d. Voor het overige personeel wordt een gelijke betrekking en gelijke rechts positie geclaimd, waarbij tevens rekening zal moeten worden gehouden met reeds vastgelegde toekomstverwachtingen. e. De gemeente Leeuwarden wenst de directe kosten van de S.A.D. integraal te dragen, waartegenover als uitkomst dient te staan de toename van de rijks subsidie onder aftrek van de overhead-kosten. Deze zou geheel ten goede van het werkgebied Leeuwarden moeten komen. f. Uitgaande van permanente huisvesting van de Leeuwarder vestiging in het Kooperberghuis wordt ervan uitgegaan dat zowel de S.A.D. als het G.C.O. vooralsnog in elk geval de in de respectievelijke begrotingen geraamde be dragen voor huisvesting beschikbaar stellen, zodat een en ander voor beide budgettair neutraal kan verlopen. B. Resultaten onderhandelingen. Teneinde de onderhandelingspunten te bespreken is een bestuurlijk overleg van ons college en het G.C.O.-bestuur ingesteld onder voorzitterschap van wethouder Heere. Het bestuurlijk overleg heeft een vijftal besprekingen gevoerd en wel op 6 mei 1985, 24 mei 1985, 3 oktober 1985, 22 oktober 1985 en 4 november 1985 ter wijl op 9 mei 1985 tevens met vertegenwoordigers namens het Ministerie van Onderwijs en Wetenschappen overleg is gevoerd. De verslagen van deze besprekingen zijn voor U ter inzage gelegd. Het bestuur lijk overleg m.b.t. de genoemde onderhandelingspunten heeft geresulteerd in de Nota "Onderhandelingsresultaten besprekingen delegaties gemeentebestuur en G.C.O.-bestuur"die ter goedkeuring is gezonden aan de beide besturen. Wij heb ben de nota ter advisering aangeboden aan de Medezeggenschapscommissie S.A.D., de Bestuurscommissie S.A.D. en de Raadscommissie Onderwijs. De nota en de reac ties zijn voor U ter inzage gelegd. De onderhandelingsresultaten leiden tot de conclusie dat aan de voorwaarden ge noemd onder a, d en f volledig zal worden voldaan. Met betrekking tot de overige voorwaarden kan het volgende worden opgemerkt: b. Het geschetste model t.a.v. de bevoegdheden van de stuurgroep Leeuwarden geeft naar ons oordeel gedurende de overgangsperiode van 5 jaar voldoende garanties op het terrein van de zeggenschap over de uitvoering van de schoolbegeleiding in Leeuwarden binnen de mogelijkheden van de Gemeenschap pelijke Regeling G.C.O. De overgangsperiode moet worden benut om de integra tie van beide diensten tot een goed einde te brengen en bovendien bestaat de mogelijkheid de stuurgroep Leeuwarden met voldoende bevoegdheden van start te laten gaan. Na afloop van de overgangsperiode zal worden beoordeeld in hoeverre de opge dane ervaringen kunnen leiden tot continuering van het overeengekomen model) dat desgewenst eveneens kan dienen ter invulling van de stuurgroepen in de rest van de provincie Friesland. c. Voor het G.C.O. is deze voorwaarde niet acceptabel i.v.m. het feit dat reeds op een aantal punten aan de gemeente Leeuwarden is tegemoetgekomen, zoals de zelfstandigheid van het werkgebied, de vrij lange overgangsperiode van vijf jaar en de tienjarige huurperiode van het Kooperberghuis. De grens zou zijn bereikt van datgene wat nog aan de andere werkgebieden als acceptabel zou zijn over te brengen mede in het licht van de mogelijke precedentwerking naar andere werkgebieden. Het totaal overziende kan men akkoord gaan met uitsluitend de persoonsgebonden directieplaats voor de huidige directeur, de heer Van Eldert, ook na de overgangsperiode van vijf jaar. Deze functie van adjunct-directeur is overigens volwaardig en gelijkwaardig aan de overige directiefuncties, zoals de functieomschrijving laat zien. - 3 - Zowel het overleg met de medezeggenschapscommissie, de bestuurscommissie als de Raadscommissie heeft ons aanleiding gegeven ten aanzien van de positie - en dan met name de taken en bevoegdheden van deze functionaris - van de coördinator nadere onderhandelingen te voeren met het G.C.O.-bestuur. Een en ander heeft geresulteerd in overeenstemming op dit punt. U ziet het op 24 januari 1986 herschreven gedeelte van de eerdergenoemde notitie, die voor U ter inzage is gelegd, d. Het directe financiële voordeel voor Leeuwarden als gevolg van de integratie bedraagt t 275.000,Aan de voorwaarde dat de vrijkomende rijkssubsidie volledig ten goede zou moeten komen aan het werkgebied Leeuwarden (onder af trek van de bijdrage in de overhead-kosten G.C.O.) wordt niet geheel voldaan. Een en ander is het gevolg van het beleid van het G.C.O. dat geënt is op artikel 16 van de gemeenschappelijke regeling, waarin is aangegeven dat er een voor alle gemeenten gelijk basispakket is terwijl voor werkzaam heden daarboven de gemeenten afzonderlijk worden belast (aanvullend dienstenpakket). De bijdrage voor het basispakket wordt geheven door middel van een bijdrage per inwoner, te betalen door de deelnemende gemeenten. Gelet op de bedoeling van artikel 16 (in gemeenschappelijke financiering zorgen voor een voldoende basisvoorziening aan onderwijsbegeleiding) wenst het G.C.O. m.b.t. de integratie met Leeuwarden hiervoor geen uitzondering te maken. Het werkgebied Leeuwarden zal gebruik gaan maken van de mogelijkheden die in dit totale basispakket zijn neergelegd. C. Standpuntbepaling. Op basis van de vermelde resultaten van de onderhandelingen hebben wij het standpunt ten aanzien van de integratie van de S.A.D. en het G.C.O. als volgt bepaald, waarbij tevens de reacties van de m.z.c., de Bestuurscommissie S.A.D. en de Raadscommissie zijn betrokken. Naar ons oordeel moet geconcludeerd worden dat het in het belang van de toe komstige ontwikkeling van de schoolbegeleiding in Friesland gewenst is te komen tot integratie van beide schoolbegeleidingsdiensten. De noodzaak daartoe wordt nog versterkt door enerzijds de omstandigheid dat onder de nieuwe wettelijke regeling inzake de onderwijsverzorging (W.O.V.) geen plaats zal zijn voor schoolbegeleidingsdiensten met minder dan 20.000 leerlingen en anderzijds bij niet integreren de dienstverlening zeker zal moeten verminderen in verband met de reeds genoemde herwaarderingstaakstelling van 250.000, Door het enkele feit van de integratie zal de dienstverlening niet nadelig beïnvloed worden. De werkuitvoering van de huidige S.A.D. zal gezien de bereikte onderhandelingsresultaten op dezelfde wijze blijven plaatsvinden. Weliswaar ver liest de gemeente Leeuwarden na integratie haar directe zeggenschap over de schoolbegeleiding in Leeuwarden maar de taken en bevoegdheden van de stuurgroep Leeuwarden - zoals vastgelegd in de principe-overenkomst - geven de mogelijkheid en de garantie van een behoorlijke invloed op de werkuitvoering in het eigen gebied in ieder geval gedurende een overgangsperiode van vijf jaar. Daarnaast biedt de financiële relatie met het G.C.O. t.a.v. het extra dienstenpakket voldoende houvast tot het stellen van voorwaarden aan de dienstverlening. Hoewel het beoogde financiële voordeel van de integratie minder groot is dan is opgenomen in de onderhandelingsvoorwaarden (de totale beschikbare rijkssubsidie, zijnde 400.000,onder aftrek van de bijdrage in de overhead-kosten van het G.C.O. ad 50.000,zou geheel ten goede komen aan het werkgebied Leeuwarden), gaat het toch om een aanzienlijke verbetering. Het behaalde financiële resultaat ad 275.000,is in elk geval ruimschoots voldoende om de in het kader van de behandeling van de begroting 1985 en het beleidsplan 1985-1989 door Uw Raad opgelegde taakstelling van 250.000,te verwezenlijken.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1986 | | pagina 57