A-24
VI. Bij de ontwikkeling van de herwaarderingsvoorstellen gehanteerde
politieke uitgangspunten en criteria.
Bij de ontwikkeling van de herwaarderingsvoorstellen hebben wij de vol
gende, reeds door U vastgestelde politieke uitgangspunten en criteria
gehanteerd
1Algemene uitgangspunten.
1.1. In eerste instantie hebben maatregelen in de sfeer van effi-
ciencyvergroting en extensivering van het takenpakket de voor
keur boven het afbouwen c.q. afstoten van taken/activiteiten
en daarmee samenhangende voorzieningen alsmede inkomensverho-
gende maatregelen. Dit in verband met het streven om elemen
taire basisvoorzieningen zo lang mogelijk te handhaven en
lastenverzwaring voor de inwoners van Leeuwarden tot het
uiterste te beperken.
1.2. Ten behoeve van een systematische beleidsevaluatie wordt in
zicht gegeven t.a.v. de vraag:
- welke bevolkingsgroepen het meest van bestaande taken en
voorzieningen profiteren;
- hoeveel en wat voor werkgelegenheid met bestaande taken of
voorzieningen is gemoeid.
1.3. Voorstellen tot efficiencyvergroting, extensivering, afbouw/
afstoten dienen te voldoen aan de volgende voorwaarden.
M.b.t. prioriteiten van beleid:
- De beleidsprioriteiten die in de punten 4 en 5 van de hoofd
lijnen van het collegeprogramma zijn genoemd en in dit pro
gramma centraal staan, worden verhoudingsgewijs sterk ont
zien.
M.b.t. werkgelegenheidbeleid:
- Taken/activiteiten en daarmee samenhangende voorzieningen
met aantoonbare, belangrijke multiplier-effecten op de werk
gelegenheid worden verhoudingsgewijs sterk ontzien.
- Het laten vervallen van arbeidsplaatsen bij de gemeente
Leeuwarden gaat niet gepaard met onvrijwillig ontslag maar
met een actief herplaatsingsbeleid. Dit zal ertoe leiden dat
er maatregelen worden genomen die een meer flexibele inzet
van ambtenaren tot gevolg hebben.
- Uit een oogpunt van bescherming van de materieel zwakkeren
zal bij een onvermijdelijk gebleken vermindering van gemeen
telijke arbeidsplaatsen de keuze waar mogelijk in eerste in
stantie dienen te vallen op arbeidsplaatsen in de beleids-
voorbereidende in plaats van de uitvoerende sfeer.
A-25
M.b.t. welzijnsbeleid:
- (Welzijns)voorzieningen waaraan de bevolking van Leeuwarden
op een actieve wijze deelneemt, worden vergeleken met voor
zieningen die een meer passief consumptief karakter hebben,
zoveel mogelijk ontzien.
- Bij professionele vormen van kunst- en sportbeoefening is de
gemeentelijke bemoeienis in de eerste plaats gericht op de
beschikbaarstelling van de accommodaties.
Specifieke uitgangspunten.
2.1. M.b.t. efficiencyvergroting en extensivering van beleid.
De kosten van beleidsvoorbereiding en uitvoering dienen in
overeenstemming te zijn met de gewenste politieke output.
2.1.1. Voor wat betreft de beleidsvoorbereiding gaat het met
name om
- Het inspelen op mogelijkheden om door aanpassing,
herverdeling en vereenvoudiging verbeteringen aan te
brengen in de organisatie en werkwijze van secretarie
en diensten.
- Een vereenvoudiging van besluitvormingsprocessen,
waarbij de lengte, aard en noodzaak van de onder
scheidene (plan)procedures alsmede ambtelijke en be
stuurlijke adviesorganen kritisch worden doorge
licht.
- Waar mogelijk wordt afgezien van (dure) dienstver
lening door derden, met name externe adviesbureaus.
2.1.2. Voor wat betreft de beleidsuitvoering gaat het met name
om
- De taakverdeling tussen de door de gemeente gesubsi
dieerde instellingen, inclusief mogelijkheden voor
integratie of samenwerking ten aanzien van accom
modaties en/of activiteiten.
- Het vervangen, waar mogelijk, van professionele uit
voering door professionele begeleiding, zodat de ver
antwoordelijkheid en eigen mogelijkheden van de be
trokkenen (zelfhulpinitiatieven) meer ruimte krijgen.
- Het vergroten van het kostenbesef door middel van het
instellen van taakstellende budgetten.
- Als wordt geconstateerd dat dienstverlening van par
ticuliere bedrijven goedkoper is dan van de gemeente,
worden deze gemeentelijke activiteiten niet auto
matisch afgestoten/uitbesteed maar eerst doorgelicht
op efficiency en financieel beheer.