aq uappeqsjooA 9861 uba doop ap up q uadoq fxft
puouaSjB
uapjoM suiqqohmjsa jbbu pooqosujooqeoo uba ouuapj
op jooa MnoqMnaxu apuaSuBAJOA ep pez 9861 oxpapj
"U9UI0U9S uapjoM uau
-un>i >jxnjqeS ux '9861 uba jbbCbu qaq up uadoq Cxm
jbeu pez mnpjpw up pooqossxseq ajequedo aMnapu aq
•uapuxAsqeepd 98, upSaq SuxqqoeMjaA jbbu ub>i aui
-Eu^prtaqaSup *uauuo3aq 93 i upSaq sp Saaqssueiuappog
ap ubb pooqosspeqsuauuxq aMnapu ap uba Mnoq ap qa^j
•ufpz jeep^ 2,861 upSaq SuxqqoeMjaA
aBBU pBZ MnoqaSpooqos aMnapu qaq 'pMnoqaS uapaoM
pBz pooqossxseq ajequado apaaMq ap uajnqeqSuxuiiueo
UT ifT^jaq 'pqopaaaA uapaoM MnoqMnapu apuaSueAJOA
uappBAaS peqjajA uaa up pbz spaooyv "uaqsaAsxnq ap
pooqos aad MnoqaS uaa up uapoqosspsEq OL euaa Sou
pSBBaAaS Suxmmaqsaoq spappxmux ep uaddeqosuaqaM ua
efpMaapuo uba aapspupH ap uey "psaAepnqaS pooqoe
aad MnoqaS uaa up pjpaq ap spapppuiup sp uapoqossps
-Bq OS ap uba sappBpoiuiuoooB apuBepsaq uba q^eemaS
uapaoM jjpnaqaS '^CxpaSoui jbbm 'paoiu fxqjaxq *ubbS
ap uaSap ^CxpaSom paaA oz sfxMjapuoExseq paq fxq
sappB>iopspp pBpuBB paq pqopaaS doaa ep uaAaape paq
•srpMaapïïospsBq SuïqsaAspTnq
•ufpz Sppou '000*62
pe SBapaq uaa uioaapaM 9861 uooa jjoo pbz uaS
buaubb uapqoBMaaA ap azap parn puaqaaA up 'uappaqs
apSooq ap do aapeu uaSaa^aaA sp SuBAdo aspooqos
-uassnp ap puaapuio axqemjojup aSppou ap axpps
-qns mo uaSsuAUBB apMnapuaaq ap fxq pEpsu q uappnz
fTM *p>lBBUiaS >ipnaqaS paaA sp pooqos aad 'OOS
uba appooaS aap apppsqns as^fxpjeef uaa uba uaS
-fxj^jaA paq pop ppaq>jfppaSoiu ap uea *pao8 uaarnaS
-pB paq aaAO paaauoppounj SuBAdo aepooqosuasenp aq
•pjipaaaq uapaoM pbz
SupiuuiapsuaaaaAO uapejsdeqosuaSSazapam apanppApp
-up appa paui sHWO ap uba uepaqpSaoAaq op apuapnoq
doen t.a.v. de vestigingsplaats van de nieuw te
stichten Montessorischool, nadat Gedeputeerde Sta
ten aan de stichting hun goedkeuring hebben ge
hecht. De nieuwbouw van de Van Sytzamaschool zal
naar verwachting in 1987 gereed zijn en zal dan
één geheel vormen met het bestaande kleuterschool
gebouw.
Vergoedings3_tel_sel
Met de invoering van de basisschool per 1 augustus
1985 is een nieuw vergoedingsstelsel van kracht
geworden. Het stelsel neemt de plaats in van de
rijksvergoedingssystemen voor het kleuter- en ge
woon lager onderwijs en vormt het eindprodukt van
de Interdepartementale Werkgroep Regeling Rijks
uitkeringen kleuter- en lager onderwijs (de werk
groep Londo). De rijksvergoedingen worden in dit
stelsel gebaseerd op gedetailleerde programma's
van eisen per kostensoort, waarbij in vergaande
mate rekening wordt gehouden met de specifieke
situatie per school. Het stelsel 3luit daardoor in
hoge mate aan bij het uitgavenpatroon en kan als
zodanig worden gekenschetst als maatconfectie.
Ten tijde van het samenstellen van de begroting en
het beleidsplan was het nog niet mogelijk de ra
mingen te verrichten volgens het nieuwe stelsel.
Daartoe ontbraken de benodigde cijfers en verwer-
kingsapparatuurWij hopen in staat te zijn U
omtrent de werking en de effecten van het vergoe
dingsstelsel gelijktijdig met de behandeling van
dit beleidsplan nader te rapporteren, waarbij U
tevens een voorstel tot begrotingswijziging zal
worden voorgelegd.
De in dit verband in het beleidsplan 1985-1989 ge
raamde verbetering van de rijksvergoeding voor het
basisonderwijs tot een totaalbedrag van
650.000,hebben wij voorshands gehandhaafd.
'quauiapSaj qaq quajqmo qep doua uaMnouquaA fxft
peejsdeqosuaSSazapaw a>lfxpaddeqosuaauiap) ap uoop
uamouaSux nu qpjoM peejpooqos ap uba sqeepd aq
•uEBqsaq aq uapnoqaSdo - sCxm
-uapuo qaq ux dBqosuaSSazapam qaft ap uba qsmo>] ap
qam pucquaA ux - qjaaq sfxMjapuo uaSep ua -uaqnap^
uBBquado qaq jooa peejpooqos a^f xpaddeqosuaauieD aq
•uaqqaq uxz uaaS aoqjBep uaSuxSod auap
-j3a qep uauapnpouoo uaqaom Cxm uaqqaq )paozjapuo
ppaqsaSux aoqjBBp uaa uba puouS do 'uajasxpeaj aq
SBp>ipa>iBqos apeuoxqeujaqux uaa ua^apqaS ?[fxpaSoui
qaxu qaq sx paaxquaqod apuaoppoA ubb yjajqaS fxg
•puaMaSuBE uapuoM Suxpa^xM
-quosfxMuapuo spuog qaq qxn uapappxm uappnz uauBf
auapuaa jooa 'ua^ojqaSqxn uapuoM '000*02
uba SBjpaq uaa 0130 uba SupjapjOAaq uaq
8861 A xm pbz uaAaSaSuBB puaM japjaa spaau speoz
•SuBSquooA pjapuxmuaAuo
qpuxA suauiauJijaM aspuepuaqxnq uba uajapux>] jooa
(0130) unnqpno ua pBBq uaSxa ap ux sfxMjapuo qaq
•ua^ojqaSqxn '000*t? uba
SBjpaq uaa 936 L uooa >joo sx japus ua uaa uba Suxq
-qoxjux ap jooa qsuaxpsaxApBpooqos ap uba mnjquao
-BxpamsfXMjapuo fT9 qqoBjqaSjapuo sx qundaxqem
-jojux qxq *qqoxjaSdo qundaxqemjojui puiBBuaSoz uaa
sx sjapno ubb axqeuuojux uba ua^ajqsjaA qaq uba
aAaoqaq uai •- ua^eg qaq ua qsuaxpsaxApBpooqos
ap joop puaapjaA pjaM Suxunaqsjapuo pfxMjaq -
uapjBMnaaq aquaamaS ap ua 00a 'paejpooqos ap uba
sjaSxpjooMuaSaqjaA qxn apuBBqsaq 'qqoxjaSdo „axqBd
-xoxqjBdjapno daojS^jaM,, apmBBuaSoz uaa sx £861 up
•pjooq
-puBpsaxj^ uoAbj qaq uba qxn paap q>ieBm uapjBMnaaq
•uapaqsaq uappnz qqoBpuBB fxz uadjaMjapuo a>ipaM
ubb uappaqsqsBA SapjaAo Suxpjapuo ux uappnz 'uam
joa uo/bj uaa ^fxpusuibzas exp usjnqssqaquasuisS sa
li-^4
Herwaar de ring 2986^199.0 basisonderwijs.
De herwaarderingstaakstelling voor de sector on
derwijs kan voor een deel worden gevonden door
verlaging van de ramingen van de schoonmaakkosten.
Deze verlaging van 5.000,per jaar bij het
openbaar basisonderwijs levert cumulatief geduren
de de gehele beleidsperiode, inclusief doorbeta
lingseffecten naar het bijzonder onderwijs,
50.000,— op.
Deze verlaging is mogelijk tengevolge van het
reeds een aantal jaren bestaande beleid om door
natuurlijke afvloeiing vertrekkend eigen personeel
te vervangen door schoonmaakbedrijven.
Functie 430/^31Speciaal Onderwijs.
Sedert 1 augustus 1985 is de Interimwet op het
Speciaal onderwijs en het Voortgezet Speciaal On
derwijs (IS0VS0) van kracht.
Vanaf dat moment spreken wij ook niet meer over
scholen voor buitengewoon onderwijs maar van scho
len voor speciaal onderwijs. De belangrijkste wij
zigingen vergeleken met de huidige situatie be
treffen de volgende aspecten:
1. wijziging in onderwijsinhoudelijk opzicht, o.a.
vergroting zorgbreedte en verbrede toelating;
2. invoering van planprocedures ten behoeve van de
stichting en huisvesting van de scholen;
3. een nieuw bekostigingsstelsel.
Van de zijde van de Staatssecretaris van Onderwijs
en Wetenschappen kan binnenkort een beleidsplan
tegemoet worden gezien, dat aangeeft op welke wij
ze aan het beleid voor de verdere ontwikkeling van
het speciaal onderwijs in de komende tien jaar
vorm moet worden gegeven. Enerzijds zal dit be
treffen het bevorderen van planmatig werken en het
bevorderen van andere ontwikkelingen in het speci
aal onderwijs (zoals bijvoorbeeld verbrede toela
ting), anderzijds het verder vorm geven aan de sa-