Alternatief 4B (Dit is alternatief 4 met een smalle Stationsweg.) 1. Zie alternatief 4. 2. Zie 4. 3. Het afwikkelingsnivo (de kapaciteit) van het Zuiderplein zal door de be perkte ruimte oo de Stationsweg afnemen ten opzichte van alternatief 4 en 4A maar het verkeersaanbod kan verwerkt worden, zij het dat de cyklustijd van de verkeerslichten bij het Zuiderplein boven de 2 minuten komt. Bevordering van het openbaar vervoer oo de Stationsweg middels een busbaan is niet mogelijk gelet op de beperkt ruimte die hier beschikbaar is. 4. Een veilige afwikkeling van het fietsverkeer op het Zuiderplein (vrijlig- gende fietspaden) en in mindere mate op de Stationsweg (fietsstroken) is mogelijk. 5. Zie alternatief 4. 6. Ondanks de teruglopende kapaciteit van het Zuiderplein blijft de bereik baarheid van de binnenstad vanuit het zuiden en oosten goed. 7. Zi e alternatief 4. 8. Zie 4. 9. Zie 4. 10. Zie 11 4. 11. Zie 4. -23- Konklusie: Dit alternatief is vergelijkbaar met alternatief 4 zij het dat het afwikkelingsnivo op het Zuiderplein en de Stationsweg lager wordt. Verder kan op de Stationsweg gelet op de beperkte ruimte geen priori teit gegeven worden aan het openbaar vervoer. -22- II II li

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1985 | | pagina 82