11- 1 u Hoofdfunctie 2. VERKEER, VERVOER EN WATERSTAAT. Algemeen. In de loop van 1986 zal de Zuidtangent met de twee nieuwe bruggen over het Van Harinxmakanaal voor het verkeer worden opengesteld. De westelijke in dustriegebieden krijgen daardoor via de James Wattstraat een directe aansluiting op de Zuidtan gent Met Rijkswaterstaat zijn besprekingen gaande over de overname door de gemeente van de rijkswegen Poptawei, de Groningerstraatweg tussen Vrijheids plein en Anne Vondelingweg, de Overijsselsestraat weg tussen Oostergoplein en het kruispunt bij Gou- tum, de Brédyk en de Barrahüsterdyk, waartegenover het Rijk de Zuidtangent zal gaan beheren. Gelet op de hiermee gepaard gaande financiële aspecten, verwachten wij dat op zijn vroeg3t in de loop van 1986/1987 uitgewerkte voorstellen aan U kunnen worden voorgelegd. Als gevolg van de financiële positie zal het on- derhoudsniveau de komende jaren enigszins worden teruggebracht. De hoogste prioriteit van onderhoud zal worden ge geven aan doorgaande wegen en de routes van het openbaar vervoer. Functie 210: Wegen, straten en pleinen. Na de aanleg van de Zuidtangent en de reconstruc tie van het Oostergoplein zal getracht worden met de aanleg van de Oostergoweg te beginnen. Uitvoe ring van dit project is uiteraard wel afhankelijk van de verkrijging van de benodigde subsidies. Inmiddels is opdracht verstrekt voor het maken van nieuwe prognoses voor de verkeersintensiteiten op het hoofdwegennet; de resultaten ervan zullen van belang zijn voor de concretisering van verkeers plannen in de komende periode. In de komende beleidsperiode zullen de plannen voor het westelijk gedeelte van de Noordtangent nader worden uitgewerkt. Van het oostelijk gedeelte van de rondweg dienen nog diverse kruispunten te worden gereconstrueerd. Hiervan is het kruispunt Archipelweg-Egelantiers- straat aangemeld voor subsidie in het kader van de "Aanpak Verkeersongevallenconcentraties" (AVOC). Voorts zal worden getracht een aanvang te maken met de reconstructie van het Vrijheidsplein. De reconstructies van de kruispunten Hoeksterend en Vliet-Bleeklaanvan de Heliconweg, de P. Stuyve- santweg en de Prof. Mr. P.S. Gerbrandyweg zijn enkele van de werken, die wel op de lijst van nog uit te voeren werken staan vermeld, doch de be perkte middelen van de stelpost voor civieltech nische werken nopen tot een uitvoering van deze werken op zeer lange termijn. De lijst van werken voor uitvoering in 1986 en later vergt een totale netto-investering van plm. 76,5 miljoen. Daarbij - gelet op de beschikbare investeringsmiddelen van resp. 3>1 miljoen, 3,1 miljoen en 3,4 mil joen in de jaren 1987 t/m 1989 - zullen de meeste werken zeker niet vóór 1995 in uitvoering kunnen worden genomen. Wij zijn van mening dat de in het kader van de herwaardering 1985-1989 doorgevoerde verlaging van het investeringsvolume tot en met 1989 van 1.740.000,per jaar voor 19 90 gecontinueerd dient te worden, gezien de financiële uitkomsten van het beleidsplan 1986-1990. Binnenkort zullen wij op basis van de Nota ver keersluwe gebieden met nadere voorstellen komen omtrent de invoering van 30-km-zones in verblijfs- gebieden. Het ligt in de bedoeling om hiervoor een meerjaren-uitvoeringsplan te ontwerpen.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1985 | | pagina 69