•aqpaajqSjoz SupqojSjaA ua sctm
-japuo qazaSqjooA-sfTMjapuosxseq Supqxnpsuee spBOZ
'uaqez apuaSfpqsjaAoiooqos uba uotzubb uaq uapouos
uassnq uaSuajq aq pueqs qoq SupyjOMuamBs apeuoxSaj
mo pqaopaq sp qoafojd qaq 'pjaajouoqaS 'axauxAOjd
azap up sfxMjapuo JBEquado qaq uba aAaoqaq uaq
(OdOH) sTxMjapuo jtbuixjj SapjaAo pEBuoxSay qoaf
-oud uaa uea Suxuuayaoq uio uaquaamap asapjy jooa
SuxSxuajaA ap uba sbbjaubb ap uaddaqosuaqaM ua
sCxnuapuo uba stjBqajoassqBBqg ap qjaaq spappxmup
•uaq
-XUAJ8A uaqax Z86L Jsd qqoBjyjaapsSupjapnmxqs uaa
uba SuxppaqsuBB qoq paqsjooA uamouaSdo 6861-5861
pxapaq wnaxu qaq uba japey qaq up qaq Cxm uaq
-qaq jaAouaSaqjapq Saxjeqajoas uaq sfxMjapuo Suxp
-apjB ap do jayjaMapamspxapaq SppunysfTMjapuo uaa
uba SuxppaqsuBB ap qoq uaqopsaq Cxm uaqqaq 5861 "I
•pSxpjooMuaSaqjaA spxMjapuo
japuozfxq spe jaequado paMoz upxz puaqjaAsSuxyjaM
-uauiBs 9xdopuooA qaq ui paxqaSsSuBJjooAsfxMjapuo
yfxpaSjap uaa jooa sbbjaubb uaa uba uaop qaq jooa
qjauq uaSuxpxajaqjooA qap 'pnuoAaS puaqjaAsSuxy
-jawuamBs SpdopjooA uaa qoxz qjaaq uapjBMnaaq uj
•uapuxAsqBBpd uaqBp aq
9861 snqsnSna y do uapapqaSsSuBJjooAsfxMjapuo azap
uba SupjaoAux ap mo qqopjaS doja sp uauiaujooA qaq
•qyjamaS
ubb uapuoM apqBnqpsspueqsjaqqoe spa sajoospooqos
•uSz uba puojS do axp 'sctmjapuo qazaSqjooa
jooa uapoxps pBquBB uaa ua sfxMjapuosxsBq jooa uap
-oqcs oi XBBttixuxui qam uaquaaraaS uba uapap upxz qaa
•uapaxqaSsSuBJJOOAsfxM
-japuo uba sutzptmubb ap jooa SuxpaSaj uaa qspaq
-aq qaMsSuBJJooAsfxHJapuo-djaMquo apuaxpaSux aa
•uajjaq
aq do jo uaaapuxrajaA aq uapaqSppuaqsmo apajnqpno
ua aqospuiouooa 'apBxoos uba aSpoAaS uaq uaSuxp
-jaap uba uapuaqsjaqqoBspxMjapuo uappaqs aq qBBqs
ZE-1I
tebeleid centrale aandachtspunten zullen zijn.
Daarnaast zal ook de oplossing van de nijpende
huisvestingsproblemen van de openbare scholen de
nodige inspanning vragen.
Bij het voortgezet onderwijs zal het accent de
komende jaren liggen op de discussie over de meest
gewenste structuur en inrichting van de eerste
fase van het voortgezet onderwijs, de gevolgen
daarvan voor de inrichting van de tweede fase en
voor de spreiding van de instituten in relatie tot
het verloop van de leerlingenaantallen. Wanneer
daarover definitieve besluiten genomen kunnen wor
den, valt thans nog niet te zeggen.
In het hoger beroepsonderwijs zal, zoal3 reeds ge
memoreerd, de invoering van de WHBO per 1 augustus
1986, alsmede de operatie Schaalvergroting, Taak
verdeling en Concentratie (STC-operatie) voor in
grijpende veranderingen zorgen. Ons beleid is er
primair op gericht de aanwezige HBO-voorzieningen
te behouden, te versterken en zo mogelijk uit te
breiden.
In de verzorgingsstructuur van het onderwijs
blijft de positie van de Schooladviesdienst in
discussie in verband met de door U vastgestelde
herwaarderingstaakstelling. Ons beleid is er daar
naast op gericht rijkssubsidie te verkrijgen.
Dit kan alleen door schaalvergroting en dus - ge
zien de positie van de bestaande begeleidingsdien
sten in onze provincie - door fusie met een aan
grenzende dienst, i.e. het G.C.O. Wij hopen U ter
zake binnenkort concrete voorstellen te kunnen
doen.
In het kader van het emancipatiebeleid zijn wij
van mening dat met name het onderwijs een actieve
bijdrage dient te leveren aan het verminderen van
de sexe-specifieke achterstand van meisjes en
vrouwen en aan de herwaardering van menselijke
kwaliteiten los van de sexe. In de komende be
leidsperiode zal een onderwijs-emancipatienota
ontwikkeld worden waarin wij wegen zullen aangeven
ux uaSuxppaqsuxsufxzpaM ua uapoqos uapaSajqaatn
aqqopjaS uba padsuauiBs uaa uba pappxm joop mo
qqopjaS doja sx pxapaq qxQ pxapaqsSuBJJooAsfxMjap
-uo qaq up useSdo uappnz uapaqjapuxm apajnqpno do
sx qqopjaS qap pxapaqsfTMJapuo qaq ua pxapaqsSupj
-apnmpqssrxMjapuo apuappaS 5861 snqsnSnB 1 qoq qaH
uapjoM
ppaadsaSux dojaap pez sfxMjapuo jxBuixjd jEBq
-uado UBpdaxqBAouui qaq uba SupjaoAqpn ap fpq >100
•uapoqos ap joop uapdyjaM
-pooqos qaq uba SupyampoAjaA ua SuxppnAux ajapjaA
ap jooa uauuBpd suaqq fxM uapayyxMquo sfxMjapuo
jxBmpjd JBEquado axssxtmnoosaxApv sp ua axqoads
-uxsyfxy ap 'qsuaxpsaxApepooqos ap qam SapjaAO ui
•uappaS ubbS sx 9861/5861 jeefpooqos qaq
uba SubSut qam qap uBpdyjartpooqos qaq jooa uaAaSaS
qazuEB aqsjaa uaa uapoqos ap uaqqaq uaqjxjqosjooA
uamouaSdo sfxMjapuosxsBq qaq do qawsSuaSjaAo sp ua
qa^ ap ut ap ua uBpdyjaMsqaqosjnnqonjqg uapoqaSuaa
uapoqos ap ubb l 861 "t suo joop qaq uba sxsBq do
•SuxpayyxMquosfxMjapuo spuo^ qaq do
UBBpaS uapjoM daojaq uaa pbz uajaf ajapjaa ap jooa
•uayyojqaSqxn '000*08
6861 uba SubSux qam qpjoM spfxzjapuB uBpdaxqBAOUup
qaq uba SupjaoAqxn ap ua spfxzjaua pooqossxsBq ap
xtba qsmoy ap qam puaqjaA ux paauosjad puazfxMjap
-uo qaq uba Suxpoqosfxq ua -bu ap uba aAaoqaq uaj,
•SuBSqxnjooA apaoS qpuxA sfxnjapuo qauxaj^ qaq ua
sfxMjapuo UBpdBuap qaq uba SuxpayyxMquo aq -qjBqs
uba 996i snqsnSnB 1 jad uaxzuBB qBBp qoxz qaq jbbu
qBBS pooqospjossaquow aa 'SBeqsaS qjapjoA sfxMjap
-uosxsBq yfxpaquaamaS qaq uauuxq axqBxquajajjxp aa
•meezyjaw sfxMjapuosxsBq JBEquado qaq uba
aAaoqaq uaq uaqqoBjyjaap 5 986L/5861 JEefpooqos
qaq apuajnpaS yoo ufxz jape>f qep ui -uaAapq
-aS pueqs ut st poodsSuxSuBAjaA apmBBuaSoz ap yoo
om vanuit onze (ook inhoudelijke) verantwoorde
lijkheid voor het openbaar onderwijs het emanci
patiestreven in de praktijk te stimuleren en te
ondersteunen. Er wordt getracht deze onderwijs-
emancipatienota nog in deze collegeperiode aan U
aan te bieden.
Functie 420/^21: Basisonderwijs
Sedert 1 augustus 1985 is de basisschool een feit.
De invoering van de Wet op het basisonderwijs
heeft van de gemeenten veel bestuurlijke en ambte
lijke aandacht gevraagd. Thans bevinden de scholen
zich in een enigszins rustiger vaarwater, in die
zin, dat de onzekerheid waarin met name het per
soneel van de scholen lange tijd heeft verkeerd,
is verdwenen.
Nu aan de daling van het aantal leerlingen naar
het zich laat aanzien een einde is gekomen, en de
nieuwe formatieregeling bepaald gunstiger uitwerkt
dan aanvankelijk werd verwacht, weet nagenoeg een
ieder zich momenteel verzekerd van een baan tot
1 augustus 1988.
Deze situatie, gevoegd bij het feit dat wij op
grote schaal gebruik hebben kunnen maken van faci
liteiten in het kader van het Werkgelegenheids
project Onderwijs (WPO), is er de oorzaak van dat
op de arbeidsmarkt een andere situatie is ont
staan. Met vreugde hebben wij kennis genomen van
het feit dat alle onderwijsgevenden, die tenge
volge van werkloosheid een uitkering genoten, in
middels weer aan het werk zijn.
Het is U bekend dat aan een viertal basisscholen
meerhoofdige schoolleiding is verbonden.
Voorzover nu kan worden vastgesteld functioneert
een en ander naar volle tevredenheid. Na het ver
strijken van het schooljaar 1985/1986 zullen wij U
nader informeren over de ervaringen zoals die ge
durende het eerste schooljaar zijn opgedaan.