-ubb qdooqjaAuo uaqunds9ue9qxn aAaxqBqxquBM>| azap
USA UaXZUBB Uaq 9861 UBA dOOX ap UX qOXZ UaxpUJ
spuojaquaama9 qaq
qxn Suxj9>i9xn guguia9xB ap uba uaABqsqeBiuxeepjeA
ap uba jgpB>i qaq ux ua>^ojqaq apaui suaAa9a9 gzgp
uapjoM 9861 spuBBSui *540*2 55t U9 £g '658*1
•dsaj puiBBja9 apoxjadspxaxsq apeqsS gp jaAO sx ugd
-gqosuooM apuooMaq ug su89bmuoom 'uapaquaauooM ubv
051
529
0661
051
529
6861
051
529
8861
051
529
2861
051
529
9861
051
209
5861
PBBJJOOa9uxuom
ap ubb 9ux^gjqquo
«noqMnaxN
JBBf
52,0* 85
005*06
066 l
009*25
OStr'68
6861
521*25
OOtT* 89
8861
059*95
055*28
2861
521*95
052*98
9861
552*55
502*58
5861
xjBnuBf i jad
xjBnuef i jad
Pbbjjooa9uxuom
sjguoMUx x^quBV
JBBf
:piBtuj9A BUJaxq
spBoz 'utjbbp sapq^qnui gp gpgnispB puBqsaq9uxu
-om qgq ug sjauoMux uaxx^lueB gp uba sx uBB9a9qxq
~9ïïxMnöqaq~ap
uba-9ÏÏB^qjoÖA~ua YuqjiuÖMÏÏx-qaq uba-9ïïxYsY>lY"Yucj
*0661-9861 uBidspx9Tsq-dJ9Mquo qgq
ug 986T 9uxqoj9aq-djaM,quo gp uba ueqxgqsugmBS qgq
Trq pjaaqueqaS uequnde9uB9qxn aAaxqeqxqueMv
•p99pg9jooA ugpjoM n ubb
qjo^uauuxq azgp uaxinz '9uxuapjojaA apuajjajqaq ap
uba 9upESBduBB qoq ugAa9 9uppxaxuBe (ua9uxjapuoz
-qxn ap ua) uaqunds9ue9qxn auama9xe ap jbaozjooa
•uaqpnxsaqspBBj uamoua9
japjaa qpn uapaoxAqjooA axp ua9uxjapuozqqn x^quee
uaa uappa3 uaqunds9ue9qxn aqsqaqosa9 jaxq ap do
•uaAajJBq gp uba 9uxssedueB jooa sx qunds9ue9qxn
qaq %z *dsaj i qep q^fxxq 9861 jooa ua9uxuua>jjaA
aqosxraouoog ojobw apjaaoxxqnda9 sxappxtnux gzap
uba sxseq do *ug9uxuu9JijgA aqosxraouoog ojobw gp
qxn xa9aj ap up ua^fxxq ejajfxoqqoxJ a^fpTS^JSM ©a
*?t 99U
ua9uxqsBxaq ap uba 9upSoqjaA uaa ua 93® uaqqoaj
ua sa9ap ap uba 9up3oqjaA uag uba uee9a9qpn 9861
9upqoj9aq gp up sp 9upxa^pMquosCpjd ua -uoop ap
qoq 9upjpiajqaq qgtn ua9upxpaqsjapuojaA uba sxssq do
•^rppa9oni adpoupud up aApaq
-jap sp p9apa9jooA uapjoM paz n ubb ua9upuapjojaA
apuajjajqaqsap ap uba ua9up9pzfxM ap uba papppm
joop uaa9qaq ug pmeeja9 sp 9upqoa9aq ap up uaa9
-qaq uassnq 9ux>ifxMje uag *5861 J9Ao 9uppa>i>ip«quo
-sfpjd ua -uoop ap qoq 9up>wajqaq qam ua9upxi3qs
-jgpuojaA uba UBB9a9qpn a^BZjaq qpaoM 986L 9upq
-ou9aq ap ui JBBf gpuBB9jBJOOA qaq up ua9uxpaqsag
apBuopqBN 9ux9fxqssPxjd apxoppxraa9 ap do ua9upq
-sapaq ap qjajqaq qeM jooa ua (uaAB9qxn apapjaqBtn
ugsspjBXBE) gpqdmnsTnoosppaqjaAo 9ux9fxqssfxjd
appapppmaS ap do qupa9 sp sgpqnqpjqaj ua saSap
criteria zijn ook var» toepassing op de onr*oenend
goedbelastingen, doch de invordering van deze be
lastingen geschiedt door de Rijksbelastingdienst.
De actievere opstelling had met name betrekking op
het actief openbaar maken van de mogelijkheden tot
kwijtschelding. Wij hebben dit beleid geëvalueerd.
Hoewel direct na het bekendmaken van de mogelijk
heid van kwijtschelding grote aantallen verzoeken
zijn ingediend, kan na een jaar actief kwijtschel-
dingsbeleid worden geconcludeerd dat het aantal
ingediende verzoeken zowel in het jaar 1984, als
in 1985, bij het verwachte aantal van 2.500 ach
terbleef.
Met betrekking tot de onroerend goedbelastingen
merken wij op dat wij op basis van de gegevens van
de Rijksbelastingdienst het aantal op de gemeen
te Leeuwarden betrekking hebbende verzoeken tot
kwijtschelding hebben moeten schatten. Uit deze
schatting hebben wij de indruk dat ongeveer 2200
verzoeken tot kwijtschelding van de onroerend
goedbelastingen zijn ingediend, waarvan ongeveer
1700 zijn gehonoreerd. Ook dit aantal is dus niet
zo hoog als wij hadden verwacht. De vraag op welke
wijze wij in de komende periode de mogelijkheid
van kwijtschelding het meest effectief onder de
aandacht van het publiek kunnen brengen, komt aan
de orde in een U dit najaar toe te zenden notitie
over het kwijtscheldingsbeleid.
Yncasso-_en invorderingsbel.eid^
Momenteel wordt door ons nagegaan in hoeverre het
aantal vorderingen, welke in het verleden zijn
ontstaan, nog als reëel zijn aan te merken c.q.
welk aandeel daarvan als oninbaar dient te worden
aangemerkt. Tevens achten wij het mogelijk op kor
te termijn over te gaan tot een geautomatiseerde
incasso-procedure
Als vervolg hierop zijn wij voornemens de komende
tijd - met inachtneming van de daarvoor beschik-
wikkelen van een invorderingsbeleid dat mede af
gestemd is op de uit de huidige sociaal-econo
mische situatie voortvloeiende betalingsproble-
matiek. Naar onze mening dienen daarbij tevens
criteria te worden ontwikkeld waarbinnen de ons
ter beschikking staande wettelijke c.q. gerechte
lijke invorderingsmaatregelen zullen moeten worden
toegepast.
De_tariefs ver hogingen voor_198j5.
Met zijn circulaire van 12 juli 1985 heeft de
Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken mede na
mens de Staatssecretaris van Economische Zaken en
de Minister van Financiën, de gemeenten geïnfor
meerd over het overheidstarievenbeleid voor 1986.
In het algemeen dringt het kabinet er op aan kos
tenbesparende maatregelen, bijstelling voorzienin
genniveau, privatisering e.d. expliciet in de be
sluitvorming te betrekken. Bij kostendekkende c.q.
nagenoeg kostendekkende tarieven is uiterste te
rughoudendheid geboden bij het toepassen van ta
riefsverhogingen. Tenzij sprake is van bijzondere
kostenstijgingen, moet worden gedacht aan verho
gingen die de algemene prijsontwikkeling niet te
boven gaan.
Indien en voorzover individuele tariefsverhogingen
binnen een groep tot gevolg hebben dat de gemid
delde gewogen tariefsverhoging voor de totale
groep meer dan 10? bedraagt, moet voor de gehele
groep melding van de tarieven plaatsvinden.
Over het beleid met betrekking tot de elektrici
teitstarieven is nog geen circulaire ontvangen.
Het tarievenbeleid heeft geen betrekking op belas
tingen. Wel behoudt de Minister van Binnenlandse
Zaken zich het recht voor extreme verhogingen niet
voor te dragen voor Koninklijke Goedkeuring.
Zoals U bekend is voeren wij in het algemeen een
beleid waarbij de noodzakelijke aanpassing van de