- 4 - Het in onze aanvrage opgenomen investeringsbedrag bedroeg 26.315.784,De gemiddelde stichtingskosten per woning komen daarbij op 106.542, De budgetaanvrage met bijlagen liggen voor U ter inzage. 3. Budgetafspraak. In overeenstemming met gevoerd overleg heeft de H.I.D. bij brief van 12 mei 1986 ons een voorstel tot een budgetafspraak gedaan, welke op twee details afwijkt van onze aanvrage a. de gemiddelde woninggrootte in m2 BKO (exclusief die waarvoor een knip- beschikking wordt afgegeven) is verlaagd van 68.06 tot 66.96; b. de gemiddelde paallengte is verkleind van 13 naar 11 meter. Tegen deze aanpassingen bestaat geen bezwaar omdat dit het onder 1 bedoelde woningprogramma niet aantast en ook overigens de realisering ervan niet bemoeilijkt. Wij hebben het budgetvoorstel dan ook inmiddels geaccepteerd, zodat de budget afspraak sociale huursector 1986 is gemaakt. Het totale investeringsbedrag is daarbij bepaald op f 26.161.959, Dit is opgebouwd uit de volgende componenten: stichtingskosten woningen opgenomen in projecten waarvoor in 1985 een knipbeschikking is gegeven (77 woningen) 8.047.739, normbouwkosten en grondkosten van de woningen betrokken in nieuwe projecten (170 woningen) 16.588.795, kopkosten-budget 1.525.425, Op basis van dit budget bedragen de gemiddelde stichtingskosten per woning in de sociale huursector derhalve 105.919, De budgetafspraak ligt met de bijlagen voor U ter inzage. In het kader van de budgetafspraak wordt tevens een budget voor het verstrekken van verhuis- en herinrichtingskosten toegekend van 180.000,ingeval van nieuwbouw (voorafgegaan door sloop van woningen) in de zgn. stadsvernieuwings gebieden. Het toekennen van bijdragen uit dit budget vindt door ons college plaats door middel van toepassing van hoofdstuk 5 van de Subsidieverordening Stads- en dorpsvernieuwing 1986. C. Instelling Fonds kopkosten sociale huursector. Onderdeel van het budget vormen de bijdragen voor de hogere stichtingskosten bij het bouwen binnen stedelijke gebieden. Deze bijdragen worden kopkosten genoemd. Er worden kopkosten verstrekt voor ge- luidwerende voorzieningen, moeilijke bouwplaatsen en funderingskosten. De kopkosten, begrepen in het budget worden - behoudens de geluidkopkosten - rechtstreeks aan de gemeente uitgekeerd. Ingevolge het NKS dienen deze bedragen in een fonds te worden gestort, van waaruit bijdragen aan de opdrachtgeefsters kan plaatsvinden. De gemeente is niet verplicht dit fonds elk jaar geheel uit te putten. Er mag worden gespaard. De toedeling van de funderingskopkosten dient naar onze mening geheel overeenkomstig de berekeningswijze van het NKS 1986 te worden doorgegeven aan de betreffende opdrachtsgeefster. Wij zijn bezig met de ontwikkeling van een inzichtelijk systeem voor de toedeling van de kopkosten in verband met excessieve bouwplaatskosten. Wanneer dit in concept gereed is zullen wij dit voor commentaar voorleggen aan de Federatie van Leeuwarder Woningcorporaties. - 5 - D. Raambesluit tot financiële medewerking sociale huursector 1986. Het essentiële van de budgetafspraak is, dat financiële steun van het Rijk voor de woningbouw in de sociale huursector voor enig jaar is verzekerd voor het in de budgetafspraak opgenomen aantal woningen en investeringsbedrag, zulks met inachtneming van de flexibiliteitsmogelijkheden. Voor het verkrijgen van de werkelijke financiële steun in de vorm van een beschikking dient per woningproject een aanvraagformulier om geldelijke steun te worden ingediend. Dit aanvraagformulier, dat wordt ingevuld door de betref fende opdrachtgeefster behoeft de mede-ondertekening van het gemeentebestuur. In het verleden (ook tijdens de proefjaren 1984-1985) geschiedde dit door ons college. In het kader van het NKS 1986 dient de indiening plaats te vinden door middel van een raadsbesluit, waaruit moet blijken dat de opdrachtgeefster zowel toestemming heeft verkregen tot start van de bouw als ook geldelijke steun heeft verkregen. Op deze wijze worden stichtingskosten, subsidiëring en huurprijs in feite door het gemeentebestuur vastgesteld. Indiening kan tevens geschieden door middel van een besluit van ons college, dat wordt genomen ter uitvoering van een raambesluit van Uw Raad. Gelet op de tot nu toe gehanteerde praktijk bij woningbouw in de sociale huur sector en met het oog op de noodzakelijke snelle afhandeling en besluitvorming achten wij het gewenst dat wordt gekozen voor een werkwijze met een raambesluit. In het raambesluit verleent U financiële medewerking aan de totstandkoming van sociale huurwoningen, zulks op basis van de gemaakte budgetafspraak. De uit voering van dit besluit wordt opgedragen aan ons college. Aan de meergenoemde notitie inzake het Normkostensysteem 1986 hebben wij model raadsbesluiten toegevoegd, welke tevens als model kunnen dienen voor door ons college te nemen uitvoeringsbesluiten tot het verlenen van financiële steun aan concrete woningprojecten. E. Samenvatting en voorstel. Resemerend stellen wij U - onder de mededeling dat de Commissie voor de Ruim telijke Ordening en Volkshuisvesting is gehoord - voor: a. de budgetafspraak sociale huursector 1986 voor kennisgeving aan te nemen; b. financiële steun te verlenen voor de realisering van woningbouwprojecten in de sociale huursector op basis van onze budgetafspraak en de uitvoering daarvan op te dragen aan ons college; c. een Fonds kopkosten sociale huursector in te stellen en het beheer daarvan op te dragen aan ons college, een en ander overeenkomstig bijgaand concept besluit. Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden, mr. G.J. te Loo Burgemeester. mr. W.J.G. Reumer Secretaris.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1986 | | pagina 419