11- 1 u
Hoofdfunctie 2. VERKEER, VERVOER EN WATERSTAAT.
Algemeen.
In de loop van 1986 zal de Zuidtangent met de twee
nieuwe bruggen over het Van Harinxmakanaal voor
het verkeer worden opengesteld. De westelijke in
dustriegebieden krijgen daardoor via de James
Wattstraat een directe aansluiting op de Zuidtan
gent
Met Rijkswaterstaat zijn besprekingen gaande over
de overname door de gemeente van de rijkswegen
Poptawei, de Groningerstraatweg tussen Vrijheids
plein en Anne Vondelingweg, de Overijsselsestraat
weg tussen Oostergoplein en het kruispunt bij Gou-
tum, de Brédyk en de Barrahüsterdyk, waartegenover
het Rijk de Zuidtangent zal gaan beheren. Gelet op
de hiermee gepaard gaande financiële aspecten,
verwachten wij dat op zijn vroeg3t in de loop van
1986/1987 uitgewerkte voorstellen aan U kunnen
worden voorgelegd.
Als gevolg van de financiële positie zal het on-
derhoudsniveau de komende jaren enigszins worden
teruggebracht.
De hoogste prioriteit van onderhoud zal worden ge
geven aan doorgaande wegen en de routes van het
openbaar vervoer.
Functie 210: Wegen, straten en pleinen.
Na de aanleg van de Zuidtangent en de reconstruc
tie van het Oostergoplein zal getracht worden met
de aanleg van de Oostergoweg te beginnen. Uitvoe
ring van dit project is uiteraard wel afhankelijk
van de verkrijging van de benodigde subsidies.
Inmiddels is opdracht verstrekt voor het maken van
nieuwe prognoses voor de verkeersintensiteiten op
het hoofdwegennet; de resultaten ervan zullen van
belang zijn voor de concretisering van verkeers
plannen in de komende periode.
In de komende beleidsperiode zullen de plannen
voor het westelijk gedeelte van de Noordtangent
nader worden uitgewerkt.
Van het oostelijk gedeelte van de rondweg dienen
nog diverse kruispunten te worden gereconstrueerd.
Hiervan is het kruispunt Archipelweg-Egelantiers-
straat aangemeld voor subsidie in het kader van de
"Aanpak Verkeersongevallenconcentraties" (AVOC).
Voorts zal worden getracht een aanvang te maken
met de reconstructie van het Vrijheidsplein. De
reconstructies van de kruispunten Hoeksterend en
Vliet-Bleeklaanvan de Heliconweg, de P. Stuyve-
santweg en de Prof. Mr. P.S. Gerbrandyweg zijn
enkele van de werken, die wel op de lijst van nog
uit te voeren werken staan vermeld, doch de be
perkte middelen van de stelpost voor civieltech
nische werken nopen tot een uitvoering van deze
werken op zeer lange termijn. De lijst van werken
voor uitvoering in 1986 en later vergt een totale
netto-investering van plm. 76,5 miljoen. Daarbij
- gelet op de beschikbare investeringsmiddelen van
resp. 3>1 miljoen, 3,1 miljoen en 3,4 mil
joen in de jaren 1987 t/m 1989 - zullen de meeste
werken zeker niet vóór 1995 in uitvoering kunnen
worden genomen.
Wij zijn van mening dat de in het kader van de
herwaardering 1985-1989 doorgevoerde verlaging van
het investeringsvolume tot en met 1989 van
1.740.000,per jaar voor 19 90 gecontinueerd
dient te worden, gezien de financiële uitkomsten
van het beleidsplan 1986-1990.
Binnenkort zullen wij op basis van de Nota ver
keersluwe gebieden met nadere voorstellen komen
omtrent de invoering van 30-km-zones in verblijfs-
gebieden. Het ligt in de bedoeling om hiervoor een
meerjaren-uitvoeringsplan te ontwerpen.