Alternatief 2.2. De Schrans blijft volledig aangesloten op het Zuiderplein. Alleen gemotoriseerd verkeer vanaf de Oostergoweg linksaf richting Schrans is niet mogelijk. Zie alternatief 2.1. De kapaciteit van het Zuiderplein is lager dan deze nu is. Het verkeersaanbod in het avondspitsuur kan niet verwerkt worden. Door de verbreding van de Stationsweg kan het openbaar vervoer middels een busbaan bevorderd worden. De verkeersafwikkeling vanaf de Wirdumerpoortsbrug in zuidelijke richting wordt beter dan in de huidige situatie. Zowel op het Zuiderolein als de Stationsweg kunnen de fietsers veilig afge wikkeld worden. Door de lage kapaciteit van het Zuiderolein wordt de bereikbaarheid van de binnenstad vanuit het zuiden slechter dan in alternatief 2.1. Zie alternatief 2.1 Zie 2.1 Zie 2.1 Zie 2.1 Zie 2.1 Zie 2.1 Konklusie: Gelet op het slechte afwikkelingsnivo en de gekompliceerde vormgeving van het komplex Zuiderplein vervalt dit alternatief. II II II 11 II

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1985 | | pagina 74