apuajoqaq kfTH qaq qoq spaaqs Sou uba 3upjaoAqpn qoq qqoBjpdo uaa qoq q^BMzaSjB uazaM up joopjapq qpjOM aqmpnjsppapaq a>jf ppaquaamaS ap uba 3upq -oj9j8a apSooaq aa •uaqjpjqosjooAsSupjaoAqpn aquaS -upjqE jaaz qaui qEB9 pjBBdaS apqBsppBjquaoap uau -pajjaqsppapaq apuapppqosjaA do qsp q>ifppq oz 'fpq ua3upua>taqque>i apa^ua jaqqoa Japq uasqBBpd fpfl uee unaqs ap uba SupjapupuuaA a9eqsa9 qoop 'arnez 9uep uaa do uajef aqsqeep ap uappnp ppapaq qospra -ouooa-peepoos peeuopSaj qaq up uaSuppa^TMquo sq •uapuBMnaaq uba apqpsodiunjquaö ap uba Suppa>j>iTMquo ap qoq 8up>] ->iajqaq qaui uaqoadse ajapuB do ubb3 aq up suajOA -pB uamouaS uapjoM daop ap japuo ppapaq qospmouooa -pBBpoos (pBBuopSau) qaq qsjaa pez 'sp SupSaMaq up jjjaqs a>jBzjaq ppapaqejjfpu qaq aaibu qaui qapuio •aquaamaS ap uba apqpsodumjquao ap do aauuBBp ua up qBBuipp>i qospoiouooa-pBBpoos qaq do paopAup a>ifpj -SuBpaq qjaaq ppaqjaAos>if pj ap spa apBpauxAOjd ap paMoz uba ppapaq qospuiouooa-pBBpoos pBeuopSaj qaq •uapuBMnaaq uba apqpsod -uinjquao ap_qoq Supjpjajqaq qaui uaSuppajpjpMquo uapjBMnaaq aquaamaS ap jooa ppapaq qospra -ouooa-pBBpooe pBEuopSaj qaq uba uaqoajja aa g t. •uapaquapupw ufpzpaw 9uppa8ajs>tf py ©P fPQ ppaaqjooAfpq apqesppEjquaoap ap J09A usp ja8eq uappBAaS pBquBB uaa up uapapppui appaqeaS jBBq ->]pqosaq >{BBq apuajjajqaqsap ap uba SupuaoAqpn ap jooa ap ufpz 'sp uba ajjBjds paM uapq jbem *a>iEjds s>lf PPawnBU ua9up ja>}qpn a>japjpoads uba Supjaues ap up puauio>] Sup^^njpqpn qoq 'upz apapouBupj up apqBsppBjquaoap uba suaSpuaAo sp uaauiaSps qaq up •ppapaqs9uBJjooAsPp«japuo qaq sp uba -japq ppaaqjooA uaa *qjaoAJoop apqBsppBjquaoap a>j -fppjnnqsaq apuaoppoAuo jbbuj 'q9ap aquaamaS ap fpq s(oopspj apppoueupj ap paM uappBAaS appBBdaq up ^PTU q^q qap qpaj qaq sp uasqBBpd uaAajqsapqBspp -Bjquaoap qaq fpq Ctm app 3upua>iaqquB^ apaaMq uaa •ÓBaApusiifpj qaq jbbu 3njaq sjpaz jo nsaApu apepoupAOjd qaq jbbu pjaasppBjquaoaS uapjOM aq jaam suaSpoAjaA ujo nbaapu >ifppaquaauiaS qaq jbbu pjaasqpejquaoapa8 uap jom quauioui aua qaq do uappaA^jaM aSpmmos fpqjBBM SupuapjaAqsuapp a^fppaddBqosqeBm ap uba apqBS het Noorden. De verschillende elementen van het beleidsinstrumentarium staan onder druk: de wijzi gingen in de Wet investeringsrekening (W.I.R.), te weten afschaffing Bijzondere Regionale Toeslag (B.R.T.) en Ruimtelijke Ordeningstoeslag (R.O.T.); de wijzigingen in de Investeringspremieregeling Regionale Projecten (I.P.R.de middelenstroom ten behoeve van het Integraal Structuurplan Noor den des Lands (I.S.P.); de afbrokkeling van het beleid gericht op de spreiding van rijksdiensten; de subsidies in het kader van het Europees Sociaal Fonds, enz. Tegen de wijzigingen in de I.P.R. en W.I.R. hebben wij meermalen onze bezwaren aan de betrokken be windslieden kenbaar gemaakt. Met betrekking tot de afschaffing van de R.O.T. hebben wij in 1985 er voor gepleit om in aanmerking te komen voor de aan groeikernen en groeisteden beschikbaar gestelde compensatieregeling. Dit verzoek, dat door het College van Gedeputeerde Staten werd ondersteund, is evenwel door de Staatssecretaris van V.R.O.M. afgewezen. In de recentelijk door het Rijk uitgebrachte Nota Regionaal Sociaal-Economisch Beleid 1986-1990 zijn maatregelen aangekondigd welke een verdere afbrok keling van de steun aan de regio impliceren. Zo is met ingang van 1 september 1985 de I.P.R.- premie op uitbreidingsprojecten beperkt en is daarnaast besloten investeringen in grond niet langer als premiabele kosten in het kader van de I.P.R. aan te merken. Voorts is in deze nota een vermindering van de middelen voor voorwaarden scheppend beleid aangekondigd. Niet in het minst zijn we teleurgesteld over de aangekondigde drastische vermindering van de raid- delentoewijzing aan het Noorden in het kader van het Integraal Structuurplan Noorden des Lands. Onze eerste conclusie luidt dan ook dat deze nota -ppBjquaoap ap qpn ppaaqjooAfpq q^fppq uapaqpSaoA -aq uba uaqspsop qaq qarn qjaaq aqpaom Jifpy qsq •ua>ieq •uam -maqsup aqjsq uba uaAajqs qpp qarn fp/i uauun>i qopz do 'naaapu >if ppaquaamaS jbeu -s>ifpj uba uapaqp3aoA -aq uba apqBsppBjquaoap jbbu qjaajqs qaupqb^ qaq apqBsppEjquaoap joop q>jjaqs -j3a uapjow ub>j aqmpnjsppapaq a^fppaquaamaS aa •ue^jjojqaq uapjOM uauun^ sajnpaoojd a^fppaSjap uba uaqBq ua uaqso>t ap >100 uapnoz fpqjapn 'uapupA aq sqBBpd quapp sajnpaoouduBpd apjaaquaqaS aquaamaS azuo up ap do Supuupzaq apaquamBpunj uaa 'sapqEj -adosSupjapjBBHjaq apuamo>i apanquaAa uba japB>i qaq up 'ja ajjaAaoq up 3bbja ap jaAo suo uapejaq fpw •sajnpaoojduBpd apufpz Supppajaq -jooa up ua apuBBqsaq ap uba SupjauBs ua Supsqaoq uba azfpMsuapz ap qam uammaqsup >too uep uauun>i fpw •uaqso>} aSppouuo qoq j^bba qpp qppap sqjooA uapaqSppueqs -mo apSpzfprtaS ubb uBpd qaq uea SupssBduEB ap >100 jBBm 'sp saoojd mBBzpaom ua 8pjnp9ueq uaa UBpd uaa uba uamoji puBqs qoq qaq uaappe qapu qap pjBB uapp uba pBqsaam ufpz sajnpaoouduBpd uaAajqosaSjooA aa •3upm -maqsjBsppapaq apBopqjaA a^fpppaom uaa qoq sqjooA qppap qpa •pjamtuoqaq qpjOM 3pqsuja sajnpaoojd ua uaSupqqoppdjaAUBpd apBJoqoas uba ppaqpaaA uaa joop neaApu pEBTOupAOjd ua >ifppaquaamaS do 3upS -awjBsppapaq apEj9aqup ap qap Supuam uba Ctm ufpz „sajnpaoouduBpd SupjauBS,, apsspmmoosapApv op qow 1-7 voor het Noorden weinig hoop geeft op een snelle en doeltreffende vermindering van de sociaal-eco nomische achterstand ten opzichte van de rest van het land. De versterking van de sociaal-economische struc tuur en van het produktierailieu kan door de ver minderde rijkssteun onvoldoende zijn beslag krij gen. Terwijl deze versterking juist nu hard nodig is om te voorkomen dat het Noorden - waar toch al de gevolgen van de economische teruggang het sterkst merkbaar zijn geweest - ook nog eens on voldoende en vertraagd zal kunnen profiteren van het economisch herstel dat nu zichtbaar wordt en dat zich naar de mening van vele deskundigen in de nabije toekomst zal voortzetten. De structurele achterstand op het gebied van de sociaal-economische ontwikkeling, zoals die onder meer tot uiting komt in de regionale werkloos heidscomponent, rechtvaardigt onzes inziens een onverminderde steun van rijkszijde. Wij zullen de regering blijven herinneren aan de beloftes, die deze en voorgaande regeringen aan het Noorden heb ben gedaan met betrekking tot het wegwerken van de regionale achterstanden en wij zullen de regering en het parlement blijven wijzen op hun verantwoor delijkheid terzake. In dit verband kan echter ook op een aantal licht puntjes worden gewezen: - Door het parlement is uitgesproken dat het spreidingsbeleid c.q. vestigingsbeleid van (nieuwe) rijksdiensten in het Noorden en Liraburg niet wordt beëindigd. - De terugploegexperiraenten zullen worden voortge zet - De centrumpositie van Leeuwarden is zowel in het regionaal-economisch als in het ruimtelijk be leid andermaal erkend.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1985 | | pagina 55