Alternatief 3
1. Door de aanleg van een tunnel wordt er naast de bestaande routes over de
Schrans en Achter de Hoven een derde spoorlijnpassage toegevoegd. De bar-
riërewerking wordt hierdoor in funktionele zin verkleind.
De Schrans kan nagenoeg volledig aangesloten blijven op het Zuiderplein,
Alleen gemotoriseerd verkeer vanaf de verlengde Willem Lodewijkstraat
linksaf richting Schrans is niet mogelijk.
Door realisatie van de verlengde Willem Lodewijkstraat ontstaat een vol
waardige bereikbaarheidsroute vanuit het oosten.
De bestaande historische route naar de binnenstad via Achter de Hoven ver
valt daar deze weg afgehaakt wordt van de Willen LodewijkstraatDit geldt
niet voor het fietsverkeerDe ruimtelijke kontinuïteit wordt door de sloop
aan de zuidkant van Achter de Hoven (ten noorden van het spoor) verstoord.
2. In tegenstelling tot in alternatief 2.1., 2.2. en 2.2.A wordt de Klanderij-
buurt/Tulpenburg wel goed ontsloten.
3. Het afwikkelingsnivo (kapaciteit) op Zuiderplein, Stationsweg, verlengde
Willem Lodewijkstraat en Oostergoweg is voor alle verkeerssoorten goed.
4. De fietsers kunnen zich zowel op het Zuiderplein als op'de Stationsweg vei
lig afwikkelen.
5. De bereikbaarheid van de binnenstad vanuit het zuiden en het oosten is
goed
De parkeerlokatie oo de KIanderijbuurt is zowel vanuit het zuiden als het
oosten goed bereikbaar.
6. De vormgeving van de verlengde Willem Lodewijkstraat doet denken aan de
"basisweg". In de spitsuren zal de oost-west route niet aantrekkelijker
zijn dan in de huidige situatie daar oo deze route verschillende verkeers
lichten geplaatst zullen worden.
7. Door de direkte aantakking van de Oostergoweg op de verlengde Willem Lode-
wijkstraat is de kans groot dat het oost-zuid verkeer via de Willam Lode
wi jkstraat en de Oostergoweg rijdt in plaats van de rondweg.
8. In dit alternatief worden geen sluiproutes door de woongebieden gekreëerd.
9. In de aanliggende gebieden zijn goede bestemmingsmogelijkheden aanwezig.
10. De aanleg van de verbinding tussen de Willem Lodewijkstraat en de Oostergo
weg kan moeilijk losgekoppeld worden, daar de haakse bocht in de tunnel ter
noorden van de spoorlijn oo de weggebruiker zeer onlogisch zal overkomer
indien hier ter plaatse geen kruising aanwezig is. Voor enkele jaren zou
zo'n loskoppeling nog wel akseptabel zijn.
11. De vormgeving van Stationsweg, Zuiderolein, verlengde Willem Lodewijkstraat
en Oostergoweg is eenvoudig, direkt en duidelijk.
Konklusie: Hoewel dit alternatief een goede bereikbaarheid garandeerd van de
binnenstad zowel vanuit het zuiden als het oosten en de verkeersdruk
in het gebied KI anderijbuurt/Tuloenburg beoerkt blijft, wordt deze
minder wenselijk geacht daar:
- het gehele werk in korte tijd uitgevoerd dient te worden (fasering
is nauwelijks mogelijk);
- de vormgeving visueel sterk aan de basisweg doet denken;
- er een aantrekkelijke oost-zuid route ontstaat.
-10-