Alternatief 3A (Dit is alternatief 3 zonder oostelijke verbindingsweg Vanuit het oosten is geen volwaardige bereikbaarheidsroute aanwezig. Ver keer tussen de Willem Lodewijkstraat en het Zuiderplein zal zich afwikkelen via het gebied KIanderijbuurt/Tulpenburg De Oostergoweg maakt na de ongelijkvloerse kruising met de spoorlijn een haakse bocht zonder dat hier sprake is van een kruising. Zo'n tracering komt onlogisch over en is ongewenst daar de Oostergoweg onderdeel zal uit maken van de hoofdstadsstruktuurDe historische route via Achter de Hoven naar de binnenstad blijft gehandhaafd. Zie alternatief 3. Het afwikkelingsnivo voor het verkeer vanuit het oosten door het gebied KIanderijbuurt/Tulpenburg is matig. Zie alternatief 3. De bereidbaarheid van de binnenstad voor het verkeer vanuit het zuiden is goed en vanuit het oosten matig. De vormgeving doet niet denken aan de "basisweg". Er ontstaat een onaantrekkelijke oost-zuid route. Het oost-zuid verkeer zal gestimuleerd worden, gebruik te maken van de rondweg. Door het gebied KIanderijbuurt/Tuloenburg zal veel sluipverkeer ontstaan. De bestemmingsmogelijkheden van het gebied KIanderijbuurt/Tulpenburg zijn matig ten gevolge van de grote verkeersdruk in dit gebied. Een groot deel van de huidige woningen en het Lienward College liggen erg kwetsbaar. Zie alternatief 3. De vormgeving van de haakse bocht in de tunnel direkt ten noorden van de spoorlijn is onlogisch en daardoor niet duidelijk. Aanvullende maatregelen zoals voorwaarschuwingen zullen gelet op de verkeersveiligheid noodzakelijk zijn. Konklusie: Gelet op de vormgeving in de tunnel (ten noorden van de spoorlijn maakt de Oostergoweg een haakse bocht) vervalt dit alternatief. -12-

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1985 | | pagina 77