d. Voor het overige personeel wordt een gelijke betrekking en gelijke rechts
positie geclaimd, waarbij tevens rekening zal moeten worden gehouden met
reeds vastgelegde toekomstverwachtingen.
e. De gemeente Leeuwarden wenst de directe kosten van de S.A.D. integraal te
dragen, waartegenover als uitkomst dient te staan de toename van de rijks
subsidie onder aftrek van de overhead-kosten. Deze zou geheel ten goede van
het werkgebied Leeuwarden moeten komen.
f. Uitgaande van permanente huisvesting van de Leeuwarder vestiging in het
Kooperberghuis wordt ervan uitgegaan dat zowel de S.A.D. als het G.C.O.
vooralsnog in elk geval de in de respectievelijke begrotingen geraamde be
dragen voor huisvesting beschikbaar stellen, zodat een en ander voor beide
budgettair neutraal kan verlopen.
B. Resultaten onderhandelingen.
Teneinde de onderhandelingspunten te bespreken is een bestuurlijk overleg van
ons college en het G.C.O.-bestuur ingesteld onder voorzitterschap van wethouder
Heere. Het bestuurlijk overleg heeft een vijftal besprekingen gevoerd en wel op
6 mei 1985, 24 mei 1985, 3 oktober 1985, 22 oktober 1985 en 4 november 1985 ter
wijl op 9 mei 1985 tevens met vertegenwoordigers namens het Ministerie van
Onderwijs en Wetenschappen overleg is gevoerd.
De verslagen van deze besprekingen zijn voor U ter inzage gelegd. Het bestuur
lijk overleg m.b.t. de genoemde onderhandelingspunten heeft geresulteerd in de
Nota "Onderhandelingsresultaten besprekingen delegaties gemeentebestuur en
G.C.O.-bestuur"die ter goedkeuring is gezonden aan de beide besturen. Wij heb
ben de nota ter advisering aangeboden aan de Medezeggenschapscommissie S.A.D.,
de Bestuurscommissie S.A.D. en de Raadscommissie Onderwijs. De nota en de reac
ties zijn voor U ter inzage gelegd.
De onderhandelingsresultaten leiden tot de conclusie dat aan de voorwaarden ge
noemd onder a, d en f volledig zal worden voldaan. Met betrekking tot de overige
voorwaarden kan het volgende worden opgemerkt:
b. Het geschetste model t.a.v. de bevoegdheden van de stuurgroep Leeuwarden
geeft naar ons oordeel gedurende de overgangsperiode van 5 jaar voldoende
garanties op het terrein van de zeggenschap over de uitvoering van de
schoolbegeleiding in Leeuwarden binnen de mogelijkheden van de Gemeenschap
pelijke Regeling G.C.O. De overgangsperiode moet worden benut om de integra
tie van beide diensten tot een goed einde te brengen en bovendien bestaat de
mogelijkheid de stuurgroep Leeuwarden met voldoende bevoegdheden van start
te laten gaan.
Na afloop van de overgangsperiode zal worden beoordeeld in hoeverre de opge
dane ervaringen kunnen leiden tot continuering van het overeengekomen model)
dat desgewenst eveneens kan dienen ter invulling van de stuurgroepen in de
rest van de provincie Friesland.
c. Voor het G.C.O. is deze voorwaarde niet acceptabel i.v.m. het feit dat reeds
op een aantal punten aan de gemeente Leeuwarden is tegemoetgekomen, zoals de
zelfstandigheid van het werkgebied, de vrij lange overgangsperiode van vijf
jaar en de tienjarige huurperiode van het Kooperberghuis. De grens zou zijn
bereikt van datgene wat nog aan de andere werkgebieden als acceptabel zou
zijn over te brengen mede in het licht van de mogelijke precedentwerking
naar andere werkgebieden. Het totaal overziende kan men akkoord gaan met
uitsluitend de persoonsgebonden directieplaats voor de huidige directeur, de
heer Van Eldert, ook na de overgangsperiode van vijf jaar. Deze functie van
adjunct-directeur is overigens volwaardig en gelijkwaardig aan de overige
directiefuncties, zoals de functieomschrijving laat zien.
- 3 -
Zowel het overleg met de medezeggenschapscommissie, de bestuurscommissie als
de Raadscommissie heeft ons aanleiding gegeven ten aanzien van de positie
- en dan met name de taken en bevoegdheden van deze functionaris - van de
coördinator nadere onderhandelingen te voeren met het G.C.O.-bestuur. Een en
ander heeft geresulteerd in overeenstemming op dit punt. U ziet het op
24 januari 1986 herschreven gedeelte van de eerdergenoemde notitie, die
voor U ter inzage is gelegd,
d. Het directe financiële voordeel voor Leeuwarden als gevolg van de integratie
bedraagt t 275.000,Aan de voorwaarde dat de vrijkomende rijkssubsidie
volledig ten goede zou moeten komen aan het werkgebied Leeuwarden (onder af
trek van de bijdrage in de overhead-kosten G.C.O.) wordt niet geheel
voldaan. Een en ander is het gevolg van het beleid van het G.C.O. dat geënt
is op artikel 16 van de gemeenschappelijke regeling, waarin is aangegeven
dat er een voor alle gemeenten gelijk basispakket is terwijl voor werkzaam
heden daarboven de gemeenten afzonderlijk worden belast (aanvullend
dienstenpakket). De bijdrage voor het basispakket wordt geheven door middel
van een bijdrage per inwoner, te betalen door de deelnemende gemeenten.
Gelet op de bedoeling van artikel 16 (in gemeenschappelijke financiering
zorgen voor een voldoende basisvoorziening aan onderwijsbegeleiding) wenst
het G.C.O. m.b.t. de integratie met Leeuwarden hiervoor geen uitzondering te
maken. Het werkgebied Leeuwarden zal gebruik gaan maken van de mogelijkheden
die in dit totale basispakket zijn neergelegd.
C. Standpuntbepaling.
Op basis van de vermelde resultaten van de onderhandelingen hebben wij het
standpunt ten aanzien van de integratie van de S.A.D. en het G.C.O. als volgt
bepaald, waarbij tevens de reacties van de m.z.c., de Bestuurscommissie S.A.D.
en de Raadscommissie zijn betrokken.
Naar ons oordeel moet geconcludeerd worden dat het in het belang van de toe
komstige ontwikkeling van de schoolbegeleiding in Friesland gewenst is te komen
tot integratie van beide schoolbegeleidingsdiensten. De noodzaak daartoe wordt
nog versterkt door enerzijds de omstandigheid dat onder de nieuwe wettelijke
regeling inzake de onderwijsverzorging (W.O.V.) geen plaats zal zijn voor
schoolbegeleidingsdiensten met minder dan 20.000 leerlingen en anderzijds bij
niet integreren de dienstverlening zeker zal moeten verminderen in verband met
de reeds genoemde herwaarderingstaakstelling van 250.000,
Door het enkele feit van de integratie zal de dienstverlening niet nadelig
beïnvloed worden. De werkuitvoering van de huidige S.A.D. zal gezien de bereikte
onderhandelingsresultaten op dezelfde wijze blijven plaatsvinden. Weliswaar ver
liest de gemeente Leeuwarden na integratie haar directe zeggenschap over de
schoolbegeleiding in Leeuwarden maar de taken en bevoegdheden van de stuurgroep
Leeuwarden - zoals vastgelegd in de principe-overenkomst - geven de mogelijkheid
en de garantie van een behoorlijke invloed op de werkuitvoering in het eigen
gebied in ieder geval gedurende een overgangsperiode van vijf jaar. Daarnaast
biedt de financiële relatie met het G.C.O. t.a.v. het extra dienstenpakket
voldoende houvast tot het stellen van voorwaarden aan de dienstverlening.
Hoewel het beoogde financiële voordeel van de integratie minder groot is dan is
opgenomen in de onderhandelingsvoorwaarden (de totale beschikbare rijkssubsidie,
zijnde 400.000,onder aftrek van de bijdrage in de overhead-kosten van het
G.C.O. ad 50.000,zou geheel ten goede komen aan het werkgebied Leeuwarden),
gaat het toch om een aanzienlijke verbetering. Het behaalde financiële resultaat
ad 275.000,is in elk geval ruimschoots voldoende om de in het kader van de
behandeling van de begroting 1985 en het beleidsplan 1985-1989 door Uw Raad
opgelegde taakstelling van 250.000,te verwezenlijken.