Alternatief 3 1. Door de aanleg van een tunnel wordt er naast de bestaande routes over de Schrans en Achter de Hoven een derde spoorlijnpassage toegevoegd. De bar- riërewerking wordt hierdoor in funktionele zin verkleind. De Schrans kan nagenoeg volledig aangesloten blijven op het Zuiderplein, Alleen gemotoriseerd verkeer vanaf de verlengde Willem Lodewijkstraat linksaf richting Schrans is niet mogelijk. Door realisatie van de verlengde Willem Lodewijkstraat ontstaat een vol waardige bereikbaarheidsroute vanuit het oosten. De bestaande historische route naar de binnenstad via Achter de Hoven ver valt daar deze weg afgehaakt wordt van de Willen LodewijkstraatDit geldt niet voor het fietsverkeerDe ruimtelijke kontinuïteit wordt door de sloop aan de zuidkant van Achter de Hoven (ten noorden van het spoor) verstoord. 2. In tegenstelling tot in alternatief 2.1., 2.2. en 2.2.A wordt de Klanderij- buurt/Tulpenburg wel goed ontsloten. 3. Het afwikkelingsnivo (kapaciteit) op Zuiderplein, Stationsweg, verlengde Willem Lodewijkstraat en Oostergoweg is voor alle verkeerssoorten goed. 4. De fietsers kunnen zich zowel op het Zuiderplein als op'de Stationsweg vei lig afwikkelen. 5. De bereikbaarheid van de binnenstad vanuit het zuiden en het oosten is goed De parkeerlokatie oo de KIanderijbuurt is zowel vanuit het zuiden als het oosten goed bereikbaar. 6. De vormgeving van de verlengde Willem Lodewijkstraat doet denken aan de "basisweg". In de spitsuren zal de oost-west route niet aantrekkelijker zijn dan in de huidige situatie daar oo deze route verschillende verkeers lichten geplaatst zullen worden. 7. Door de direkte aantakking van de Oostergoweg op de verlengde Willem Lode- wijkstraat is de kans groot dat het oost-zuid verkeer via de Willam Lode wi jkstraat en de Oostergoweg rijdt in plaats van de rondweg. 8. In dit alternatief worden geen sluiproutes door de woongebieden gekreëerd. 9. In de aanliggende gebieden zijn goede bestemmingsmogelijkheden aanwezig. 10. De aanleg van de verbinding tussen de Willem Lodewijkstraat en de Oostergo weg kan moeilijk losgekoppeld worden, daar de haakse bocht in de tunnel ter noorden van de spoorlijn oo de weggebruiker zeer onlogisch zal overkomer indien hier ter plaatse geen kruising aanwezig is. Voor enkele jaren zou zo'n loskoppeling nog wel akseptabel zijn. 11. De vormgeving van Stationsweg, Zuiderolein, verlengde Willem Lodewijkstraat en Oostergoweg is eenvoudig, direkt en duidelijk. Konklusie: Hoewel dit alternatief een goede bereikbaarheid garandeerd van de binnenstad zowel vanuit het zuiden als het oosten en de verkeersdruk in het gebied KI anderijbuurt/Tuloenburg beoerkt blijft, wordt deze minder wenselijk geacht daar: - het gehele werk in korte tijd uitgevoerd dient te worden (fasering is nauwelijks mogelijk); - de vormgeving visueel sterk aan de basisweg doet denken; - er een aantrekkelijke oost-zuid route ontstaat. -10-

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1985 | | pagina 76