2upjaqqoapsjaA ep do ueeSaSup Ctm ufpz uepdspqapaq qpp up suappg uaquipnjuoow qsquee qaq ueb uauaqep -aj aq azap ppaqsaSuooA ep ua^az aspuepuauupg uea spjBqajoassqBBqs ap jooq (apqappxtuaS JifxpapuBp) aSequaojadsSupqsqaoq uaa uea cujoa ap up qsod^ajq -je U00 qarn q^jaw jnnqonjqs apapoos SupufpjjaA aq •uaa -apuxqaaA qBp uaqapmpp a^fppaqqaM ap aesp >100 Cxz -uaq 'uapapjapuo aaapaaam jo uaa uea qsSuauqdo ap uea SuxSoqaaA uaa up uapaort uaqaorn uapuoAaS apqas -uadrnoo paz 'qajfjjad qaq uea uapapjapuo ap uea uaa do qapmpp aJifppaqqaM ap uea SuppfpjqosjaAO uaa qoq 4PI9I qsSuajqdouuou ap uea Supua^ajaq ap uappup •ufpz aq quaxp (uaSupqsEpaqpaoS puaaaoauo ua uaqqoajpoopj 'uaqqoajsSupSpupaj) uaqsuio^up uaSpa uee lumupupm qaq apqanqps ajjfppaSjap uaa ux qEM uaAaSaSuEE sjtfppjBBf qpjoM aupepnojpo-punf ap ui •pSapaSqsEA uaqqaq ppad >lfTT9P9J uaa do uaqsmo^up uaSpa unq uaquaamaS ap qup sp uauioji aq SupjijatauEB UT 4861 qoMsSuxpnoquaA 9T9T9uBupg ap uea z\, "que xa Sbbjaubb uaa aooA mo uapuEEMuooA ap uea uag *98^1 ~ua3ïïxjjaq~nEaAxïï qoq apYepaj ux uaquaamaS zi *qje nEaATuuaSuxjjaq qqoxYduaA •uaAapjaq ua uaSuxjjaq 9*£ •uadaojSaquaamaS uassnq SuppapjaA -jaq uea rnaoA uaa uea ajjEuds sqqoaps aqxaj ux sp jg -uaSajpaq auEq^xqosaq pB spuojaquaatusS qaq up uea qpaqqpEqoq ap uauupq uapjoM aq uauaxp uapuoA -aS 'ufpz ppaoiuaS jnnqonjqs apapoos SupufpjjaA ap qarn app uapapppui ap qsp sx jBBMzaq jaqojS Sou uag •qajWEdspueqspxq qaq UEA ÏUT XXSXSUSIUES UT USXITqOSjaA qSUI 2UTUS318J uas2 Supuf TJ sp ^pnoq >\oo qua^sqsq suo jooa. qxp £»TF> *00ti qSeajpaq paapuEE puaAfppq aquaamaS ap uea Supua>iaj ap jooa qaq *uajasuad -moo aq uaqsup ejqxa azap mo sx apuaoppoAuo jnnq -onjqs apepoos SupufpjjaA ap uapzaSuEE 'uaSfpqsqpn appapppmaS ^fppapuep qaq uaAoq app 'uaquaamaS app jooa qpjo« jaqqoaps Sou ppaaq qxp qep >joo jbeui 'appapppmaS nfppapuap qaq qam qcuo^uaajaAO uaqsep -spuBqsfpq up Suppa>i>ipMquo suaxM aquaamaS uaa jooa sp apuaoppoAuo pa (uaqsojjsqeajBdde *poxa) apqusuad -moospuEqsPpq ap qsp uapjoM pjaaqEqsuooaS uaappE qapu jaqqoa ubh jg *uapzjooA uaqaom aqmaap azap up noz jnnqoruqs apEpoos Supja>iqpnsSupuCpjjaA aa (pSooqaq qspnfoz spsoz 'up apqpsod aqqoaps uaa daojS ufpz uauupq qmaau uapjEMnaaq *qoojS Sua ppaaqjooAfpq sjauoMup 000*001-000*05 daojS ap uauupq sp uaqsBpspuBqsfpq Enb uaquaamaS uea Supp -pajds ap) uaopjooA daojSaquaamaS uaa uauupq qopz app uapppqosjaA qam uapnoqaS Supua^aj uaaS qpjow 'uaopjooA uadaojSaquaamaS uassnq qopz app uapppqos -J8A ap qam sp uapnoqaS Supua^aj uapappxm azap uea SuppapjaA ap fpq uooqosjo *($09 bojxo oqqau) paap £/z uea uaAaSaS apqESuadmoospuEqsCpq apaq -uamapunj jaam uaa uaqso^spuBqsfpq ap uea Supper ->!PMquo ap up SupjaSaj ap qjaaq uajBf uadopaSjE aa •appapppm -aS jjCppapuEp qaq uaAoq sjpaz qSpp uapjBMnaag •appapppiuaS ajjfppapuBp qaq usp jaSoq %q 000'001 -000*05 daojSaquaamaS ap up uaABSqpnspuEqsfpq ap uaSSpp 'qj^Pppq suaAaSaS apuEBqsuaAoq qpn spEOZ •uaqouaS apqES -uadrnoo apapouEupj jooajebp qpjo« sxbui sjjism ut -q uee aquaamaS III-9 Reinigingsrechten Wettelijke limiet Art. 12 norm 100% kostendekking) Raming 1986 (70$ kostendekking) Rioolrechten Wettelijke liraiet voor toe passing art. 12 Wettelijke liraiet voor toet sing verordening volgens bruto- methode voor niet-art. 12 Art. 12 norm 125,per aansluiting) Raming 1986 5^,per aansluiting) Onroerend goed belastingen (3) Wettelijke limiet bij geraamde 5.5*10.000 4.432.000 3-093.000 (1) 3.009.000 (2) 3-699.000 4.459.000 1.919.000 taxaties gelijk aan raming 1986. Art. 12 norm 9.044.000 250,per woning) Raming 1986 11.527.000 (1) 319,— per woning) Totaal aan heffingen volgens art. 12 norm 17.935.000 Totaal aan heffingen volgens ramingen 1986 16.539.000 (1) In deze bedragen zijn de opbrengsten meegere kend uit hoofde van die aanslagen, die kwijt schelding verkrijgen, zoals geraamd op de functies 721.00 en 920.00 (resp. een bedrag van 175.000,— en 375.000, (2) De wettelijke limiet is gebaseerd op een toe gestane matige winst van 25$. (3) De o.g.b. opbrengst beperkt zich hier tot de opbrengst van de woningen, niet van het totale bestand aan panden. Uit dit overzicht blijkt dat de rioolretributie nog aanzienlijk en de reinigingsrechten in mindere mate achter blijven bij de normen die aan artikel- 12 gemeenten gesteld worden. In de huidige situatie kunnen wij U nog een slui tend ontwerp-beleidsplan presenteren zonder méér dan trendmatige verhogingen van de hier genoemde belasting te moeten voorstellen. Hiermee hebben wij recht kunnen doen aan het door ons gehanteerde uitgangspunt van terughoudendheid in additionele lastenverzwaring voor de burgers, afgezien van de invoering van de rioolretributie, waartoe U reeds in het kader van de herwaardering 1982-1986 heeft besloten. In hoofdstuk I hebben wij reeds vermeld dat wij een artikel-12 situatie niet nastreven. Er zou tot een aanzienlijke lastenverzwaring overgegaan moeten worden voordat van een dergelijke situatie sprake zou zijn. Een uitvoerige uiteenzetting over wat een artikel-12 situatie inhoudt, is in het be leidsplan 1985-1989 gegeven. Kwijtschelding^beleid In Uw vergadering van 25 april 1984 heeft U beslo ten over te gaan tot het voeren van een actief kwijtscheldingsbeleid Deze actievere opstelling zou zich in het bijzon der richten op de afvalstoffenheffing en op de (nog in te voeren) rioolretributie en in mindere mate op de hondenbelasting en de lesgelden voor het gemeentelijk muziekinstituut. De geformuleerde

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1985 | | pagina 117