•uoSuBAquo oq quo^uauuxq fxM
uaqqosMaaA qusuquiouaxq SuxSSazaoq aAaxqxuxjap aa
•prtnaxuaaA uapaoK ue:y „asijop apno aöu SuxqaAie^jaA
-pxna ap uba aapb>i qaq ux 9nuq apxsmuaaqsqebx qep
UBB3a3qxn uapaoM UBAaa 3biu susqx -uaMnaxuaaA aq
suadaiaq ux SnaqxBBap ap ua Snaqaaqsoo ap uaxx04S
-aooA n fTM uaxxnz apoxaadspxaxaq apuatuo>i ap uj
•qqoBMaaA uaqBqxnsauSax
-aaAO uapaoM 9861 uba doox ap ux qsuag *3xpBqsa3
uaaapaoA quaSuBqpxnz ap uba 3uxuio>ipaaaaS bu xB0UBJ1
-BurxuxaBH uba 909 ubao ua83naqaoods ua -saaa^aaA
ap uba Suxuaxpaq ap uba uaqso>i ap aaAO qBBqsuaq
-bmsjicxh ua *s*n ®p 90ui uaSuxpapuBqaapuo aa *9861
uxSaq ctm uaqqoBMuaA jjaozuapuo qxp uba uaqeqqnsau
aa 'puoaaSjB qaxu Sou sx 'uauEf apuaSqoA doaBBp ap
UT —'000*001 9°q puaiuauaoq '9861 ux '000*8Z J
uba SuxuaxpaqSnaq uaqso:y ap uba sutsbxuba
uaa qoq uauio>i aq tuo yaozaapuo aapBU apqaqsaSux
6861-8861 SuxaapuBBMuaq ap uba aapB^ qaq ux qag
uaSSnag tjO'OlF
uapuxAsqBBqd
uaqaoui jez 3uxuaexxBOSxj ap qoq axqaqaa ux utjbbp
axqxxodaaa^uBd ap uba sqBBqd ap ua pxaqaqaaa^aBd
qaq do Suxuuxzaq aaapau uaa apoxaadspxaxaq apuauioJi
ap ux qsp cxm uaqqoBMaaA uaquamxaadxa apaaoAaSqxn
saapxa ua ua3uqxa>l>lTM9uo 0>lfTT0Puex uaxzaS apaw
paaoAaSux
uapaoM x®z 9861 oxpaui aapuB ua uaa qap UBBSaSqxn
uba suBqq aa ufxz fxft "qsaaMaS ufxz aq qosxqsxuixiu
-xqdo aq q^fxqq 'ufxz noz x00uoxqBjado 9861 uxSaq
saqaoqaaa^aad uba SuxaasxxBOsxj ap qBp SuxqqoBM
-aaA ua^oudsaSqxn 6861-8861 uBqdspxaxaq qaq ux aa
•uapaoM \~ez paaasxqBaaaS ufxuuaq aqao>i do qsSuaaq
-doaaarn aqqoBMuaA ap qap 'pSooqaaA SxuBpoz spaaa
88"L0-10 ufxz a3BaB3aaa>iaBd ap uba uaaaxubq aa
•sanag ap aaqqov uasqBeqd
-uaa^ued ap aooA SuxSoqaaAsjaxaBq ap ua *b*o qannq
210.05 Openbare verlichting.
Na de reeds genomen maatregelen zoals vermeld in
het beleidsplan 1985-1989 zal in het kader van dit
beleidsplan (herwaardering 1986-1990) het streven
naar verdere bezuinigingen op het stroomverbruik
van de openbare verlichting zich richten op de
verdere toepassing van natriumverlichting, in
eerste instantie voornamelijk bij verkeerswegen.
Nader zal worden onderzocht in hoeverre toepassing
van natriumverlichting in woonwijken mogelijk is,
daarbij rekening houdend met esthetische aspecten
e.d. De geraamde opbrengst bedraagt uiteindelijk
23.000,— in 1989.
Functie 212; Stadsautobusdienst.
In 1984 hadden wij de verwachting, dat het zou
lukken nog in dat jaar een plan in procedure te
brengen ten aanzien van een aantal toekomstige
ontwikkelingen in het stadsvervoer. Dit plan zou
volgens afspraak door de Fram N.V. zelf opgesteld
worden en vervolgens door de gemeente van commen
taar worden voorzien. Helaas is de Fram in ver
band met een aantal nieuwe ontwikkelingen in het
openbaar vervoer er pas onlangs in geslaagd een
ontwerp-plan gereed te maken. Over dit ontwerp
vindt thans nog overleg plaats. Uitgangspunten
voor de gemeente in dit overleg zijn onder andere,
dat het hoofdwinkelcentrum met het openbaar ver
voer goed bereikbaar moet zijn. Daarnaast dient de
lijnvoering zodanig te zijn dat alle stadsbussen
het N.S.-3tation en het centrum aandoen. Een be
trouwbare dienstuitvoering met grote regelmaat is
ook van groot belang, waarbij de noodzaak van
overstappen zoveel mogelijk moet worden beperkt.
Tenslotte achten wij integratie met de interlokale
buslijnen wenselijk.
Binnen afzienbare tijd zal het plan aan U kunnen
worden voorgelegd.
-suapuxay ap qaui auozuaa^ued ap uba Suxpxajqqxn
ap ufxz SuxpxauaquooA ui 'ape>ijaqsoo ua uaSuxwp
-sassxM sxboz SuxAaSmo ap ux uaeqecxduaa^jed-pxeuq
-aq auapue uba ua^bui ubb3 xbz >lTnj98S sua^xnuq
-a3 aSxpxnq ap uba qaap >lfxu9uexaq uaa qep uapuoM
Sbui qqobmuaa 'uazaxquaa jez uapuBBui xB9UBH u90
jooa axqaunjuaajfUBd ap uxauuaq qxp uoopuBBM 'pua
-uaqs>iaoH qaq uba 9uxuauestnapoq ap uba uapey qaq
ux uapaquiBEZJiuaM ap ufxz uaxxnz uaqs9uauqdo ap do
paoxaux aAaxqeSau uba puaasxxBauaS uapuoM xBZ
6861 ux000*081 uba qsSuauqdouaam apqaqsaS ap
qep fxm uaqqoBMuaA apox aadsSuxuuaMaS a>jf xxa>lTUJq
-a3 ap qaui puapnoq Suxua^ay *08'l 8° 896l uba
SubSux qam ua pxaqsaS uapuoM uauun:y 8S'L S 8o jaxa
-Bq qaq noz 996l uba 9ub9ux qaw *uapnoq >ifxxa3ouiuo
qaxu uooa 9ux3oquaASjaxjBq aqdnuqc uaa fxq cxm axp
3uxxa>l>lTM9uo uaa f uapaxqaSxxqas ap jbbu uaAoqos
-jaA qpuoM paqsuauuxq ap uba ^njpjraa^ubd ap qBp
uauio>iJOOA aq mo Sxpou Sux3oquaA azap uba SuxaaoA
-ux a>ifxqapxaxaS uaa uaqqoB fxw *q>ixauaq uapuoM aq
quaxp jbbc uaxA uBp apoxuad auaSuBq uaa bu qsuaa
qaop apSooaq qaq qsp 3uxuaui uba fxm ufxz lz S
jeeu 1 l uba uauxauuaqSBp ap uba 3ux3oquaAsjaxj
-Bq apuaasBjaS apxaqsaSuooA ap uba uoxzubb uax
•neaAxu uaSBx uaa do pqaqsaSfxq uapuoM
aq >100 UBp quaxp uaSuxuiBJ ap uba SuxssBduEB aSxqeui
-puauq apxsmuaA 6861-886i uExdspxaqeq qaq ux aa
•uauioueSaoq sx uauxauaaquaq
-BmoqnB do uaja^JBd-quBMZ qaq qep 4puaapnxauooaS
uapuoM apuBBqsuauoA qaq qxn qaom 'uapnoqaS ufxz
SuxqqazaquaayuBd ap quauqmo uaSuxxX04 uaa3 >lfTT
-aquaoau x0«0OH *uaqs3uauqdouaqBmoqnB ap uba h
Bufxq uba sujxbp uaa qBBqs uaqsSuauqdouaqam ap uba
^t?'6 uufxq uba auiBuaoq uaa uaAouaSax *^8'l sqqoaqs
do uamo>ia3qxn sx %c, ap puou uba amBuaoq aqqoBM
-uaA aa *ua3Bjpaq 'f£8*8S8*1 trö61 J0ao qjaaq
uaqBmoqnB ua suaqarn qxn uaqs3uauqdopxaSuaa>iJBd aa
•uaua^uBy fO'OlF
11-12
Functie 213* Overig vervoer te land.
In het wetsontwerp Wet personenvervoer worden Ge
deputeerde Staten aangewezen als eerst verantwoor
delijke voor het taxivervoerbeleidDit college
krijgt de bevoegdheid tot het verlenen van de ver
gunningen en het vaststellen van de tarieven. Pro
vinciale Staten kunnen regels geven in het belang
van het taxivervoer.
Indien gemeenten voor de uitoefening van de be
voegdheden inzake het taxivervoer een gemeenschap
pelijke regeling treffen in de zin van de Wet ge
meenschappelijke regelingen en bij deze regelingen
een openbaar lichaam instellen, zijn Gedeputeerde
Staten en Provinciale Staten verplicht bovenstaan
de bevoegdheden over te dragen aan het openbaar
lichaam, indien de gemeenten de provincie hiertoe
een verzoek doen.
Daar wij van mening zijn dat de bevoegdheden met
betrekking tot het taxivervoer op een zo laag mo
gelijk bestuursniveau dienen te worden uitgeoe
fend, achten wij de overheveling van bovenstaande
bevoegdheden naar de provincie een ongewenste
zaak.
Wij zijn er derhalve voorstander van dat terzake
een gemeenschappelijke regeling wordt vastgesteld.
Inmiddels hebben wij de Regio Friesland-Noord en
de Vereniging van Friese Gemeenten verzocht te on
derzoeken of zij hierin initiatieven zouden kunnen
nemen
Functie 221: Binnenhavens en waterwegen.
In verband met recente arresten van de Hoge Raad,
heeft het Ministerie van Binnenlandse Zaken bezwa
ren aangetekend tegen de verschillen in de ta-
riefsstructuur voor vracht- en pleziervaart en
woonschepen in de Havengeldverordening van de ge
meente Leeuwarden.