- A - e. fungeren als praatpaal en referentiekader, helpen zoeken naar een reële vormgeving van de eigen toekomst in Nederland. f. steun en opvang bij persoonlijke problemen en verwijzing naar an dere instanties, indien op bepaalde punten een meer professionele hulp geboden moet worden. g. zonodig aandacht vragen bij algemene voorzieningen voor de spe ciale problematiek van vluchtelingen en een adequate benadering daarvan bepleiten. h. bij dit alles: helpen zo snel mogelijk in de dagelijkse praktijk Nederlands te leren spreken. Per eenheid (alleenstaande of gezin) wordt gezocht naar in principe één contactpersoon. Belangrijk is dat in de relatie tussen contact personen en vluchteling de bevordering van de zelfredzaamheid van de vluchteling voorop staat. Dat vraagt van de contactpersoon een helpende instelling, die aansluit bij de hulpbehoefte van de vluchte ling/het vluchtelingengezin en die de eigen verantwoordelijkheid van deze mensen respecteert. Met het werven van contactpersonen/vrijwilligers is inmiddels een be gin gemaakt. Het is de bedoeling dat er een "normale" vrijwilligers organisatie wordt opgezet, die zich tot een zelfstandige, non-professio nele hulpverleningsorganisatie voor vluchtelingen kan ontwikkelen. Voor het opbouwen van een vrijwilligersorganisatie is het van belang dat de contactpersonen worden ondersteund en gestimuleerd bij de uit voering van hun taak. Ook is het nodig dat er uitwisseling plaatsvindt van opgedane ervaringen. Daartoe zullen contact- en trainingsbijeen komsten worden georganiseerd. Een belangrijke rol bij het ontwikkelen en opbouwen van de vrijwilligersorganisatie speelt de projectcoördinator ^^Projectcoördinator in tijdelijke dienst Voor de algehele leiding en organisatie van het opvangproject zal onzes inziens een projectcoördinator in tijdelijk dienstverband moeten worden aangesteld. Gelet op de beperkte middelen en mede rekening houdend met de omvang van de groep en gelet op de ervaringen met de groep Iraanse vluchtelingen menen wij dat vooralsnog met een aanstelling voor een jaar kan worden volstaan. Indien zou blijken dat na een jaar voort zetting van het dienstverband met enkele maanden wenselijk of nodig blijkt te zijn, dan is daarvoor in principe enige (financiële) ruimte beschikbaar Financieel moet rekening worden gehouden met de verplichting van een korte wachtgelduitkering, gedurende een periode van 6 maanden. De taak van de projectcoördinator kan als volgt nader worden aange geven a. hij/zij is belast met de dagelijkse leiding en coördinatie van het opvangproject. b. hij/zij vervult de vraagbaakfunctie voor de vluchteling en staat de contactpersonen/vrijwilligers met raad en daad terzijde. c. hij/zij stimuleert de totstandkoming van een vrijwilligersorganisa tie, zoals in het voorgaande omschreven. d. hij/zij signaleert problemen, die bij de uitvoering van het pro ject rijzen en is óf zelf behulpzaam bij het zoeken van een oplos sing daarvoor óf treedt aktiverend op naar andere organisaties om op de signalen in probleemoplossende zin te reageren. e. hij/zij onderhoudt de externe en interne contacten, die voor de uitvoering van het project van belang zijn. f. hij/zij rapporteert over de voortgang van het project aan de bege leidingscommissie van het project (zie onder 6.). g. hij/zij verricht alle verdere werkzaamheden in het belang van het project, die niet aan anderen zijn of kunnen worden opgedragen. Gelet op het feit, dat de verantwoordelijkheid voor het gehele opvang project bij de gemeente is gelegd, is er ook voor gekozen om de mede werker in gemeentelijke dienst te nemen en onder te brengen bij de se cretarie-afdeling Welzijn. Daarbij speelde ook een rol het feit dat uit de taakaanduiuing van de functionaris niet een duidelijke indicatie kon worden afgeleid omtrent de aard van de functie en de opleidings achtergrond van de functionaris, die daarbij zou passen. Daardoor was ook niet duidelijk bij welke (soort) instelling - maatschappelijk werk, sociaal-cultureel werk, opbouwwerk - de betreffende functiona ris het beste zou kunnen worden aangehaakt, indien voor onderbrenging of detachering buiten het gemeentelijk apparaat zou zijn gekozen. Mede in overweging nemend dat het een project van tijdelijke duur zal zijn, menen wij dat de uitvoerende elementen in de taak van de functionaris geen belemmering behoeven te vormen om in dit geval te besluiten tot een gemeentelijk dienstverband. Om een goede vervulling van de functie mogelijk te maken zal de functionaris overigens wel een ingang moeten hebben bij de instellingen voor het particulier initiatief. Een regeling daarvoor is getroffen via de onder 6. verder uitgewerkte begeleidings commissie van het project. Tenslotte is het voor de hand liggend dat de functionaris in veelvuldig contact zal moeten staan met de vluchtelingen. Met het oog daarop zal zijn/ haar "werkplaats" onzes inziens zich moeten bevinden op een plaats, die goed bereikbaar is voor de vluchtelingen. De Stichting Maatschappelijke Dienstverlening heeft in haar nieuwe onderkomen ruimte over en is in principe bereid een kamer ter beschik king te stellen. Dit lijkt een gunstige gelegenheid om contacten te leggen op praktisch uitvoerendnivo, om zo te komen tot een overdracht van deskundigheid op het gebied van opvang en begeleiding van vluchtelingen. 5De tolk Om het taalprobleem op te lossen is het noodzakelijk te beschikken over één of meerdere tolken. De groep is samengesteld uit mensen van verschillende nationaliteiten, die verschillende talen spreken. Inmiddels hebben zich spontaan enkele mensen gemeld, die als tolk willen optreden waaronder ook iemand is die naast de Roemeense ook de Bulgaarse en Hongaarse taal beheerst. Naarmate de beheersing van de Nederlandse taal toeneemt, zal minder gebruik behoeven te worden gemaakt van tolkendiensten. Er wordt daarom aan, nomen dat in de beginperiode een dienstverband met een tolk nodig zal zijn voor een periode van 6 maanden gedurende gemiddeld 16 uur per week. Daarna kan worden volstaan met incidentele tolkendiensten op uurbasis. De werkplek van de tolk(en) zal zijn bij de projectcoördinator in het gebouw van de Stichting Maatschappelijke Dienstverlening. 6. Organisatiestructuur In het voorgaande is als uitgangspunt gesteld dat het opvangproject onder verantwoordelijkheid van de gemeente wordt gerealiseerd. Bij de daadwerkelijke uitvoering ervan zijn echter zowel gemeentelijke organen alsook instellingen voor particulier initiatief betrokken.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1986 | | pagina 264