1Er wordt vanuit gegaan dat de Oosteuropeanen, het voornemen heb ben om zich blijvend in Nederland te vestigen. 2. Er wordt vanuit gegaan dat de Oosteuropeanen zich gedurende ten minste één jaar in Leeuwarden zullen vestigen. 3. Er wordt vanuit gegaan dat de Oosteuropeanen verspreid over een beperkt aantal woonwijken van Leeuwarden zullen worden gehuisvest. 4. Er wordt vanuit gegaan dat het opvangproject onder eindverantwoordelijk heid van de gemeente wordt gerealiseerd. Voor de uitvoering ervan zal een beroep gedaan worden op de Oosteuropeanen zelf, op vrij willigers en een op te zetten vrijwilligersorganisatie en voorts op (andere) instellingen, die zich bezighouden met het maatschappelijk en (sociaal) cultureel welzijn. 5. Er wordt vanuit gegaan dat het opvangproject een tijdelijk karakter heeft. De Oosteuropeanen zullen gebruik moeten maken van de bestaan de algemene voorzieningen en regelingen. Er kunnen slechts voor een aanloopperiode van b.v. 2 jaar specifieke voorzieningen voor de groep worden getroffen. 6. Er wordt vanuit gegaan dat alle kosten van het project betaald (kunnen) worden uit de op grond van de Rijksregeling Welzijn Min derheden door het Rijk ter beschikking te stellen middelen. Doelstelling Het opvangproject is erop gericht dat de vluchtelingen zo snel moge lijk zelfstandig kunnen functioneren in de Nederlandse samenleving. Van meet af aan zal daarom een beroep gedaan moeten worden op het zelf verrichten van handelingen. In het kader van het project zal naar middelen en wegen gezocht worden om de ingroei in de Nederlandse sa menleving zo soepel mogelijk te doen verlopen (cursussen, sociaal-cul turele activiteiten). Voorwaarde daarvoor is een redelijke beheersing van de Nederlandse taal. Daarom zal met voorrang een taaiprogramma moeten worden aangeboden dat in één jaar tenminste 400 lesuren zal om vatten. De omvang van een dergelijk programma is overigens ook een eis in het kader van de genoemde Rijksregeling Welzijn Minderheden. Het plan Voordat de groep Oosteuropeanen naar Leeuwarden verhuizen kan, zal een aantal zaken geregeld moeten worden. Dit wordt hieronder aange geven. Tevens zal aan de orde komen welke middelen ter beschikking staan voor de uitvoering van het project en welke organisatiestructuur ervoor is ontworpen. 1. Huisvesting Voor elke eenheid (alleenstaande of gezin) dient een woning beschik baar te zijn. Hierbij wordt op voorhand geen rekening gehouden met een eventuele gezinshereniging. Het Woningbedrijf en de Leeuwarder woningcorporaties zullen bij totstandkoming van gezinshereniging via de urgentieregeling voor passende huisvesting zorgdragen. Inmiddels is men begonnen met het reserveren van woningen. Deze zijn gesitueerd in het ValeriuskwartierBilgaard, Lekkumerend en Keechterp/ Schieringen Door de verdeling van de woningen over een beperkt aantal wijken van de stad, worden de onderlinge contacten niet belemmerd. Ook wordt het zo beter mogelijk gebruik te maken van bestaande wijkaccommodaties bij het organiseren van activiteiten. - 3 - Voor de eerste inrichting van de woning is via de G.S.D. een leen- bijdrage beschikbaar, die bij het nakomen van de vastgestelde af lossingsplicht slechts gedeeltelijk behoeft te worden terugbetaald. De leenbijdrage is genormeerd en varieert naar de grootte van het gezin. Ook voor de eventuele kosten van het opknappen en gebruiks klaar maken van de woning is - via de G.S.D. - een tegemoetkomingsre geling getroffen, waarvan gebruik gemaakt kan worden. De kosten van beide regelingen zijn in het kader van de Rijksregeling Welzijn Minderheden geheel verhaalbaar op het Rijk. 2. Taalonderwijs In het opvangcentrum in Apeldoorn is een begin gemaakt met een taai en introductieprogramma. Dit programma dient een vervolg te krijgen in Leeuwarden. Het aan tal lesuren, dat volgens de Rijksregeling moet worden aangeboden, bedraagt minimaal 400. Gelet op de leeftijdsopbouw van de groep Oost europeanen, moet rekening worden gehouden met 37 cursisten boven de 18 jaar, d.w.z. op één na de hele groep. Over de organisatie en uitvoering van de taallessen zijn be sprekingen gevoerd met Het 3aken en het V.J.V. Van de taaldocenten, die de lessen aan de Oosteuropeanen zullen verzorgen, wordt verwacht dat zij zitting zullen nemen in een werkoverleg, waarover in het ver volg van dit plan nog gesproken zal worden. Voor het jongste vluchtelingetje (geb. 1985) zal in overleg met de ouders naar opvang mogelijkheden worden gezocht, zodanig dat zij in staat zijn om de lessen bij te wonen. De tijdsperiode waarin de lessen moeten plaatsvinden, de intensiteit van de lessen en de omvang van de cursusgroepen stellen bijzondere eisen aan de instellingen die in aanmerking komen voor het verzor gen van deze cursussen. Gelet op de eerder opgedane ervaringen met taal onderwijs aan leden van etnische groepen beschikken bedoelde instellingen over voldoende expertise om ook dit taaiprogramma v<~>rm te geven. De precieze vormgeving van het lesprogramma -_frequentie, inhoud, methodiek, accommodatie - zal binnenkort nader worden vastgesteld. 3. Vrijwilligers Om de introductie in de Nederlandse samenleving zo soepel mogelijk te laten verlopen en ook desgewenst begeleiding van de mensen op langere termijn te kunnen waarborgen, wordt het wenselijk geacht een vrijwilligersorganisatie op te bouwen. Door deze organisatie kunnen mettertijd tevens activiteiten worden ontwikkeld, die erop gericht zijn de vluchtelingen te helpen een zelfstandige plaats in onze samenleving te verwerven. Het kan als de taak van de vrijwilligers worden gezien om als contact persoon op te treden met de individuele vluchteling of het vluchte lingengezin en te helpen bij het wegwijs raken in Leeuwarden en het leggen van contacten met de Leeuwarder bevolking. Meer concreet gaat het daarbij om taken, zoals: a. hulp bieden bij het inrichten van de woning, het aanschaffen van inventaris e.d. b. vertrouwd maken met de Nederlandse leefgewoonten, omgang met ons geldsysteem e.d. c. introductie in Nederlandse samenlevingsverbanden (scholen voor de kinderen, sport- en verenigingsleven, wijkorganisaties d. praktische uitleg en hulp bij het invullen van formulieren en het vervullen van andere administratieve formaliteiten.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1986 | | pagina 263