uspjEEMjooApuEJ us usqunds9ue9 -qxn s>(sxqxiod spisqss9qsEA 8861 tr861 SuxjspjEBMJsq sp Cxq n uoop sp qsm uspnoqsS 9uxus>isj usqosfqo szsp uea szns>i sp Cxq Cxm usqqsq eusasj 686 L —586 L UBidspjsqsq qoq jeeu n fTw uszCxmjsa ussxj -o9sqBO szsp uea 9uxaCxjqosmo uss jooa •pjosquBqs9 usqqsq usqxsqxjoxjd uea ussxjo9sqBO spjssnxqssps9 986l~286l BunuEj9ojds9sxxoO qoq 9Tn 9P PT®T99 Mnsxu uea us 9uxjspjEBMJsq uea usqosfqo uea szns>\ sp fxq Cxm qsp q>jjsms9do fxz jbbj9ejbd szsp uea qoqs qoj •UExdepxsx -sq qxp Cxq ^soqusSExfxq qoq jeeu n fl« uszCxm -jsa usACxqoEJBEC sp jsao 9ujispjsA spisqss9jooA sp us USJISqSJOOA szsp UEA qqojzjsAo uss JOOA •usqxsqxjoxjd sMnsxu s>ipxis3om ism uep sxqBnqxs sjxEqqs9pnq spuBBqesq usp sp uea jsjqosds -jsd qsq us9sq usSomsSje Mnsjudo uep szsp uspjoM l 66l Z86 l uBidspxsjsq qoq uea 9uxnsqsusmES sp Cxg *jsq>tejE>i SxdoxuooA uss 066 L Z86 L usjbC sp jooa squixnj sp uea Suxuiuisqesq sp uee us usuus>i sq soq JsqjjEJBJj jsxqxuxjsp uss jfxqosjEBf sqsjss sp ux squixnj sp uea Suxuuusqssq sp uee jooa Cxqjsxq n usq -qsqs Cxm 'Suxaoxusiues JspjEMnssq sp usuuxq us9uxq -s>l>tXMquo sp jooa usqxnqs usuumi us9o sp qsxu fxm jeep qqosjsq qxp usqqoE Pxm 'us>ieui sq Cxja pxsq -sq Mnsxu jooa squixnj jooa spoxjsd szsp jooa >joo H Cxm usiqsqs ^sxqbuisiqojd sjXEqqsSpnq sp s^uBpuo •squssuisS sp uea sxqxsod sxsxoueuxj sp do ux Cxm ube9 m jjnqspjooq ui *ux jspjsa qsxu jspb>i qxp ux dojsxq Cxm uee9 usuuExdspxsxsq ajspjss uea 9uxnsqsqEBA sp Cxq uspqo9s9 usqqsq >[oo usqundE9ue9qxn szsp usqzs9uBV •sxqBnqxE-2i is>txqJB uea uspCxuusA qsq - iussqesid -spxsqjB sp uea 9uxqqszsqjsq jooa usisppxuis3uxq -qszsqjsq us9sjmjsa uea 9uxpusMUEB s3xpsnoa - 1.8 Algemeen gemeentelijk personeelsbeleid. Het algemeen gemeentelijk personeelsbeleid is vastgelegd in de Nota Personeelsbeleid 1983- Met de actualisering van deze nota zal, rekening houdend met het nieuwe collegeprogram (1986-1990), in de tweede helft van 1986 een start gemaakt wor den. Naast onderwerpen als emancipatie, werkgelegen heid, herwaardering en medezeggenschap mag ver wacht worden dat met name vorming en opleiding en kwantificering van het personeelsbeleid meer aan dacht zullen krijgen. Vorming en opleiding is van belang om de kwaliteit die van het ambtelijk apparaat verwacht mag worden in stand te houden en waar nodig te verbeteren. De problemen om in sommige functies gekwalificeer de mensen aan te trekken - veroorzaakt door een toenemende discrepantie tussen het arbeidsvoor waardenpakket van de overheid en dat van het be drijfsleven, met name voor middelbare en hogere functies -, gekoppeld aan een teruglopend aantal ambtenaren bij een veelal gelijkblijvend of zelfs toenemend takenpakket, noodzaken tot een vormings- en opleidingsbeleid dat verder gaat dan het toe passen van de Verordening studiefaciliteiten waar bij het initiatief tot het volgen van een oplei ding veelal bij de ambtenaar ligt. Meer sturing in dezen is zeker gewenst. Onder kwantificering van het personeelsbeleid ver staan wij het zichtbaar maken van de effecten van dat personeelsbeleid. Bij herhaling blijkt dat onvoldoende actuele gege vens beschikbaar zijn of uitsluitend door veel handmatig werk verkregen kunnen worden. De in het beleidsplan 1985-1989 aangekondigde au tomatisering van de personeelsadministratie zal voor wat betreft de eerste fase, in het begin van Jjs9unq sp jooa ^njpusqseq sqsu -oxqqppe sp uea 9uxjbmzjsa qsm pxsqpuspnoq9njsq - fsuisxuixqdo sC9nsxA uss qsiu 'us9uxuiej sqosxqsxiBSJ u^a usjsqueq qsq - :pjssqueqs9 usqunds9ue9 -qxn spus9xoA sp fxM usqqsq 066 L 986 L opoxjsd sp jooa pjsqsq issqouBuxj UBA SuxusqsqsEA 9P PT9 0661-9861 pxsqsq issqouEUxj qsq uea usqunds9uE9qxQ L' •uspuxA sq qusqp 9ub9joop pjspuxuusAUO pxsqsq sqsqsqoss9 eqou szsp uea 9uxusxzjsq sqsjss sp ux us pxsqus9 -sis9>jJSM eqoN op ux qsq qup 9uxusui uea uCxz Cxm •spxoqss9 ii >jnqspjooq ux ssxqounj spusuxqosjSA sp jspuo qsq jeeu us pxsqus9sxs9>iJSM sqo^ op uea 9uxusxzjsq sqsjss sp jeeu n fxw uszpqMjsA usxs9sjqBEiu szsp UEA 9uxqqsz -ussqxn sjspbu uss jooa 'usjods oxjp she uea qssp -jspuo ufqz usMnojA jspuo pxsqus9si~s9:>iJSM sp uea 9uxjspjoAsq jsq usjsoAqxn Cxm sjjjom uexs9sjqEEiu sa •spisqBs9 ii >jnqspjooq ux ssxqounj spusx -XiqosjsA sp jspuo qsq jeeu q uszCxmjsa joods qxp usuuxq usqxsqxAxqoE sp uea qxsqxEJSAjp sp usxz -so 'usACxiq ueji pjBBqpuEqs9 usqxsqxAxqoE uea nBSA -xu sjEqoq qsq jo us9joz s9xus Cxm usqqsq 1UEBqs sxEEnosqp jsq 3ubauio us pjeb jeeu usiuojqs sjsxoueu -xj szsp us Jifxu qsq uea ex 9xqEuio>]jE 9ejpsq qxp uea isep qooj9 jssz uss qEpuio *us9sqss9 9EEqss9 upxz 'pisqss9 uCxz JEEq^xqossq pCxq jsp dooq sp ux jooAjsxq sxp usisppxiu sisxoubuxj sa ">luoM jopuoz ussusw qosCojd qsq sx qusmsqs >iCxj3uEisq usg •9uxjs>iqxn uea pnoqsq qsm us>ijsm uea UEEqssoq qsq us usqxsqxAxqoEs9uxi -oqos uee 9ux>iJSMspsm uea ususjjsa qsq qoq (>ijsm Issjnqino-iEEXoos) usqxsqxAxqoE9uEAdo uea usjsxj -ba szsa 'EJSAxp uCxz usASxqoE 9xqEmsdsojsq-qsxu 1-15 deze beleidsperiode worden afgerond. Het zal dan mogelijk zijn over meer en vooral actuelere gege vens te beschikken waardoor meer en beter sturing kan worden gegeven aan gewenste ontwikkelingen. De arbeidstijdverkorting voor ambtenaren naar ge middeld 38 uur per week werpt de vraag op of en zo ja in hoeverre, het vigerend beleid bij onze ge meente om in principe alle vacatures voor 36 uur aan te bieden, moet worden bijgesteld. Gezien de ervaringen met het bestaande beleid, de te verwachten maatschappelijke ontwikkelingen op dit terrein en de gebleken verslechterende concur rentiepositie van Leeuwarden op de arbeidsmarkt achten wij het niet verantwoord de huidige 36 uur thans in benedenwaartse richting bij te stellen. Overigens bezien wij de personele ontwikkelingen met grote zorg. Er is sprake van een voortdurende toename van de werkdruk. Enerzijds vindt intensi vering, soms zelfs uitbreiding, van het takenpak ket plaats. Anderzijds neemt de beschikbare werk tijd af, door o.a. het niet volledig kunnen com penseren van arbeidstijdverkorting, aangezien het Rijk hiervoor onvoldoende middelen verstrekt. Bo vendien hebben de herwaarderingsoperaties reeds de "rek" gehaald uit de ambtelijke capaciteit en wordt de psychische druk groter, niet alleen hier door maar ook door andere factoren w.o. de druk op de salarissen. U wordt eveneens verwezen naar de volgende para graaf Organisatie. Wij zijn voornemens aan deze problematiek de nodi ge aandacht te schenken. Het takenpakket en de be schikbare ambtelijke capaciteit zullen op verant woorde wijze op elkaar afgestemd dienen te worden, waarbij een kritische beschouwing van het taken pakket op beïnvloedbare onderdelen (bijv. het schrijven van tijdrovende beleidsnota's) noodzake lijk zal zijn.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1985 | | pagina 59