Alternatief 4
1. Door de aanleg van een tunnel wordt er naast de bestaande routes via de
Schrans en Achter de Hoven een derde spoorlijnpassage toegevoegd. De bar-
rierewerking wordt hierdoor in funktionele zin verkleind.
De Schrans kan nagenoeg volledig aangesloten blijven op het Zuiderplein.
Alleen gemotoriseerd verkeer vanaf de verlengde Willem Lodewijkstraat
linksaf richting Schrans is niet mogelijk.
De bereikbaarheidsroute van de binnenstad vanuit het zuiden (de Oostergo-
weg) is goed en kwa tracering fraai en duidelijk.
Het verkeer vanuit het oosten naar het centrum zal zich via o.a. Achter de
Hoven en Tulpenburg afwikkelen (de bestaande route via Achter de Hoven
blijft gehandhaafd).
Vanaf het Zuiderplein naar het oosten kan gebruik gemaakt worden van een
nieuwe verbindingsweg langs het spoor die de Oostergoweg ongelijkvloers
kruist en vervolgens op Achter de Hoven aansluit. Deze verbindingsweg zou
in de toekomst ook aangesloten kunnen worden op de Willem Lodewijkstraat
2. De aansluitmogelijkheden van de aangrenzende wijken en buurten zijn goed.
3. Het afwikkelingsnivo van het Zuiderplein, Stationsweg, Oostergoweg en de
nieuwe verbindingsweg vanaf het Zuiderplein naar het oos.ten is goed. Vanaf
het zuiden komt het verkeer richting Zuiderplein zelfs 1 verkeerslicht min
der tegen dan in alternatief 3.
Het afwikkelingsnivo van de route door het gebied '<1 anderi jbuurt/Tul penburg
in de richting van het Zuiderp-1 ein is matig.
4. De fietsers kunnen zich zowel op het Zuiderplein als op de Stationsweg vei
lig afwikkelen.
5. De bereikbaarheid van de binnenstad vanuit het zuiden is direkt en goed.
De bereikbaarheid van de binnenstad vanuit het oosten is redelijk maar min
der direkt. Het verkeer richting Zuiderplein wikkelt zich vanuit het oosten
niet geheel af via het hoofdwegennet.
6. De vormgeving doet niet denken aan de "basisweg".
7. Er ontstaat een onaantrekkelijke oost-zuid route. Het oost-zuid verkeer zal
gestimuleerd worden, gebruik te maken van de rondweg.
8. Door het gebied KIanderijbuurt/Tulpenburg zal sluipverkeer ontstaan rijdend
in de richting van het Zuiderplein.
9. De bestemmingsmogelijkheden van het gebied KIanderijbuurt/Tulpenburg zijn
matig ten gevolge van de grote verkeersdruk in dit gebied. Een groot deel
van de huidige woningen en het Lienward College liggen erg kwetsbaar.
10. De aanleg van de verbindingsweg tussen Zuiderplein en Achter de Hoven (deze
loopt langs het spoor en kruist de Oostergoweg ongelijkvloers) kan losge
koppeld worden van de aanleg van de Oosterqoweg. De tracering van de Oos
tergoweg blijft, ook zonder deze verbindingsweg logisch. De nadelen van het
niet aanleggen van deze verbindingsweg worden aangegeven in alternatief 4A.
11. De vormgeving van de Oostergoweg, Zuiderplein, Stationsweg en de verbin
dingsweg vanaf het Zuiderplein naar het oosten is eenvoudig en duidelijk.
Konklusie: Hoewel dit alternatief vergeleken met alternatief 3 het nadeel heeft
dat er veel sluipverkeer ontstaat in het gebied KIanderijbuurt/
Tulpenburg waardoor er in dit gebied minder bestemminqsmogelijkheden
zijn, heeft dit alternatief de volgende belangrijke voordelen:
- de aanleg van de oostelijke verbindingsweg kan losgekoppeld worden
van de aanleg van de Oostergoweg;
- de vormgeving lijkt visueel niet oo de "basisweg";
- er ontstaat een onaantrekkelijke oost-zuid verbinding;
- de ontwikkelingsmogelijkheden van het Lijempfterrein zijn beter.
-18-