- 5 - 1de onderhavige woning dient door de koper als eigenaar te wor den bewoond; in geval van niet-nakoming van deze verplichting verbeurt de koper ten behoeve van de gemeente Leeuwarden een onmiddellijk opeisbare boete, groot vijftig duizend gulden 50.000, onverminderd alle andere rechten van die gemeente; 2. indien de koper de woning binnen tien jaar na de eigendoms overdracht vervreemdt zal koper aan de gemeente Leeuwarden ver schuldigd zijn een bedrag voor het eerste jaar gelijk aan het verschil tussen: a. de opbrengst van de woning; b. een bedrag gelijk aan de som van de oorspronkelijke koop prijs van de grond en van de oorspronkelijke bouwkosten, deze bouwkosten vermenigvuldigd met een breuk, waarvan de teller aangeeft het indexcijfer van de bouwkosten, laatste lijk bekend op het tijdstip van eigendomsoverdracht van de woning en waarvan de noemer aangeeft het indexcijfer van de bouwkosten, laatstelijk bekend op het tijdstip, waarop de woning gereed kwam; voor het tweede jaar en volgende jaren moet aan de gemeente worden terugbetaald negentig procent van het verschil, tachtig procent van het verschil en zo vervolgens; op de kosten van de voorzieningen, die na het gereedkomen in of aan de woning zijn aangebracht, onderhoud daaronder niet begrepen, is het met betrekking tot de bouwkosten bepaalde van overeenkomstige toepassing; indien bij vervreemding van de woning voor het berekenen van overdrachtsbelasting een hoger bedrag wordt aangehouden dan in de akte genoemde koopprijs, wordt dat hogere bedrag als opbrengst van de woning beschouwd; onder bouwkosten wordt hier in ieder geval verstaan de aanneemsom, de kosten van de installaties, de kosten van meerwerk en van de risicoverrekening, het architectenhonorarium, de kosten van dage lijks toezicht, het bedrag wegens renteverlies tijdens de bouw, de aansluitingskosten, de legeskosten en dergelijke; onder het indexcijfer van de bouwkosten wordt verstaan het globale indexcijfer van bouwkosten van woningen, gepubliceerd in het Sta tistisch Bulletin van het Centraal Bureau voor de Statistiek; 18. de akte van eigendomsoverdracht zal worden opgemaakt door en verleden voor een door de koopster aan te wijzen, te Leeuwarden gevestigde notaris. Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van Voorzitter. Secretaris. Subsidiëring Stichting Sportclub Cambuur. Bijlage no. 108 Leeuwarden, 27 februari 1986. Aan de Gemeenteraad. In Uw vergadering van 16 en 17 december 1985 is ondermeer de subsidiëring van de Stichting S.C. Cambuur aan de orde geweest. Wij stelden U voor (bijlage no. 437) aan voornoemde stichting ten behoeve van het seizoen 1986-1987 een exploitatiesubsidie van maximaal 250.000,beschikbaar te stellen. Daarnaast deelden wij U mede, dat wij in overleg met de KNVB, het BBI en andere gemeenten met betaald voetbal, zouden nagaan of en in hoeverre een exploitatiesubsidie voor de instandhouding van betaald voetbal in Leeuwarden structureel zou moeten zijn. Wij stelden U gelet daarop voor de subsidiëring van S.C. Cambuur voorshands te beperken tot het seizoen 1986-1987 en gaven aan bij de behandeling van het ge meentelijk Beleidsplan 1987-1991 nadere voorstellen te zullen doen omtrent de eventuele voortzetting van de subsidierelatie met S.C. Cambuur. Bij de behandeling van ons voorstel heeft U uitgesproken er de voorkeur aan te geven een beslissing over de subsidiëring te plaatsen in een meerjarenperspec tief zodat ook zekerheid over de subsidiëring in de komende jaren zou worden verschaft. U heeft ons daarom bij motie verzocht om uiterlijk 10 maart 1986 een voorstel aan U voor te leggen inzake de subsidiëring van S.C. Cambuur met een meerjarenkarakter Ter voorbereiding van ons voorstel hebben wij een aantal gemeenten met betaald voetbal verzocht ons nader te informeren omtrent de wijze waarop het betaald voetbal in die gemeenten financieel wordt gesteund. Uit de verkregen informatie blijkt ons, dat nagenoeg alle gemeenten de aanbeve ling van de werkgroep betaald voetbal van de Vereniging van Nederlandse Gemeen ten, dat gemeenten zich in het kader van het zogenaamde gezondmakingsproces be taald voetbal dienen te beperken tot bemoeienissen in de accommodatiesfeer, vol gen. Van de benaderde gemeenten hebben de gemeenten Breda, Tilburg, Den Haag, Almelo en Groningen inmiddels het directe subsidie afgebouwd terwijl men in Doetichem, Arnhem en Venlo nog met het afbouwproces bezig is. Laatstgenoemde gemeenten subsidiëren het betaald voetbal in het lopende seizoen met bedragen van respectievelijk 150.000,100.000,en 112.000, Helaas is het niet mogelijk gebleken meer gedetailleerde informatie te ver krijgen over de exploitatie-begrotingen van de betreffende betaald voetbalor ganisaties (b.v.o.'s). Wij waren met name geïnteresseerd in de hoogte van de totale exploitatiekosten, de personeelscomponent daarin, de eigen inkomsten van de b.v.o. (b.v. sponsors) en de opbrengst uit entrees. De meeste gemeenten ver klaarden niet (meer) over deze detailinformatie te beschikken. Het is daarom voor ons niet mogelijk op basis van vergelijkende overzichten aan te geven hoe hoog het gemeentelijk subsidie op langere termijn minimaal moet zijn om het betaald voetbal voor Leeuwarden te behouden. Bovendien zijn wij ons ervan bewust dat ook al hadden wij deze overzichten wel gehad, een simpele vergelijking van cijfers ook nog niet tot zekerheid omtrent de noodzakelijke hoogte van het subsidie zou hebben geleid omdat hierbij ook nog andere factoren meespelen. Te noemen zijn:

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1986 | | pagina 169