Alternatief 4A (Oit is alternatief 4 zonder oostelijke verbindingsweg.) Vanuit het oosten is geen volwaardige bereikbaarheidsroute aanwezig. Ver keer tussen de Willem Lodewijkstraat en het Zuiderplein zal zich afwikkelen via het gebied KIanderijbuurt/Tulpenburg De aansluiting van de Schrans oo het Zuiderplein is gelijk aan die in al ternatief 4. Zie alternatief 4. Het afwikkelingsnivo voor het verkeer vanuit het oosten door het gebied KIanderijbuurt/TulDenburg is matig. Zie alternatief 4. De bereikbaarheid van de binnenstad vanuit het oosten is matig. Het verkeer vanaf en naar het Zuiderplein wikkelt zich via het gebied Klan- derijbuurt/Tulpenburg af in plaats van via het hoofdwegennet. Zie alternatief 4. Zie "4. Door het gebied KIanderijbuurt/Tulpenburg zal zich veel sluipverkeer afwik kelen. Zie alternatief 4. Zie 4. De vormgeving van Oostergoweg, Zuiderplein en Stationsweg is eenvoudig en duidelijk. Konklusie: Dit alternatief is vergelijkbaar met alternatief 4 zij het dat er zich door het gebied KI anderijbuurt/Tulpenburg nog meer verkeer zal moeten afwikkelen en de bereikbaarheid van de binnenstad vanuit het oosten matig is. Al naar gelang de behoefte kan echter de oostelijke verbindingsweg in een later stadium tot stand gebracht worden. Een voordeel van dit alternatief is dat de oost-west route een grotere weerstand heeft dan in alternatief 4. Zodat het oost-west verkeer gestimuleerd zal worden gebruik te maken van de rondweg. -20- -21-

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1985 | | pagina 81