- 6 - Het te kiezen tracé zal een voldoende afwikkelingsniveau moeten bezitten. Dit is behalve voor het gemotoriseerde verkeer vooral van belang voor het openbaar vervoer, In concreto betekent dit een cyclustijd van maximaal 2 minuten. Het blijkt dat alleen de varianten met een verbrede Stationsweg aan deze eis voldoen. Hiervan uitgaande blijven de alternatieven 3, 3A, 4, 4A over voor een nadere beoordeling. Deze alternatieven verschillen in principe in zoverre dat twee daarvan een directe verbinding heb ben tussen de Willem Lodewijkstraat en het Zuiderplein (alterna-, tief 3 en 4), terwijl deze in de beide andere (3A en 4A) is weg gelaten. De alternatieven met de verbinding voldoen naar ons oordeel aan de voorwaarde van een goede bereikbaarheid vanuit het oosten naar de binnenstad. Hieraan zal in de toekomst (volbouwen van Cammin- ghaburen) steeds meer behoefte bestaan. Vrees voor een aantrekke lijke oost-west verbinding behoeft er - gelet op de hoge weer stand op het Zuiderplein en de Stationsweg - niet te bestaan. Voorts zal het centrumgerichte verkeer, als gevolg van de aan wezigheid van de vorenomschreven route, het gebied Tulpenburg/ Klanderij buurt minder belasten. Dit zal een gunstig effect heb ben op de bebouwingsmogelijkheden in het gebied, alsmede op de daar aanwezige school en woningen. Wij hebben echter uit de discussie in de besloten vergadering van de Commissie voor de Ruimtelijke Ordening van 25 februari jl. de indruk verkregen, dat een verbinding als vorenomschreven voors hands ongewenst wordt geacht. Wij achten het echter om hiervoor aangegeven redenen van groot belang dat een dergelijke verbinding op voorhand niet definitief is uitgesloten. Naar ons oordeel zal dit aspect bij de beoorde ling door de subsidiërende instanties in de overwegingen worden betrokken. Wij kunnen ermee instemmen dat deze verbinding eventueel pas over een aantal jaren tot stand komt. Het vorenstaande houdt in, dat de alternatieven met de meergenoem de verbinding (alt. 3 en 4) in eerste instantie niet in aanmerking komen. Naar ons voorts is gebleken is het alternatief met de T-kruising waarbij de aftakking naar de Willem Lodewijkstraat is weggelaten (alt. 3A) uit een oogpunt van verkeersveiligheid minder gewenst en daarom hooguit tijdelijk mogelijk. Daarbij zou reeds nu moeten worden besloten om over enkele jaren tot aanleg van deze aftak king over te gaan. Voor alternatief 4Awaarbij de aftakking is weggelaten,geldt dit nadeel niet. Op basis van het vorenstaande hebben wij in eerste instantie de voorkeur gegeven aan alternatief 4A. In de openbare vergadering van de commissie voor de ruimtelijke ordening van 9 april jl. is echter gebleken, dat een grote meerderheid van de leden de voorkeur geeft aan alternatief 4C, qua opzet overeenkomend met alternatief 4A echter met een (nagenoeg) niet verbrede Stationsweg. Wij hebben overwogen, dat, gehoord de argumenten, met een keuze voor alternatief 4C een eventuele toekomstige verbreding van de Stationsweg niet is uitgesloten. Wij hebben voorts overwegen, dat het afwikkelingsniveau in dit alternatief - ook voor het openbaar vervoer - aanvaardbaar is. Gelet op een en ander hebben wij besloten U alsnog voor te stellen te kiezen voor alternatief 4C. Het alternatief is nader uitgewerkt in de bij het raaasvoorstel en -besluit behorende tekening archiefnr. 34-309-06. Voor de overige od dit alterna tief betrekking hebbende asDecten verwiizen wi.i U naar meerge noemd overzicht. - 7 - 2. Kruising Huizumerlaan - Oostergoweg. Wij zijn van oordeel dat een tunnel het karakter van de Huizumer laan sterk zal aantasten. Naar ons oordeel is een gelijkvloerse kruising voorzien van verkeerslichten ruimtelijk beter inpasbaar .en uit een oogpunt van verkeersveilgiheid aanvaardbaar. Bovendien is een dergelijke kruising aanzienlijk goedkoper. Om deze redenen geven wij de voorkeur aan een gelijkvloerse kruising. B. Ten aanzien van de ingediende reacties. 1. Reacties op het rapport Werkgroep Oostergoweg. De reacties hebben betrekking op de trace's volgens alternatief 1 en 2 In het algemeen wordt een voorkeur uitgesproken voor alternatief 2 of een variant daarop. De gemaakte opmerkingen c.q. de aange dragen argumenten zijn mede aanleiding geweest om de beide alter natieven nader te analyseren. De analyse heeft in eerste instan tie geleid tot nog twee varianten voor de aansluiting Oostergoweg - Zuiderplein. Nadere analyse van een en ander heeft geleid tot de onder punt IV omschreven Aanvullende rapportage. De reacties zijn verzameld in het rapport "Reakties op het rap port werkgroep Oostergoweg en kommentaar van de werkgroep". Elke reactie is daarin afzonderlijk van commentaar voorzien. Als gevolg van de aanvullende studies is een nieuwe situatie ontstaan. De reacties en het commentaar zijn daardoor voor een belangrijk deel achterhaald. Het heeft naar ons oordeel derhalve geen zin dat wij terzake een standpunt bepalen. De directeur van de Laboratoriumschool Friesland verzoekt in zijn brief optimaal met de situatie van zijn school rekening te houden en er zorg voor te dragen dat het verkeer op de nieuw aan te leg gen weg het onderwijs niet hindert. Wij zijn van oordeel dat in goed overleg.met de directie van de school te zijner tijd gezocht moet worden naar een oplossing die een optimaal functioneren van de school mogelijk maakt. 2. Reacties op de Aanvullende rapportage alsmede op het terzake van het tracé van de Oostergoweg door ons college ingenomen standpunt. Een aantal instanties heeft schriftelijk gereageerd. De brieven zijn ter inzage gelegd. Voorts heeft een aantal personen tijdens de openbare vergaderineen van de Commissie voor de Ruimtelijke Orde ning van 18 maart en 9 april 1985 hun standpunt mondeling nader toegi lichte.De verslagen van de vergaderingen zijn eveneens-ter inzage gelegd Wij geven U in overweging de schriftelijk en mondeling naar voren gebrachte argumenten te betrekken bij Uw besluitvorming. VIII. Verdere gang van zaken. Nadat U het tracé hebt vastgesteld, zal dit moeten worden verwerkt in de bestemmingsplannen voor de diverse gebieden. Dit houdt in het ontwerpen van bestemmingsplannen voor de gebieden Tulpenburg/Klanderij buurt en Achter de Hoven en het aanpassen van die voor de gebieden Huizum-Sixma en Huizum- Bornia Voorts zal het tracé verkeerskundig en civieltechnisch verder moeten worden uitgewerkt. Tevens zal een kostenbegroting moeten worden gemaakt. De uitge werkte plannen zullen U te zijner tijd ter vaststelling worden aangeboden. Wij zijn voornemens samen met Gedeputeerde Staten van Friesland met de Mi nisteries van Verkeer en Waterstaat en Economische Zaken in overleg te treden teneinde te trachten in de kosten van de wegaanleg een zo hoog moge lijke bijdrage te verkrijgen.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1985 | | pagina 68