Alternatief 4 1. Door de aanleg van een tunnel wordt er naast de bestaande routes via de Schrans en Achter de Hoven een derde spoorlijnpassage toegevoegd. De bar- rierewerking wordt hierdoor in funktionele zin verkleind. De Schrans kan nagenoeg volledig aangesloten blijven op het Zuiderplein. Alleen gemotoriseerd verkeer vanaf de verlengde Willem Lodewijkstraat linksaf richting Schrans is niet mogelijk. De bereikbaarheidsroute van de binnenstad vanuit het zuiden (de Oostergo- weg) is goed en kwa tracering fraai en duidelijk. Het verkeer vanuit het oosten naar het centrum zal zich via o.a. Achter de Hoven en Tulpenburg afwikkelen (de bestaande route via Achter de Hoven blijft gehandhaafd). Vanaf het Zuiderplein naar het oosten kan gebruik gemaakt worden van een nieuwe verbindingsweg langs het spoor die de Oostergoweg ongelijkvloers kruist en vervolgens op Achter de Hoven aansluit. Deze verbindingsweg zou in de toekomst ook aangesloten kunnen worden op de Willem Lodewijkstraat 2. De aansluitmogelijkheden van de aangrenzende wijken en buurten zijn goed. 3. Het afwikkelingsnivo van het Zuiderplein, Stationsweg, Oostergoweg en de nieuwe verbindingsweg vanaf het Zuiderplein naar het oos.ten is goed. Vanaf het zuiden komt het verkeer richting Zuiderplein zelfs 1 verkeerslicht min der tegen dan in alternatief 3. Het afwikkelingsnivo van de route door het gebied '<1 anderi jbuurt/Tul penburg in de richting van het Zuiderp-1 ein is matig. 4. De fietsers kunnen zich zowel op het Zuiderplein als op de Stationsweg vei lig afwikkelen. 5. De bereikbaarheid van de binnenstad vanuit het zuiden is direkt en goed. De bereikbaarheid van de binnenstad vanuit het oosten is redelijk maar min der direkt. Het verkeer richting Zuiderplein wikkelt zich vanuit het oosten niet geheel af via het hoofdwegennet. 6. De vormgeving doet niet denken aan de "basisweg". 7. Er ontstaat een onaantrekkelijke oost-zuid route. Het oost-zuid verkeer zal gestimuleerd worden, gebruik te maken van de rondweg. 8. Door het gebied KIanderijbuurt/Tulpenburg zal sluipverkeer ontstaan rijdend in de richting van het Zuiderplein. 9. De bestemmingsmogelijkheden van het gebied KIanderijbuurt/Tulpenburg zijn matig ten gevolge van de grote verkeersdruk in dit gebied. Een groot deel van de huidige woningen en het Lienward College liggen erg kwetsbaar. 10. De aanleg van de verbindingsweg tussen Zuiderplein en Achter de Hoven (deze loopt langs het spoor en kruist de Oostergoweg ongelijkvloers) kan losge koppeld worden van de aanleg van de Oosterqoweg. De tracering van de Oos tergoweg blijft, ook zonder deze verbindingsweg logisch. De nadelen van het niet aanleggen van deze verbindingsweg worden aangegeven in alternatief 4A. 11. De vormgeving van de Oostergoweg, Zuiderplein, Stationsweg en de verbin dingsweg vanaf het Zuiderplein naar het oosten is eenvoudig en duidelijk. Konklusie: Hoewel dit alternatief vergeleken met alternatief 3 het nadeel heeft dat er veel sluipverkeer ontstaat in het gebied KIanderijbuurt/ Tulpenburg waardoor er in dit gebied minder bestemminqsmogelijkheden zijn, heeft dit alternatief de volgende belangrijke voordelen: - de aanleg van de oostelijke verbindingsweg kan losgekoppeld worden van de aanleg van de Oostergoweg; - de vormgeving lijkt visueel niet oo de "basisweg"; - er ontstaat een onaantrekkelijke oost-zuid verbinding; - de ontwikkelingsmogelijkheden van het Lijempfterrein zijn beter. -18-

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1985 | | pagina 80