-4- Alternatief 2.1. 1. In deze variant blijft de Schrans slechts gedeeltelijk aangesloten voor het gemotoriseerde verkeer op het Zuiderplein (alleen vanaf het Zuiderplein richting Schrans en vanuit de Schrans richting Oostergoweg.) Hoewel deze gedeeltelijke afsluiting ruimtelijk niet struktuurverstorend werkt, is ze dat funktioneel gezien wel. Het gemotoriseerde verkeer vanuit de Schrans richting Zuiderplein zal zich via een minder logische route moeten afwikkelen (o.a. via een verbindings weg tussen Schrans en Oostergoweg ter hoogte van de Raadhuisstraat). 2. De KIanderijbuurt/Tul penburg wordt slecht ontsloten. 3. Het afwikkelingsnivo (kapaciteit) op het Zuiderplein, Stationsweg en Oostergoweg is goed. Ook indien de Stationsweg niet verbreed wordt, zij het dat aan het openbaar vervoer op deze weg geen prioriteit gegeven kan wor den. Vanuit het oosten is het afwikkelingsnivo voor het verkeer matig met name in het gebied KIanderijbuurt/Tulpenburg 4. Door een beperkte aansluiting van de Schrans op het Züiderplein zijn ver keerslichten ten zuiden van de spoorlijn bij de aansluiting Schrans/Ooster- goweg niet noodzakelijk. (Dm fietsers vanaf de Schrans toch beveiligd over te kunnen laten steken over de Oostergoweg moeten de fietsers eerst naar da westzijde van de Schrans overskteken waarna, via een in 2 richtingen te be rijden fietspad, bij het Zuiderplein de Oostergoweg beveiligd overgestoken kan worden. De afwikkeling van het fietsverkeer wordt hierdoor echter minder duidelijk en minder veilig. Bovendien zullen er gevaarlijke en ongewenste fietsbewe- gingen ontstaan (vanaf de Schrans richting Stationsplein). 5. De bereikbaarheid van de binnenstad vanuit het oosten is matig. Het verkeer moet zich afwikkelen door het gebied KIanderijbuurt/Tulpenburg Vanuit het zuiden is de parkeerlokatie op de KIanderijbuurt slecht bereik baar 5. Dit alternatief biedt geen aantrekkelijke oost-west verbinding en lijkt kwa vormgeving niet op de "basisweg". 7. Via de nieuwe verbindingsweg langs de Casolith ontstaat er een aantrekke lijke route voor het oost-zuid verkeer. Dit verkeer zal nauwelijks gestimu leerd worden gebruik te maken van de rondweg. 8. Door het gebied KIanderijbuurt/Tulpenburg zal zich veel sluipverkeer afwi - kei en 9. De bestemmingsmogelijkheden van het gebied KIanderijbuurt/Tulpenburg zijn matig ten gevolge van de grote verkeersdruk in dit gebied. Een groot deel van de huidige woningen en het Lienward College liggen erg kwetsbaar. 10. De verbindingsweg tussen de Willem Lodewijkstraat en de Oostergoweg kan la ter gerealiseerd worden. 11. De vormgeving van het kompleks Zuiderplein komt gekompliceerd over oo de weggebrui ker -5- Kanklusie: Gelet op de gekompliceerde vormgeving van het komplex Zuiderplein, de "onlogische afwikkeling van het fietsverkeer hier ter plaatse en de beperkte aansluiting van de Schrans op het Zuiderplein vervalt dit alternatief.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1985 | | pagina 73