproken voor alternatief
2 of een variant daarop. De gemaakte opmerkingen c.q. de aange
dragen argumenten zijn mede aanleiding geweest om de beide alter
natieven nader te analyseren. De analyse heeft in eerste instan
tie geleid tot nog twee varianten voor de aansluiting Oostergoweg -
Zuiderplein. Nadere analyse van een en ander heeft geleid tot de
onder punt IV omschreven Aanvullende rapportage.
De reacties zijn verzameld in het rapport "Reakties op het rap
port werkgroep Oostergoweg en kommentaar van de werkgroep". Elke
reactie is daarin afzonderlijk van commentaar voorzien.
Als gevolg van de aanvullende studies is een nieuwe situatie
ontstaan. De reacties en het commentaar zijn daardoor voor een
belangrijk deel achterhaald. Het heeft naar ons oordeel derhalve
geen zin dat wij terzake een standpunt bepalen.
De directeur van de Laboratoriumschool Friesland verzoekt in zijn
brief optimaal met de situatie van zijn school rekening te houden
en er zorg voor te dragen dat het verkeer op de nieuw aan te leg
gen weg het onderwijs niet hindert.
Wij zijn van oordeel dat in goed overleg.met de directie van de
school te zijner tijd gezocht moet worden naar een oplossing die
een optimaal functioneren van de school mogelijk maakt.
2. Reacties op de Aanvullende rapportage alsmede op het terzake van
het tracé van de Oostergoweg door ons college ingenomen standpunt.
Een aantal instanties heeft schriftelijk gereageerd. De brieven
zijn ter inzage gelegd. Voorts heeft een aantal personen tijdens de
openbare vergaderineen van de Commissie voor de Ruimtelijke Orde
ning van 18 maart en 9 april 1985 hun standpunt mondeling nader toegi
lichte.De verslagen van de vergaderingen zijn eveneens-ter inzage gelegd
Wij geven U in overweging de schriftelijk en mondeling naar voren
gebrachte argumenten te betrekken bij Uw besluitvorming.
VIII. Verdere gang van zaken.
Nadat U het tracé hebt vastgesteld, zal dit moeten worden verwerkt in de
bestemmingsplannen voor de diverse gebieden. Dit houdt in het ontwerpen
van bestemmingsplannen voor de gebieden Tulpenburg/Klanderij buurt en Achter
de Hoven en het aanpassen van die voor de gebieden Huizum-Sixma en Huizum-
Bornia
Voorts zal het tracé verkeerskundig en civieltechnisch verder moeten worden
uitgewerkt. Tevens zal een kostenbegroting moeten worden gemaakt. De uitge
werkte plannen zullen U te zijner tijd ter vaststelling worden aangeboden.
Wij zijn voornemens samen met Gedeputeerde Staten van Friesland met de Mi
nisteries van Verkeer en Waterstaat en Economische Zaken in overleg te
treden teneinde te trachten in de kosten van de wegaanleg een zo hoog moge
lijke bijdrage te verkrijgen.