-ubb qdooqjaAuo uaqunds9ue9qxn aAaxqBqxquBM>| azap USA UaXZUBB Uaq 9861 UBA dOOX ap UX qOXZ UaxpUJ spuojaquaama9 qaq qxn Suxj9>i9xn guguia9xB ap uba uaABqsqeBiuxeepjeA ap uba jgpB>i qaq ux ua>^ojqaq apaui suaAa9a9 gzgp uapjoM 9861 spuBBSui *540*2 55t U9 £g '658*1 •dsaj puiBBja9 apoxjadspxaxsq apeqsS gp jaAO sx ugd -gqosuooM apuooMaq ug su89bmuoom 'uapaquaauooM ubv 051 529 0661 051 529 6861 051 529 8861 051 529 2861 051 529 9861 051 209 5861 PBBJJOOa9uxuom ap ubb 9ux^gjqquo «noqMnaxN JBBf 52,0* 85 005*06 066 l 009*25 OStr'68 6861 521*25 OOtT* 89 8861 059*95 055*28 2861 521*95 052*98 9861 552*55 502*58 5861 xjBnuBf i jad xjBnuef i jad Pbbjjooa9uxuom sjguoMUx x^quBV JBBf :piBtuj9A BUJaxq spBoz 'utjbbp sapq^qnui gp gpgnispB puBqsaq9uxu -om qgq ug sjauoMux uaxx^lueB gp uba sx uBB9a9qxq ~9ïïxMnöqaq~ap uba-9ÏÏB^qjoÖA~ua YuqjiuÖMÏÏx-qaq uba-9ïïxYsY>lY"Yucj *0661-9861 uBidspx9Tsq-dJ9Mquo qgq ug 986T 9uxqoj9aq-djaM,quo gp uba ueqxgqsugmBS qgq Trq pjaaqueqaS uequnde9uB9qxn aAaxqeqxqueMv •p99pg9jooA ugpjoM n ubb qjo^uauuxq azgp uaxinz '9uxuapjojaA apuajjajqaq ap uba 9upESBduBB qoq ugAa9 9uppxaxuBe (ua9uxjapuoz -qxn ap ua) uaqunds9ue9qxn auama9xe ap jbaozjooa •uaqpnxsaqspBBj uamoua9 japjaa qpn uapaoxAqjooA axp ua9uxjapuozqqn x^quee uaa uappa3 uaqunds9ue9qxn aqsqaqosa9 jaxq ap do •uaAajJBq gp uba 9uxssedueB jooa sx qunds9ue9qxn qaq %z *dsaj i qep q^fxxq 9861 jooa ua9uxuua>jjaA aqosxraouoog ojobw apjaaoxxqnda9 sxappxtnux gzap uba sxseq do *ug9uxuu9JijgA aqosxraouoog ojobw gp qxn xa9aj ap up ua^fxxq ejajfxoqqoxJ a^fpTS^JSM ©a *?t 99U ua9uxqsBxaq ap uba 9upSoqjaA uaa ua 93® uaqqoaj ua sa9ap ap uba 9up3oqjaA uag uba uee9a9qpn 9861 9upqoj9aq gp up sp 9upxa^pMquosCpjd ua -uoop ap qoq 9upjpiajqaq qgtn ua9upxpaqsjapuojaA uba sxssq do •^rppa9oni adpoupud up aApaq -jap sp p9apa9jooA uapjoM paz n ubb ua9upuapjojaA apuajjajqaqsap ap uba ua9up9pzfxM ap uba papppm joop uaa9qaq ug pmeeja9 sp 9upqoa9aq ap up uaa9 -qaq uassnq 9ux>ifxMje uag *5861 J9Ao 9uppa>i>ip«quo -sfpjd ua -uoop ap qoq 9up>wajqaq qam ua9upxi3qs -jgpuojaA uba UBB9a9qpn a^BZjaq qpaoM 986L 9upq -ou9aq ap ui JBBf gpuBB9jBJOOA qaq up ua9uxpaqsag apBuopqBN 9ux9fxqssPxjd apxoppxraa9 ap do ua9upq -sapaq ap qjajqaq qeM jooa ua (uaAB9qxn apapjaqBtn ugsspjBXBE) gpqdmnsTnoosppaqjaAo 9ux9fxqssfxjd appapppmaS ap do qupa9 sp sgpqnqpjqaj ua saSap criteria zijn ook var» toepassing op de onr*oenend goedbelastingen, doch de invordering van deze be lastingen geschiedt door de Rijksbelastingdienst. De actievere opstelling had met name betrekking op het actief openbaar maken van de mogelijkheden tot kwijtschelding. Wij hebben dit beleid geëvalueerd. Hoewel direct na het bekendmaken van de mogelijk heid van kwijtschelding grote aantallen verzoeken zijn ingediend, kan na een jaar actief kwijtschel- dingsbeleid worden geconcludeerd dat het aantal ingediende verzoeken zowel in het jaar 1984, als in 1985, bij het verwachte aantal van 2.500 ach terbleef. Met betrekking tot de onroerend goedbelastingen merken wij op dat wij op basis van de gegevens van de Rijksbelastingdienst het aantal op de gemeen te Leeuwarden betrekking hebbende verzoeken tot kwijtschelding hebben moeten schatten. Uit deze schatting hebben wij de indruk dat ongeveer 2200 verzoeken tot kwijtschelding van de onroerend goedbelastingen zijn ingediend, waarvan ongeveer 1700 zijn gehonoreerd. Ook dit aantal is dus niet zo hoog als wij hadden verwacht. De vraag op welke wijze wij in de komende periode de mogelijkheid van kwijtschelding het meest effectief onder de aandacht van het publiek kunnen brengen, komt aan de orde in een U dit najaar toe te zenden notitie over het kwijtscheldingsbeleid. Yncasso-_en invorderingsbel.eid^ Momenteel wordt door ons nagegaan in hoeverre het aantal vorderingen, welke in het verleden zijn ontstaan, nog als reëel zijn aan te merken c.q. welk aandeel daarvan als oninbaar dient te worden aangemerkt. Tevens achten wij het mogelijk op kor te termijn over te gaan tot een geautomatiseerde incasso-procedure Als vervolg hierop zijn wij voornemens de komende tijd - met inachtneming van de daarvoor beschik- wikkelen van een invorderingsbeleid dat mede af gestemd is op de uit de huidige sociaal-econo mische situatie voortvloeiende betalingsproble- matiek. Naar onze mening dienen daarbij tevens criteria te worden ontwikkeld waarbinnen de ons ter beschikking staande wettelijke c.q. gerechte lijke invorderingsmaatregelen zullen moeten worden toegepast. De_tariefs ver hogingen voor_198j5. Met zijn circulaire van 12 juli 1985 heeft de Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken mede na mens de Staatssecretaris van Economische Zaken en de Minister van Financiën, de gemeenten geïnfor meerd over het overheidstarievenbeleid voor 1986. In het algemeen dringt het kabinet er op aan kos tenbesparende maatregelen, bijstelling voorzienin genniveau, privatisering e.d. expliciet in de be sluitvorming te betrekken. Bij kostendekkende c.q. nagenoeg kostendekkende tarieven is uiterste te rughoudendheid geboden bij het toepassen van ta riefsverhogingen. Tenzij sprake is van bijzondere kostenstijgingen, moet worden gedacht aan verho gingen die de algemene prijsontwikkeling niet te boven gaan. Indien en voorzover individuele tariefsverhogingen binnen een groep tot gevolg hebben dat de gemid delde gewogen tariefsverhoging voor de totale groep meer dan 10? bedraagt, moet voor de gehele groep melding van de tarieven plaatsvinden. Over het beleid met betrekking tot de elektrici teitstarieven is nog geen circulaire ontvangen. Het tarievenbeleid heeft geen betrekking op belas tingen. Wel behoudt de Minister van Binnenlandse Zaken zich het recht voor extreme verhogingen niet voor te dragen voor Koninklijke Goedkeuring. Zoals U bekend is voeren wij in het algemeen een beleid waarbij de noodzakelijke aanpassing van de

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1985 | | pagina 118