JOOA pBBy sp UBA SBXApB BSJlfxIJeef qsq ux Bp UBA
sxseq do q^jsMjSA puEqsfxq BxqBsuadmoo spuaunA
-UBB Bp sx ubSuxiubj sp ui 'ubeSbSux qjBdB jspuo
-asxq qpjow qund qxp do *ubb9 sq jbao Suxjsoxjxq
-ubm^ qoq subSxjbao jspuoz 'qBZBSusaqxn 9861 "T
usqso^spueqsfxq usSsqssS jooa sxqBsusdtnoo a>iez
-ux epBSsapsds UBUisu sq qqoB ux ^Cxh qaq Joop sp
qjssq ub^ez sspuBquauuxg uba sxJBqsjosssqBBqg sa -
•qjpiBMJBA ubSuxhibj sp ux
spssj ufxz bzbq 'spusSpoA sp ufxz 5861 xunf 82
BjxBpnojpo sp qxn usqund s^fxjSuBisq sjspue spa^ug
•uapaBMnssg squssuiaS sp jooa
qjssq saxqusnbasuoo spsxouBuxj BABxqBSsu oppas jsd
UBABqsqBBiupBBpjBA ux SuxSxzCxm sp qBp qBzsSussqxn
spssa pxM usqqsq '6 spqounjpjooq 'n ^nqspjooq up
•uspnoqsS Suxu
-s^sj qsuxqB)i qsq joop ex 'usqusstuBS uba uadsojS
usssnq usqoBjjBpsspjBAJBq sp ^CxpsniBU 'qqosq ubb
jsuiBg spssMj, sp jbbm qund sqs^fxjSuBqsq qsq qspj
qpjoM
qqOBMJBA JSU1B)J BpSBMJ Bp JOOp suxjnsjjpaos u3xz
-bSuBB UBABqsqBBttipSBpjBA sp UX suxsxzfxm do pj88s
-BqsS spssj ufxz UBpdspxBpaq qxp jooa ubSuxihej sg
•BJXBpnojpo sp fxq sSBppxq ubb ux
usmau sq do SuxSxzCxm ubihoubSjooa sp joop ubSuba
-jspuo suBqq ufxz usmspqojd szsg -puojsSjE qjssq
ubSuxSxzCxm ubujoubSjooa sp quajqino usSuxSBispBEJsq
sp JBtuBg sp qupjooA UBBpsS uspjoM usqusBrasS sp UBB
usSuxpspapsui qBp qqoesS qsxnfuo spssqs jsqqos qsq
qjssq jsuiBg apssMj sa 'UBtuouBSdo ubpjbm BJXBpnojpo
-xunf sp ux ub ABqsqBBiupsspjBA sp UX UBSUXSXZCXM
ubihoubSjooa qsp >ipxp3^xnjqsS qsq sem s.oq Sou qoj,
(jrtnqonjqs spBxoos
SuTJB^qxnsSuxuCxjJBA sp UBA SuxSxzCxm UBB UB
usqusBuisS sqsqoojS jbxa sp uba SuxpspupedsojS SuxS
-xzCxm ubb 'usquixnjuooM jbbu ubSuxuom dxjSsq qsq
uba SubSjbao sp qjsjqsq SuxSxzCxm szsa) 'ubjboa
pxM joop trQ6 L qswsSuxpnoqjBA BpspouBuxg sp sub-:
Vergelijking gemeentefondsuitkeringen t/m 1989 uit
het nu voorliggende beleidsplan met die uit het
beleidsplan 1985-1989-
(excl. verschil in loon- en prijsniveau).
(N.B. Het onderdeel van de bijstandscompensatie is
hiervoor reeds apart vermeld.)
1ontwikkeling uitkeringsbasis
/volumeaccres 830.000 N
2. relatief meer woonruimten
dan de gemeenten tot 50.000
woningen 720.000 B
3. overgang toetsingspercentage
verfijning sociale structuur
van inwoners op woningen 630.000 N
4. aandeel ombuiging op de rijks
begroting 1986 ad 50 mil
joen 320.000 N
5. verslechtering loon- en prijs
compensatie door grotere loon
component 325.000 N
6. overige 230*000 N
1.615.000 N
Zoals in hoofdstuk II hoofdfunctie 9 is uiteenge
zet levert de overgang naar het begrip woonruimte
in de verdeelmaatstaven een voordeel op; de her
ziening van de verfijning sociale structuur levert
daarentegen een nadeel op.
De nadere ombuiging 1986 waartoe het Rijk heeft
besloten, betekent voor Leeuwarden een verslechte
ring van 320.000,
Bij het opstellen van de ramingen ongewijzigd be
leid hebben wij zoveel mogelijk met toekomstige
ontwikkelingen rekening gehouden, voorzover zij
voorzienbaar en kwantificeerbaar zijn.
Ontwikkelingen die in de toekomst mogelijk gaan
-qobjj; ubaeqsqeeuiibbpjsa sp ux SuxSxzCxm ubb >ïCxg
qsq bzTxm b^jbm do qsqsqossS sx n ^nqspjooq ui
*Fpïïoj3q"u88mB? q"sq qxn 3?uYjB>iq"xn subuibStv *V
•ppsqsaS spjo sp ubb ^fxispnoqux usqund sparus
uspjoM jbbjSbJBd szsp ui *^fxH qsq qsra SuxpnoqjBA
3i8x0ubuxj bp do UEBSbSuX UXZ Bqoexuqosq-ibbxoubu
-xj ux spssj sx '6 sqqounjpjooq n ^nqspjooq ui
•YTth
qsq qsui SuxpnoqjBA BpaxouBuxj SuxpB^XMquo 5*£
•usop
qun>i >iBBjdsqxn-3dxouxjd ubb ubbjib SujispuBqaq
bjXBUBjd sp fxq jBAOJBxq n q^poz 'qSEEJA pfxq jbboi
Sux^JBMqxn sp ubajbbm ususqsjooA ux ub ubssxie
-sq qun>^ jsxqxuxjsp qusjqmoJBxq UBidspxBisq-dJBM
-quo qsq uba SuxispuBqsq BJXBUsqd sp Cxq n qupoz
'5861 JeqmsAou t J99A qqoBMJSA qpjow sSBqjoddBJ
pUXB Bp UEAJBBM UBUBqSJOOA UX UBpXBqOS JBpUO UBJ
-TBqsJOOABSuxJspjBBMJBq sp ufxz BSejfxq spusjjsjq
-sq sp ui ">i8oqusSBifxq Bpusjoqsq uBidspxaxsq qaq
fxq qsq jbbu ubzbmjba n qpjon usqosfojdsSuxjspjBBM
-jsq BpisqsaSjooA n ©Tie uba qqoxzjBAO q^jbm
-sSqxn ubb jooa spstusiB 'sjsSjnq usdsojS jooa ub
pxsqusSsisSjiJBM sp jooa usuaqsjooAsSuxjspjBBMJBq
sp uba usqosjjB sp usqxsqxjoxJd ub Bxjsqxjo 'usq
-undsSuBSqxn s>i3xqxiod BpjBaquBqsS usqoBfojdeSuxj
-spjBBMjaq sp uba BznB^ sp fxq sp sxqBJsdosSuxJ
-spjBBMJsq szsp uba jjBduBB sp qjsjqsq qBM jooa
•piBBqsS sx Suxiisqs^BBq sp qsp uspjoM
ubji pjBBpniouoosS BBtnjBBM 4 0661 ui '000*562*1
qoq pusdoido '9861 ux —'000*559 do
qBqosaS uspjoM 'ususqsjooAsSuxjspjBBnjsq bjib uba
Suxjbeiibbj ap uba spuBBSqxn 'ub>1 BXqBJBdOsSuXJ
-spjBBMjsq ap uba qBBqqnssj qsq •UBJoqoBjsxqosjJoo
IBquBB uss uba SuxuiBuqqoBux qsm (^08) UBABSqxn
sp ux isspuBB qsq uba sxseq do us (^02) usSuxqqsz
-qxn sp ux xaspuBB qsq uba sxsBq do 'uaispjSA sq
usjoqossspxsisq sp jbao SuxusqsjfBBq sp jooa Cxm
spelen maan die nog zeen onzeken zijn, en niet
financieel te kwantificeren, hebben wij vooralsnog
buiten beschouwing gelaten. Zo hebben wij veron
dersteld dat de financiële situatie van het Wo
ningbedrijf en het Grondbedrijf vooralsnog geen
aanleiding geeft tot het bijstellen van de ramin
gen. Zodra dergelijke ontwikkelingen zich duide
lijker gaan aftekenen, zullen wij eventuele conse
quenties in de toekomst in de ramingen van het
beleidsplan opnemen.
3«3 Voorstellen nieuw beleid.
Bij het bepalen van de budgettaire positie is re
kening gehouden met een ruimte voor nieuw beleid
van 225.000,in 1986, oplopend tot
431-500,in 1990. In hoofdstuk II (Beleids
voornemens per hoofdfunctie) zijn de voorstellen
nieuw beleid reeds bij de betreffende (sub)functie
aan de orde gesteld. In het bij het beleidsplan
behorende bijlagenboek treft U een resumé aan van
alle nieuw beleid voorstellen.
Wij houden vast aan de tot nu gevolgde gedragslijn
dat wij 100.000,per jaar aan ruimte voor
nieuw beleid willen creëren.
Dat wij de totale ruimte in 1990 niet volledig
hebben ingevuld, houdt verband met het feit dat
wij in de eerste jaren van het beleidsplan tot een
hoger bedrag dan 100.000,per jaar voor nieuw
beleid hebben voorgesteld.
In het bijlagenboek treft U eveneens de financiële
consequenties van de nieuw beleid voorstellen aan.
3.4 Herwaarderingsvoorstellen.
De voorstellen tot herwaardering zijn wederom in
tegraal in het ontwerp-beleidsplan opgenomen.
Het tekort van het beleidsplan 1986—1990 is in het
voorjaar van dit jaar extra-comptabel geschat op
1.300.000, Uitgaande van dit tekort stellen