- A -
e. fungeren als praatpaal en referentiekader, helpen zoeken naar een
reële vormgeving van de eigen toekomst in Nederland.
f. steun en opvang bij persoonlijke problemen en verwijzing naar an
dere instanties, indien op bepaalde punten een meer professionele
hulp geboden moet worden.
g. zonodig aandacht vragen bij algemene voorzieningen voor de spe
ciale problematiek van vluchtelingen en een adequate benadering
daarvan bepleiten.
h. bij dit alles: helpen zo snel mogelijk in de dagelijkse praktijk
Nederlands te leren spreken.
Per eenheid (alleenstaande of gezin) wordt gezocht naar in principe
één contactpersoon. Belangrijk is dat in de relatie tussen contact
personen en vluchteling de bevordering van de zelfredzaamheid van
de vluchteling voorop staat. Dat vraagt van de contactpersoon een
helpende instelling, die aansluit bij de hulpbehoefte van de vluchte
ling/het vluchtelingengezin en die de eigen verantwoordelijkheid van
deze mensen respecteert.
Met het werven van contactpersonen/vrijwilligers is inmiddels een be
gin gemaakt. Het is de bedoeling dat er een "normale" vrijwilligers
organisatie wordt opgezet, die zich tot een zelfstandige, non-professio
nele hulpverleningsorganisatie voor vluchtelingen kan ontwikkelen.
Voor het opbouwen van een vrijwilligersorganisatie is het van belang
dat de contactpersonen worden ondersteund en gestimuleerd bij de uit
voering van hun taak. Ook is het nodig dat er uitwisseling plaatsvindt
van opgedane ervaringen. Daartoe zullen contact- en trainingsbijeen
komsten worden georganiseerd. Een belangrijke rol bij het ontwikkelen
en opbouwen van de vrijwilligersorganisatie speelt de projectcoördinator
^^Projectcoördinator in tijdelijke dienst
Voor de algehele leiding en organisatie van het opvangproject zal onzes
inziens een projectcoördinator in tijdelijk dienstverband moeten worden
aangesteld. Gelet op de beperkte middelen en mede rekening houdend met
de omvang van de groep en gelet op de ervaringen met de groep Iraanse
vluchtelingen menen wij dat vooralsnog met een aanstelling voor een
jaar kan worden volstaan. Indien zou blijken dat na een jaar voort
zetting van het dienstverband met enkele maanden wenselijk of nodig
blijkt te zijn, dan is daarvoor in principe enige (financiële) ruimte
beschikbaar
Financieel moet rekening worden gehouden met de verplichting van een
korte wachtgelduitkering, gedurende een periode van 6 maanden.
De taak van de projectcoördinator kan als volgt nader worden aange
geven
a. hij/zij is belast met de dagelijkse leiding en coördinatie van
het opvangproject.
b. hij/zij vervult de vraagbaakfunctie voor de vluchteling en staat de
contactpersonen/vrijwilligers met raad en daad terzijde.
c. hij/zij stimuleert de totstandkoming van een vrijwilligersorganisa
tie, zoals in het voorgaande omschreven.
d. hij/zij signaleert problemen, die bij de uitvoering van het pro
ject rijzen en is óf zelf behulpzaam bij het zoeken van een oplos
sing daarvoor óf treedt aktiverend op naar andere organisaties om
op de signalen in probleemoplossende zin te reageren.
e. hij/zij onderhoudt de externe en interne contacten, die voor de
uitvoering van het project van belang zijn.
f. hij/zij rapporteert over de voortgang van het project aan de bege
leidingscommissie van het project (zie onder 6.).
g. hij/zij verricht alle verdere werkzaamheden in het belang van het
project, die niet aan anderen zijn of kunnen worden opgedragen.
Gelet op het feit, dat de verantwoordelijkheid voor het gehele opvang
project bij de gemeente is gelegd, is er ook voor gekozen om de mede
werker in gemeentelijke dienst te nemen en onder te brengen bij de se
cretarie-afdeling Welzijn. Daarbij speelde ook een rol het feit dat
uit de taakaanduiuing van de functionaris niet een duidelijke indicatie
kon worden afgeleid omtrent de aard van de functie en de opleidings
achtergrond van de functionaris, die daarbij zou passen. Daardoor
was ook niet duidelijk bij welke (soort) instelling - maatschappelijk
werk, sociaal-cultureel werk, opbouwwerk - de betreffende functiona
ris het beste zou kunnen worden aangehaakt, indien voor onderbrenging
of detachering buiten het gemeentelijk apparaat zou zijn gekozen. Mede
in overweging nemend dat het een project van tijdelijke duur zal zijn,
menen wij dat de uitvoerende elementen in de taak van de functionaris
geen belemmering behoeven te vormen om in dit geval te besluiten tot
een gemeentelijk dienstverband. Om een goede vervulling van de functie
mogelijk te maken zal de functionaris overigens wel een ingang moeten
hebben bij de instellingen voor het particulier initiatief. Een regeling
daarvoor is getroffen via de onder 6. verder uitgewerkte begeleidings
commissie van het project.
Tenslotte is het voor de hand liggend dat de functionaris in veelvuldig
contact zal moeten staan met de vluchtelingen. Met het oog daarop zal zijn/
haar "werkplaats" onzes inziens zich moeten bevinden op een plaats, die
goed bereikbaar is voor de vluchtelingen.
De Stichting Maatschappelijke Dienstverlening heeft in haar nieuwe
onderkomen ruimte over en is in principe bereid een kamer ter beschik
king te stellen.
Dit lijkt een gunstige gelegenheid om contacten te leggen op praktisch
uitvoerendnivo, om zo te komen tot een overdracht van deskundigheid
op het gebied van opvang en begeleiding van vluchtelingen.
5De tolk
Om het taalprobleem op te lossen is het noodzakelijk te beschikken
over één of meerdere tolken. De groep is samengesteld uit mensen
van verschillende nationaliteiten, die verschillende talen spreken.
Inmiddels hebben zich spontaan enkele mensen gemeld, die als
tolk willen optreden waaronder ook iemand is die naast de Roemeense
ook de Bulgaarse en Hongaarse taal beheerst.
Naarmate de beheersing van de Nederlandse taal toeneemt, zal minder
gebruik behoeven te worden gemaakt van tolkendiensten. Er wordt daarom aan,
nomen dat in de beginperiode een dienstverband met een tolk nodig zal zijn
voor een periode van 6 maanden gedurende gemiddeld 16 uur per week. Daarna
kan worden volstaan met incidentele tolkendiensten op uurbasis.
De werkplek van de tolk(en) zal zijn bij de projectcoördinator in het
gebouw van de Stichting Maatschappelijke Dienstverlening.
6. Organisatiestructuur
In het voorgaande is als uitgangspunt gesteld dat het opvangproject
onder verantwoordelijkheid van de gemeente wordt gerealiseerd. Bij de
daadwerkelijke uitvoering ervan zijn echter zowel gemeentelijke organen
alsook instellingen voor particulier initiatief betrokken.