2upjaqqoapsjaA ep do ueeSaSup Ctm ufpz uepdspqapaq
qpp up suappg uaquipnjuoow qsquee qaq ueb uauaqep
-aj aq azap ppaqsaSuooA ep ua^az aspuepuauupg uea
spjBqajoassqBBqs ap jooq (apqappxtuaS JifxpapuBp)
aSequaojadsSupqsqaoq uaa uea cujoa ap up qsod^ajq
-je U00 qarn q^jaw jnnqonjqs apapoos SupufpjjaA aq
•uaa
-apuxqaaA qBp uaqapmpp a^fppaqqaM ap aesp >100 Cxz
-uaq 'uapapjapuo aaapaaam jo uaa uea qsSuauqdo ap
uea SuxSoqaaA uaa up uapaort uaqaorn uapuoAaS apqas
-uadrnoo paz 'qajfjjad qaq uea uapapjapuo ap uea uaa
do qapmpp aJifppaqqaM ap uea SuppfpjqosjaAO uaa qoq
4PI9I qsSuajqdouuou ap uea Supua^ajaq ap uappup
•ufpz aq quaxp (uaSupqsEpaqpaoS puaaaoauo ua
uaqqoajpoopj 'uaqqoajsSupSpupaj) uaqsuio^up uaSpa
uee lumupupm qaq apqanqps ajjfppaSjap uaa ux qEM
uaAaSaSuEE sjtfppjBBf qpjoM aupepnojpo-punf ap ui
•pSapaSqsEA uaqqaq ppad >lfTT9P9J uaa do uaqsmo^up
uaSpa unq uaquaamaS ap qup sp uauioji aq SupjijatauEB
UT 4861 qoMsSuxpnoquaA 9T9T9uBupg ap uea z\, "que
xa Sbbjaubb uaa aooA mo uapuEEMuooA ap uea uag
*98^1 ~ua3ïïxjjaq~nEaAxïï qoq apYepaj
ux uaquaamaS zi *qje nEaATuuaSuxjjaq qqoxYduaA
•uaAapjaq ua uaSuxjjaq 9*£
•uadaojSaquaamaS uassnq SuppapjaA
-jaq uea rnaoA uaa uea ajjEuds sqqoaps aqxaj ux sp
jg -uaSajpaq auEq^xqosaq pB spuojaquaatusS qaq up
uea qpaqqpEqoq ap uauupq uapjoM aq uauaxp uapuoA
-aS 'ufpz ppaoiuaS jnnqonjqs apapoos SupufpjjaA ap
qarn app uapapppui ap qsp sx jBBMzaq jaqojS Sou uag
•qajWEdspueqspxq qaq
UEA ÏUT XXSXSUSIUES UT USXITqOSjaA qSUI 2UTUS318J uas2
Supuf TJ sp ^pnoq >\oo qua^sqsq suo jooa. qxp £»TF>
*00ti qSeajpaq paapuEE puaAfppq
aquaamaS ap uea Supua>iaj ap jooa qaq *uajasuad
-moo aq uaqsup ejqxa azap mo sx apuaoppoAuo jnnq
-onjqs apepoos SupufpjjaA ap uapzaSuEE 'uaSfpqsqpn
appapppmaS ^fppapuep qaq uaAoq app 'uaquaamaS
app jooa qpjo« jaqqoaps Sou ppaaq qxp qep >joo jbeui
'appapppmaS nfppapuap qaq qam qcuo^uaajaAO uaqsep
-spuBqsfpq up Suppa>i>ipMquo suaxM aquaamaS uaa jooa
sp apuaoppoAuo pa (uaqsojjsqeajBdde *poxa) apqusuad
-moospuEqsPpq ap qsp uapjoM pjaaqEqsuooaS uaappE
qapu jaqqoa ubh jg *uapzjooA uaqaom aqmaap azap
up noz jnnqoruqs apEpoos Supja>iqpnsSupuCpjjaA aa
(pSooqaq qspnfoz spsoz 'up apqpsod aqqoaps
uaa daojS ufpz uauupq qmaau uapjEMnaaq *qoojS
Sua ppaaqjooAfpq sjauoMup 000*001-000*05 daojS ap
uauupq sp uaqsBpspuBqsfpq Enb uaquaamaS uea Supp
-pajds ap) uaopjooA daojSaquaamaS uaa uauupq qopz
app uapppqosjaA qam uapnoqaS Supua^aj uaaS qpjow
'uaopjooA uadaojSaquaamaS uassnq qopz app uapppqos
-J8A ap qam sp uapnoqaS Supua^aj uapappxm azap
uea SuppapjaA ap fpq uooqosjo *($09 bojxo oqqau)
paap £/z uea uaAaSaS apqESuadmoospuEqsCpq apaq
-uamapunj jaam uaa uaqso^spuBqsfpq ap uea Supper
->!PMquo ap up SupjaSaj ap qjaaq uajBf uadopaSjE aa
•appapppm
-aS jjCppapuEp qaq uaAoq sjpaz qSpp uapjBMnaag
•appapppiuaS ajjfppapuBp qaq usp jaSoq %q 000'001
-000*05 daojSaquaamaS ap up uaABSqpnspuEqsfpq
ap uaSSpp 'qj^Pppq suaAaSaS apuEBqsuaAoq qpn spEOZ
•uaqouaS apqES
-uadrnoo apapouEupj jooajebp qpjo« sxbui sjjism ut -q
uee aquaamaS
III-9
Reinigingsrechten
Wettelijke limiet
Art. 12 norm
100% kostendekking)
Raming 1986
(70$ kostendekking)
Rioolrechten
Wettelijke liraiet voor toe
passing art. 12
Wettelijke liraiet voor toet
sing verordening volgens bruto-
methode voor niet-art. 12
Art. 12 norm
125,per aansluiting)
Raming 1986
5^,per aansluiting)
Onroerend goed belastingen (3)
Wettelijke limiet bij geraamde
5.5*10.000
4.432.000
3-093.000 (1)
3.009.000 (2)
3-699.000
4.459.000
1.919.000
taxaties gelijk aan raming 1986.
Art. 12 norm
9.044.000
250,per woning)
Raming 1986
11.527.000 (1)
319,— per woning)
Totaal aan heffingen volgens
art. 12 norm
17.935.000
Totaal aan heffingen volgens
ramingen 1986
16.539.000
(1) In deze bedragen zijn de opbrengsten meegere
kend uit hoofde van die aanslagen, die kwijt
schelding verkrijgen, zoals geraamd op de
functies 721.00 en 920.00 (resp. een bedrag
van 175.000,— en 375.000,
(2) De wettelijke limiet is gebaseerd op een toe
gestane matige winst van 25$.
(3) De o.g.b. opbrengst beperkt zich hier tot de
opbrengst van de woningen, niet van het totale
bestand aan panden.
Uit dit overzicht blijkt dat de rioolretributie
nog aanzienlijk en de reinigingsrechten in mindere
mate achter blijven bij de normen die aan artikel-
12 gemeenten gesteld worden.
In de huidige situatie kunnen wij U nog een slui
tend ontwerp-beleidsplan presenteren zonder méér
dan trendmatige verhogingen van de hier genoemde
belasting te moeten voorstellen. Hiermee hebben
wij recht kunnen doen aan het door ons gehanteerde
uitgangspunt van terughoudendheid in additionele
lastenverzwaring voor de burgers, afgezien van de
invoering van de rioolretributie, waartoe U reeds
in het kader van de herwaardering 1982-1986 heeft
besloten.
In hoofdstuk I hebben wij reeds vermeld dat wij
een artikel-12 situatie niet nastreven. Er zou tot
een aanzienlijke lastenverzwaring overgegaan
moeten worden voordat van een dergelijke situatie
sprake zou zijn. Een uitvoerige uiteenzetting over
wat een artikel-12 situatie inhoudt, is in het be
leidsplan 1985-1989 gegeven.
Kwijtschelding^beleid
In Uw vergadering van 25 april 1984 heeft U beslo
ten over te gaan tot het voeren van een actief
kwijtscheldingsbeleid
Deze actievere opstelling zou zich in het bijzon
der richten op de afvalstoffenheffing en op de
(nog in te voeren) rioolretributie en in mindere
mate op de hondenbelasting en de lesgelden voor
het gemeentelijk muziekinstituut. De geformuleerde