uba jooa n uappaqs Ctm uamouaSSnuaq uapjoM uBq Z86L up paopjooASuxqsBpaq auBqsquo 996I up 49H 49P ppn uba paapuaSaq up ja ubbS Ptm 'uapupA aq spBBpd uaAaoqaq aaaui uaSupSapjaAqnjpSupqsBpaq appaopaquo uaaS ^861 apuBBSup qsp Ctm uaqqoBMjaA asuBBpq -SPJM3 apsspunnoQ ap uba uappaqsaooA ap uba Supa -aoAup uba uapzuBB uaq uaSupqqoBMjaA aqqaMaS ap do qapaS ua 'pMnoqosaq uapjoM UBy maapqojd qfppapuBq uaa spa aBBui paaquappoup uaa spa qapu qaq uBAaBBM SpoAaS spB uaqqaq uadureq ap qappBtuapqoad-papaipp ap paui uaquaamaS aaapaaam psp qpaj paq do papao •ufpz uappnz uaSupqsBpaqpaoS puaa -aoauo ap uba qsSuajqdo aqrppaSom ap pbm uappaps ap psba paaaouoo papu susqp sp aatnaapq puBqaaA up 'uapaoM uappnz paaasppaaouooaS ajpBpnojpo-punf ap ppn uaSupSSazaoq pBpuBB uaa aapupnoapo apspBBp ap up pBp uapqoBMaaA fpM pSxpuoyaSuBB aaiBpnoapo -aaqraapdas uaa Sou st 5861 aaiBpnoapo-punT ap up •—'000*055 S uba aappBAuaSap uaa uappsppui i'000*250*22 uba SBjpaq uaa qam uapnoqaS uapjoM Supuaqaa sqqoaps aapqoa uBq uaqsoqspuBqsfpq Bapxa ap uooa appBsuaduioo ap pjaapaq pBM aooA Sutuibj aqospqspm -ppdo uaa uba apuBBSppp *uapz uapBp '000*209*22 uba Sejpaq uaa 9861 jooa uaSupqsapaqpaoS puauaojuo ap uba qsSuajqdo ap noz %z uba SupSoq -jaA aSpqampuajq apBtnjou uaa qam puapnoq Supuayay *t?86l sJTBpnojpo-punp ap up sem aqBjds ,SpdopjooA, pB ubajbbm usp 'pSppuoq -aSuBB sp uapapuipp ap uba SupmpnjjaA japjaA uaaS PBp pqfppq SBpsuaA SpdopjooA uauaqosuaA 5961 ppnf 61 do paq ppn pSppuoqaSuBB SupmpnjjaAqapmpp pop papsuooAspaM uaa sp f7861 uba ajpBpnojpo-punC ap up •paora SBBpmo '000*5 uba ppaq -uaa jad japjBp paq pap uaSupqsBpaqpaoS puajaojuo ap jooa ppp puaqapaq uapupAsqBBpd noz uapaptn -pp ap uba SupssBduBB uaaS uappup pasupSaqsppaq -SppajuaAa *u2z paq uba japaq paq up uaSupSpnqmo ajapau ap ua pjooyqajaaSau paq suapqoBjq ua2upj -a^qpnspuojaquaamaB ap do Suppuoq auauiaSpa ap paui 91-11 schillen van de gewone dienst alsmede voor de voorfinanciering van kapitaaluitgaven. Het maximum bedrag van de jaarlijks aan te trekken financie ringsmiddelen mag op enig tijdstip in het jaar een bedrag van 16% van de daarvoor in aanmerking ko mende inkomsten van de gewone dienst van de ge meente niet overschrijden. Voor 1985 is dit maxi mum bedrag bepaald op 48 min. Vaste financiering^ Naast vlottende financieringsmiddelen heeft de ge meente ook een groot bedrag aan vaste financie ringsmiddelen nodig. Op grond van art. 2, lid 3 van de Wet Kapitaaluitgaven Publiekrechtelijke Lichamen dienen voor uitgaven op de kapitaaldienst de nodige financieringsmiddelen te worden aange trokken, voorzover de financiering niet op andere wijze kan plaatsvinden b.v. door investeringssub sidies van het Rijk, grondverkopen en andere kapi taalinkomsten Het aantrekken van vaste financieringsmiddelen vindt als regel plaats door middel van onderhandse leningen, met name bij institutionele beleggers. Voor wat betreft de woningwetsector vindt de fi nanciering in hoofdzaak plaats door middel van door het Rijk te verstrekken voorschotten. Blij kens de bij de begroting behorende staat E zijn de bedragen van de per 1 januari 1986 opgenomen vaste geldleningen en rijksvoorschotten respectievelijk groot 350,4 min en 542,9 min. In totaal der halve 8933 min- Wij verwachten, dat in 1986 nog een aanzienlijk bedrag aan leningen c.q. rijksvoorschotten zal moeten worden opgenomen om binnen bepaalde grenzen kapitaaluitgaven te kunnen doen. De gemeenten zijn namelijk, behoudens uitzonderin gen, verplicht in de vaste financiering van nieuwe kapitaaluitgaven te voorzien indien de ruimte bin nen de zgn. kasgeldlimiet, te weten 16% van de pueqjoA ppp ppnoq yeezpjooq ui *pjaaseqaS ufpz uaq -aprnpp ap dojBBM 'spuojaquaama2 paq ppn Supjayppn auatuaSpB aAappcpaj ap uep ppaojS jappaus psSuajq -do aJBqpsBpaq uapaquaa papuBB paq pep st 'pjaaq uajfBin ap uajBf apspBBp ap 'uapjBMnaaq japuojnaM 'uapuaamaS pspuBB uaa aamjBBM qaxpemaqqojd aa •uayqajp ap do paxtuxp ap pop 9861 xjenuef 1 jad sjaqxnjqaS ap uba psSuajqdo ap poopsaq 5861 t9® £l 80 n TfxMJsp 'pqxajaq uajaf aSxua spaaj qapra -pp ap sem uapSxpqoajaS yfxpayBz ap uba psSuajqdo ap pjajpaq pbm jooa '(saxpoajjoo aAaxpBJpsxuxmpB auBSaSux 58L L u9d ap *poux) spuojaquaam -a2 paq pxn Supjaypxn auamaSpa ap uba ^51 apSxp -qoajaS yfxpaybz ap jooa ua %gi sjaqxnjqaS ap jooa uaSsjpaq aza<p •ppaqsa2 uapaxmxp uaSuxpsapaqpaoS puajaojuo uba uapsSuajqdo ap ubb ufxz puayaq spboz *486l pjbnubf f j98 uapjbbm aqosxra -ouooa ap do pjaasaqaS ufpz uaAaxJBp aa *o£'Z pop 90'l pam uaSoqjaA ap 996 L pjanuaf 1 jad sjay -xnjqaS ap jooa joxjbp paq axpnqpjpajpoopj uaa uba SupjaoAux ap pam yfxpaSap n poopsaq 5861 xarn £f do •uapSxpqoajaS qfxpajfBz ap jooa Lz'S S do ua sjay -xnjqaS jooa 42*9 do uappaps ap pssA 5861 jbbC paq jooa uaAaxJBp ap n poopsaq 4861 jaqmaoap at do uaSuxpsBpaqpaoS puajaojuo 00*026 uaSuxpsBpag :o26 axpouny ■pjapuxmjaA qfpjSuBpaq ppjOM suaAaSaS uayqajps -jaA ap pxaqjaAO ajaSsp ap joop pxaqpaaAaoq aa "4 •pqoBjqaS paM aMnaxu ap uba SuxqjaM ap japuo uapjoM uaSuxuapppaS uba ubbSubb paq pop ppaqpSaoAaq aSxpuBpsjpaz uaa pam uaSuxpaSaj a>ffxpaddsqosuaamaS ap yoo *5 •uajauSaps noz uaSuxuapppaS apuadopSuap uba poquBB paq spB uaSspjaA ap >ffxpapfxp uaSuxuapppaS aSuep jooa suajSpfxpdoop ap jffxpaSotn qaq qqBBm papsuooAspaM paq *uap -pBAjaA aq qmoq uaSuxppaqsux uazaMaSuBB aoqjBBp daarvoor in aanmerking komende inkomsten van de gewone dienst, hiervoor geen ruimte meer biedt. In 1984 en 1985 hebben wij voor belangrijke bedra gen in het verleden aangegane vaste geldleningen met rentetypen variërend van 7 3/4% tot 11kun nen converteren (omzetten) in leningen met rente percentages tussen 74 en 7 7/8. Wij delen U in dit kader mede ook in deze beleids periode alert te zullen blijven ten aanzien van zich eventueel manifesterende mogelijkheden tot "rendabele" herfinanciering. Ter vervanging van de huidige Wet kapitaaluitgaven publiekrechtelijke lichamen (Wkpl) is thans de Wet financiering lagere overheid in voorbereiding. Dit nieuwe wetsvoorstel beoogt een eenvoudiger en doelmatiger beheersing van de monetaire financie ring van de openbare lichamen. De doelstelling van de huidige Wkpl. en het nieuwe wetsvoorstel is de zelfde, nl. het aangaan van kortlopende schulden door de openbare lichamen binnen verantwoorde grenzen te houden. Om het gestelde doel te verwe zenlijken, beoogt het nieuwe voorstel een eenvou diger en doelmatiger instrumentarium te bieden, dat bovendien een grotere vrijheid laat aan de la gere overheden. De belangrijkste wijziging t.o.v. de Wkpl. zijn: 1. De vaste financiering van nieuwe kapitaaluitga ven behoeft niet meer vooraf verzekerd te zijn. Openbare lichamen mogen echter geen besluiten nemen tot het ramen van gelden t.l.v. de kapi taaldienst als hun netto kortlopende schuld groter is dan een bepaald bedrag dat berekend wordt met behulp van de dan geldende kasgeldli miet. Die limiet wordt in het wetsvoorstel be rekend als percentage van de stand van de vaste schuld, de ontvangen waarborgsommen, de reser ves en de voorzieningen. Het percentage wordt vastgesteld door de betrokken bewindslieden. 2. Het regime van de centrale financiering bij

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1985 | | pagina 109