azaq -pxaqsaS jeeqyqqosaq Suxqqazaquaq jooa uaqappxra 52, uba aSBquaouad uaa uba sxsBq do ufxz %g ubbu %£'z uba 5861-8-1 aad 9uqq -uoqjaApfxqspxaqje aaapaaA ap qaai puaqaaA ux Suxqqazaquaq aooA. uaqappqw i aSTaa"AÖ *s '000*028 UBA 10*084 aqqounj do aaAouaSaq SuxuaqqaaqsjaA uaa qaMuaAa qheqs -8861 UT 000* 6l 2, qoq puadoqdo gg6l ux '000*922 uba do uaxappxm qaaAax Suxuayqxn azaa *(0261 TSM *o'x £l "9JU *xa) aaoAaaAqooqas aooA uaqappxtn uba SuxqaAaqjaAO ap ayezux ueepaS uaSuxSSazaoq ufxz auxexnojxa-qunf ap ui 000*l£ uba SuxSoqjaAuaqsraoqux uaa uaSuxuajfqxn a>iaxjxoads uba Suxaauas ap quaqaqaq gg6L aoo/v 000* 61 uba qgnioyuq uaa quaqaq -aq uaSuxuoMuapjeefaq apueeqsaq uba Suxsseduee aooA uaxappxm uba uaqaAaquaAO 5g6L L l qsH ïïa^uTaaqqxn 'aqaxjx^aïïs~9ïïxaauBS p 000'2,8 S uba pxsqsaapuoaaA axqesuadmoo apuax xnaubb uaa spaaa sum 5g6l SuxqouSaq ap uq 000OtrtT '000*048 puBqsCxq - uaqsoq '000*082 S 000*591 -sqeeaedde - 9861 5861 :pmeejaS saxqesuadmoo apuaSqoA ap qeodqaqs uba azfxM fxq Cxm uaq -qaq (axqesuadmoo aBBq aooA uamouaS qundqaaq -aaA sxb azap yfqy qaq qjaaq tr86L "T ~>\oo) uaSuxxayyxMquo apmeejaS 5861-5-82 uba soxa -pB aBBq ux uaxouBUxjaquaamao ap uooa peey ap aoop ap ua sxaSajqads azap uba apueeSqqn *111 ynqspjooq ubbu uazpXMaaA n flM ua3om quaaq -tnoaaqq Suxqqazuaaqqn uaa uooa *9861 ua 5g6i uaAo pueqsfqq axqesuadmoo apuaqinAuee uba uaxzuee uaq qazaSuaaqqn sqaSauxads ap squeq -auoassqeeqs ap qjaoq ajqeinojqo-qunf ap ui ua8uxS3azaoq apaaaaou -oqa5 sqjeqajoassqeeqs ap aoop qaxu Son *2 •uaofxqra 91 PB uaxappxm apqaqsaS jeeqqxqosaq aSawsyfxj uba ap uq uaqapaam )joo suauoMuq 000*05 UBp uapuxui qam uaquaamaS uaSuxqaopaq aqpTI9^ -uoadsaoo ap qoq 3uxnaqsuaSaq ux qep qyaam -aSdo Pqz qaMaaawpuBaq ap qjaaqaq qeM uooa 000trt? 'dsaa '000*091 uba qsmo^uq uaa qoq uapaBMnaaq uooa uaqaSaaqBBra azap uapqaq jfPqxapuqaqqn qaMspueqsSaaq ap uba SuqaaoAuq ayfnaqxaap -a8 uooa '000*05 ua qaMaaaHpuBuq ap uba SuqaaoAUx suaSaM '000*052 uba pmeeuaS qsmo:yux uaa 6861-5861 ueidspxaqaq qaq ux Cxm uappaq uaSux3Sazaoq auepaS uba apjooq qqn ua3ux83azaoq apaaaaouoqao l ua9ïïx3Siazaox *o 000* 00i, apmaouaS spaaa ap douaAoq) —'000*052 I uba uameu aq 2,861 apuee3ux SuqaaqaqaaA as^fxxjeef uaa uooa -ubbp p9qpaBBAqqoaaa9 qaq sq 096l qaMsSuxp -noqaaA axaxoueuxj ap uba unaSxA ap aapuo uaSuxuBAaa uba sxseq do "uadoqaaA uaqsq aq qadaos uaxaSajqeemsSuxxapjaAjaq aSxqsmoyaoq aqanquaAa rao paapuozaSjB aqqaapaS apaaxA uaa xaMuaAa yfqy qaq qjaaq apuaSqoA ua 2,861 uooa *ubbP aad '000*002. puou uba uajef 08-H gingen). In het advies van de Raad voor de Gemeentefinanciën van 28-5-1985 is becijferd dat voor 1986 de groei van de uitkeringsba sis 192% bedraagt. Dit gegeven betekent dat er onvoldoende middelen aanwezig zijn om de groei van de uitkeringsbasis bij de gemeen ten te kunnen financieren. Voor 1986 is dit opgelost door het uitkeringspercentage met per saldo 10 punten te verlagen. Op basis van extrapolatie en een door de staatssecre taris kennelijk in acht genomen voorzichtig heid wordt in het kader van het meerjaren perspectief (1987 en volgende) uitgegaan van een jaarlijkse verlaging met 11 punten. Ten opzichte van de circulaire van juni 1984 - welke ten grondslag heeft gelegen aan de ramingen 1985-1989 - houdt dit over de pe riode 1986-1989 een verslechtering in van 7 punten 1 punt correspondeert met circa 135.000,terwijl over 1984 en 1985 ook een verdere verslechtering is opgenomen van 5 punten. In de circulaire van 28-6-1985 is een onder bouwing gegeven van de voor 1986 geraamde verlaging van het uitkeringspercentage uit hoofde van het z.g. meerjarenperspectief. Bij nadere analyse blijkt dat deze voor 3 punten is veroorzaakt door de ontwikkeling van de verfijning sociale structuur en voor 2 punten door de ontwikkeling van de verfij ning rioleringen. Ofschoon in verband met het aflopen van laatstgenoemde verfijning tijdelijk onge twijfeld door veel gemeenten een uiterste poging zal worden gedaan om onder de huidige regeling nog zoveel mogelijk aansluitingen te realiseren, zijn wij van mening dat de staatssecretaris in zijn meerjarenperspec tief impliciet een te grote dosis pessimisme vertolkt. In sterkere mate geldt dit voor de verfijning sociale structuur. In het be leidsplan 1986-1990 is geen rekening gehou den met een hogere opbrengst uit hoofde van deze verfijning. De ervaringen tot nog toe hebben evenwel geleerd dat Leeuwarden met haar relatief zwakke sociale structuur daar zeker van zal profiteren. Wij zijn van mening dat deze onevenwichtigheid in de ramingen kan worden opgelost door in afwij king van de circulaire een jaarlijkse ver slechtering uit hoofde van het meerjaren perspectief te veronderstellen van 9 punten in plaats van 11. Toepassing van het meerjarenperspectief uit de circulaire betekent een derving aan in komsten van rond 1,5 miljoen per jaar. De door ons voorgestelde correctie van de geconstateerde onevenwichtigheid levert in gaande 1987 een bedrag op van rond 270.000,per jaar en over de gehele be leidsperiode gerekend een bedrag van 1.080.000,Ter aansluiting op de in hoofdstuk III gegeven vergelijking met de in het beleidsplan 1985-1989 geraamde hoogte van de gemeentefondsuitkeringen zij opge merkt dat over de periode tot en met 1989 het verschil van 12 punten een nadeel op levert van 1.640.000,Door de hierboven gesignaleerde onevenwichtigheid kan dit met 3 fasen van 270.000,teruggebracht wor den tot 830.OOO, 3. Volumeaccres De praktijk tot nog toe is steeds geweest dat het volumeaccres over de gemeenten wordt verdeeld via het uitkeringspercentage. Voor 1986 levert dit de gemeente een bedrag op van rond 800.000,en voor volgende

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1985 | | pagina 111