Bedrijfscontainers.
Voor de afvoer van bedrijfsafval geldt thans een tarief van 65,per ton.
Dit leidt tot een kostenbesparing van rond 25.000, In de ontwerp-begro»
ting voor 1986 ontstond hierdoor een batig saldo op dit dienstonderdeel het
geen wij ten gunste hebben laten komen van het nadelig saldo van de dienst.
Bij nader inzien hebben wij toch gemeend dit kostenvoordeel in het tarief
tot uitdrukking te brengen. Dit houdt in, dat de in artikel 10, lid 7 ver
melde tarieven met rond 7% kunnen worden verlaagd.
Wij stellen U voor de hierdoor ontstane tegenvaller bij de bijstelling van
de begroting voor 1986 te dekken.
Tarief voor het ledigen van putten (art. 12 van de verordening).
Het feit, dat deze activiteit door de dienst machinaal wordt uitgevoerd
leidt tot hoge kosten, dus tot een hoog tarief. In de praktijk heeft dit
geleid tot ongewenste gevolgen in die zin, dat houders van kleine vetputten
zich niet houden aan de voorwaarden, die aan het hebben van een vetput zijn
verbonden. Wij stellen U voor - waar mogelijk - naast het mechanisch ledige'
over te gaan tot het op handmatige wijze van het ledigen van vetputten.
De personeels- en autotraktiekosten zijn bij handmatige verwerking aan
zienlijk lager dan bij mechanische verwerking. In verband hiermede kan voor
het handmatig ledigen van putten een aanzienlijk lager tarief worden inge
voerd. Wij verwachten tevens, dat een en ander tot een aanzienlijke
toeneming van het aantal te ledigen putten leidt. Rekening houdende met de
kosten van aanschaf van een zgn. vetafscheidingscontainer ramen wij een
meeropbrengst voor 1986 van rond 35.000,
Overige tarieven.
De tarieven voor de overige dienstverleningen door de Dienst voor Reiniging
en Brandweer zijn met 1$ verhoogd.
De verordening.
Bij besluit van 3 december 1984, no. 19424, is artikel 15 ingevoegd, houden
de dat bepaalde tarieven moeten worden verhoogd met omzetbelasting.
Dit is formeel gezien niet juist. De tarieven, die betrekking hebben op
dienstverleningen, welke aan omzetbelasting zijn onderworpen, dienen inclu
sief omzetbelasting te worden vermeld. Dit houdt in, dat de in artikel 10,
lid 3 t/m 8, artikel 11 lid 1 en artikel 12 vermelde tarieven thans moeten
worden gewijzigd in tarieven inclusief omzetbelasting (thans 19$). Door deze
wijziging wordt tevens tegemoet gekomen aan de bezwaren van de Staatssecre
taris van Financiën tegen het in 1984 toegevoegd artikel 15. Dit artikel ka
thans vervallen.
Heffingen door Dienst voor het Marktwezen en de Frieslandhal.
In het kader van de herwaardering 1984-1988 heeft U besloten, dat de waren-
en wijkmarkten in 1988 voor de gemeente kostendekkend dienen te zijn. Daar
bij zou enerzijds naar mogelijkheden tot kostenverlaging van de vuilver-
wijdering gezocht worden en afhankelijk daarvan het restant gedekt dienen te
worden door extra tariefsverhogingen. De extra tariefsverhogingen zouden dan
worden doorgevoerd in de jaren 1986, 1987 en 1988.
- 5 -
Inmiddels is komen vast te staan, dat op de reinigingskosten van markten kan
worden bespaard. Als gevolg hiervan wordt het exploitatietekort van de mark
ten thans op 48.000,begroot. Naast de trendmatige tariefsstijging
dienen de tarieven voor de jaren 1986, 1987 en 1988 in totaal met 24$ te
worden verhoogd. Dit is per jaar 8$.
Rekening houdend met een trendmatige tariefsstijging voor 1986 met 1$ dient
de totale tariefsverhoging voor 1986 9$ te bedragen.
Veemarktrechten.
Om te concurreren met andere veemarktgemeenten komt de exploitatie van de
veemarkt onder een steeds grotere druk te staan. Het kostenaspect, verbonden
aan het verhandelen van vee via de markten is over het algemeen zodanig, dat
dit tot gevolg heeft, dat verhandeling van vee buiten de veemarkten om gaat.
Om deze ongewenste ontwikkeling tegen te gaan en om te voorkomen, dat onze
concurrentiepositie verder wordt aangetast achten wij het niet verantwoord
de tarieven voor 1986 te verhogen. Wij merken hierbij op, dat ook de gemeen
ten Zwolle en Sneek de veemarktrechten voor 1986 niet zullen gaan verhogen.
Wij hebben opdracht gegeven na te gaan in hoeverre er nog tot een verdere
kostenbesparing bij de veemarkt kan worden gekomen.
Beursrechten.
Wij zijn van mening, dat deze met het trendmatige stijgingspercentage ver
hoogd dienen te worden. Over de beursrechten is omzetbelasting verschuldigd.
Onder verwijzing naar hetgeen is vermeld bij het onderdeel "reinigingsrech
ten" stellen wij U voor de verordening waar nodig te wijzigen.
Financiële consequenties.
Ten opzichte van de begroting zijn bij de Dienst voor Reiniging en Brandweer
per saldo een aantal meevallers in te boeken van 37.000,gespecificeerd
als volgt:
per saldo meeropbrengst rechten ledigen vetputten 35.000,
meeropbrengst rechten containerdiensten 27.000,
62.000,—
minderopbrengst rechten bedrijfscontainers 25.000,
Blijft 37.000,—
Ten aanzien van de overige rechten en belastingen zijn thans nog geen mee-
of tegenvallers bekend.