Afsluiting Emmakaden en een gedeelte van de westelijke ventweg van de Juliana- straat en aanpassing van het kruispunt Kanaalweg-Franklinstraat. Bijlage no. 157 Leeuwarden, 10 april 1986. Aan de Gemeenteraad. In het kader van de uitvoering van het Verkeersstructuur- en Uitwerkingsplan dienen maatregelen te worden genomen, die voorkomen dat de Emmakaden door het autoverkeer als doorgaande verbinding naar en van het centrum van de stad worden gebruikt. De wijze van afsluiting van deze kaden is onderwerp van bespreking geweest in Uw vergaderingen van 9 maart 1981, 25 juni 1984 en 3 juni 1985. Daarbij hebt U het volgende besloten: a. de Emmakaden moeten van de hoofdrijbaan van de rondweg worden afgesloten, zodra de verlenging van de Kanaalweg tot stand is gekomen; b. de Emmakade n.z. dient direct bij de rondweg te worden afgesloten door mid del van het doortrekken van de berm tussen de hoofdrijbaan van de rondweg en de westelijk daarvan gelegen ventweg; c. tot het tijdstip waarop de kruispunten Kanaalweg-Franklinstraat en Juliana- straat-Willem Lodewijkstraat van verkeerslichten zijn voorzien wordt de Emmakade z.z. door middel van een fysieke barrière ter hoogte van de per celen nrs. 144 en 146 afgesloten; d. na het onder c. genoemde tijdstip dient de afsluiting van de Emmakade z.z. definitief tussen hoofdrijbaan en ventweg te worden gerealiseerd. Aangezien de verlengde Kanaalweg nog dit jaar in gebruik zal kunnen worden genomen, heeft de Dienst Stadsontwikkeling een - voor U bij de stukken ter inzage gelegd - plan ontworpen, waarin rekening is gehouden met de onder b. en c. genoemde besluiten. Voorts zal de rijbaan van de Kanaalweg nabij de aan sluiting op de rondweg enigszins worden verbreed en zal de markering op de rond weg aan de nieuwe situatie worden aangepast. In het plan is tevens de afsluiting van de westelijke ventweg van de Julianastraat tussen de Emmakade z.z. en de Willem Lodewijkstraat opgenomen. Hoewel wij er in eerste instantie vanuit gingen dat dit gedeelte van de ventweg voor het autoverkeer open zou kunnen blijven, blijkt bij nader inzien afsluiting noodzakelijk. Het kruispunt Willem Lodewijk- straat-Julianastraat zou namelijk, indien wél autoverkeer op dit weggedeelte zou worden toegelaten, zodanig onoverzichtelijk worden, dat de verkeersveiligheid ter plaatse in gevaar zou komen. Wij merken hierbij op dat de afsluiting van de ventweg geen gevolgen heeft voor de bereikbaarheid van de ten westen van de afsluiting op de Emmakade z.z. gelegen panden voor het uit de richting Emmakade n.z. komende autoverkeer. Dit verkeer zal in plaats van de ventweg de hoofdrijbaan van de Julianastraat kunnen gebruiken om via de Willem Lodewijkstraat naar de bovenbedoelde panden te rij den. De kosten van de uit te voeren werkzaamheden zijn begroot op totaal 77.000,inclusief B.T.W. Voor de specificatie van dit bedrag verwijzen wij U naar de ter inzage gelegde stukken. De kapitaallasten bedragen 10^ 1\% rente en 2\% afschrijving) van 77.000,is 7.700,en kunnen worden gedekt uit de op subfunctie 210.02 geraamde kapitaallasten voor uitvoering van civieltech nische werken.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1986 | | pagina 269