- 2 -
waarvoor een actiever beleid wordt gevoerd verzoeken om kwijt
schelding ingediend. Het betreft hier de hondenbelasting en de
lesgelden voor het Gemeentelijk Muziekinstituut.
Sinds medio 1984 zijn m.b.t. de hondenbelasting 29 verzoeken in
gediend, waarvan 14 zijn toegewezen. Voor het G.M.Lbedraagt dit
aantal drie resp. één.
Hieruit kan het volgende worden geconcludeerd.
Conclusie
1. Het actiever kwijtscheldingsbeleid heeft het meeste effect ge
sorteerd bij de onroerend-goedbelastingen 70$ toewijzing
van het geraamde aantal).
Het aantal verzoeken m.b.t. de afvalstoffenheffing is hierbij
duidelijk achter gebleven.
Hier is slechts 20$ van het geraamde aantal gehaald c.q.
toegewezen.
2. Zowel voor de afvalstoffenheffing als de o.g.b. zijn de aan
tallen verzoeken in 1985 vrijwel constant gebleven t.o.v. die
van 1984. Bij de opzet van het actiever beleid was een jaar
lijkse toename verondersteld.
3. Het actieve kwijtscheldingsbeleid heeft een uitstralingseffect
gehad naar andere belastingen (hondenbelasting, lesgelden
G.M.L
De verklaring van de oorzaak waarom het effect van het actiever
beleid bij de afvalstoffenheffing zo opvallend afwijkt t.o.v. de
o.g.b.dient onzes inziens in hoofdzaak gezocht te worden in he
feit dat de afvalstoffenheffing geheven wordt via de energienota
van de N.V. Frigas en niet door middel van een afzonderlijke aan
slag zoals de O.G.B.waarbij bovendien in de bijsluiter wordt
gewezen op de mogelijkheid van kwijtschelding.
De voornaamste redenen voor het afwijzen van een ingediend ver
zoek zijn geweest: de overwaarde van een eigen woning, kostgeld
inwonende kinderen, een lage huur, de aanwezigheid van spaargeld
of bijverdienste.
2. Andere vormgeving actiever kwijtscheldingsbeleid.
In par. 1 van deze raadsbrief is vermeld in welke vorm aan het
actieve kwijtscheldingsbeleid gestalte is gegeven.
Het afgelopen jaar is duidelijk komen vast te staan dat na elke
publikatie, met name via het uitgeven van persberichten, het aan
tal verzoeken steeg.
Naar onze mening verdient het derhalve aanbeveling het aantal
malen dat jaarlijks aan de mogelijkheid tot kwijtschelding be
kendheid wordt gegeven te verhogen.
Daarnaast kan men zich afvragen of het mogelijk dan wel nodig is,
- 3 -
de mogelijkheid van kwijtschelding op nog andere c.q. anders ge
richte wijze onder de aandacht van het publiek te brengen. Hier
bij valt te denken aan informatie bij de loketten van de afdeling
B.B.M.V., G.S.D., Gewestelijk Arbeidsbureau, G.A.K. en P.T.T.
kantoren.
Tevens zijn wij voornemens alle aanvragers van een eenmalige
uitkering onder toezending van een aanvraagformulier op de hoogte
te brengen van de mogelijkheid om kwijtschelding aan te vragen
ten aanzien van de afvalstoffenheffing en de onroerend-goedbelas
tingen.
Samenvattend stellen wij U voor het aantal publikaties via de
plaatselijke media te verhogen en daarnaast de mogelijkheid tot
het neerleggen van folders op meer dan alleen de gebruikelijke
plaatsen te onderzoeken c.q. toe te passen.
Verruiming werkingssfeer actiever kwijtscheldingsbeleid.
Met name bij de hondenbelasting zijn sinds medio 1984 aanzienlijk
meer verzoeken tot kwijtschelding ontvangen dan voorheen. Van het
aantal verzoeken is rond 50$ gehonoreerd.
In dit verband rijst de vraag of de werkingssfeer van het
actiever kwijtscheldingsbeleid niet uitgebreid zou moeten worden
tot andere belastingen.
Hieromtrent merken wij het volgende op.
In ons preadvies van 1984 (bijlage 158) wordt deze kwestie zowel
in punt 2b (de maatschappelijke relevantie van de noodzaak tot
een actiever kwijtscheldingsbeleid) als in punt 3 (de "toepas
sing" van het kwijtscheldingsbeleid) uitvoerig aan de orde ge
steld.
Vooralsnog zien wij geen aanleiding U voor te stellen de in het
pré-advies geformuleerde "toelatingscriteria" te wijzigen of te
doen vervallen.
Resumerend stellen wij U voor de werkingssfeer van het actieve
kwijtscheldingsbeleid te blijven beperken tot de afvalstoffen
heffing, de rioolretributie en voorzover beïnvloedbaar tot de on
roerend-goedbelastingen
Tevens stellen wij U voor bij de beoordeling van verzoeken m.b.t.
belastingen welke niet vallen onder het actieve kwijtscheldingbe-
leid dezelfde criteria toe te passen als bij de belastingen val
lend onder het actieve beleid.
Termijn indiening kwijtscheldingsverzoek.
Bij de vaststelling van het actieve kwijtscheldingsbeleid is ver
zuimd een termijn te stellen waarbinnen een verzoek tot kwijt
schelding moet worden ingediend.
Om zowel organisatorische als praktische redenen kan dit zowel
voor de gemeente als de indiener van een verzoekschrift van be
lang zijn.