Voor wat betreft de totale duur van het zwangerschaps- en bevallingsverlof het volgende. Het zwangerschapsverlof bedraagt thans zes weken vóór de vermoedelijke be vallingsdatum en het bevallingsverlof zes weken na de werkelijke bevallinc datum. Bij de totale uiteindelijke omvang van het zwangerschaps-/bevallingsverlof kunnen zich drie varianten voordoen te weten: a. de vermoedelijke bevallingsdatum en de werkelijke bevallingsdatum val len samen, in welk geval het totale verlof 12 weken bedraagt; b. de werkelijke bevallingsdatum ligt vóór de datum van vermoedelijke bevalling, in welk geval het totale verlof korter is dan 12 weken; c. de werkelijke bevallingsdatum ligt na de vermoedelijke datum van bev ling, in welk geval het toale verlof langer is dan 12 weken. Bij variant b. kan het voorkomen dat het totale zwangerschaps- en bevallin verlof minder dan 12 weken bedraagt. Daarom hebben wij in principe beslo ten dat het zwangerschaps- en bevallingsverlof tezamen in alle gevallen in totaal tenminste 12 weken bedraagt. Bij een bevalling eerder dan de vermoedelijke bevallingsdatum heeft de vro dan het recht de tijd na de bevalling uit te breiden tot een maximum van een totaal zwangerschaps- en bevallingsverlof van 12 weken. Ouderschapsverlof Wij zijn voornemens om verzoeken van werknemers (m/v) om direct voor of na de geboorte of adoptie van een kind maximaal 2 maanden onbetaald verlof te verlenen, in te willigen en zowel het werkgevers- als het werknemersdeel van de premies IZA en ABP voor rekening van de werkgever te nemen. Dit voornemen kan gezien worden als een nadere uitwerking van art. D 16 AA! Ter verduidelijking, ouderschapsverlof is een regeling die werkende ouders of verzorg(st)ers van een zeer jong kind het recht geeft gedurende een be paalde periode direct voorafgaande aan de geboorte of adop-tie van een kind in aansluiting op het bevallingsverlof (voor vrouwen) of volgende op de geboorte of adoptie van een kind (voor mannen resp. voor mannen en vrouwen korter (of in het geheel niet) te werken. Borstvoedingsfaciliteiten. Wij hebben overwogen dat het van belang is dat er voor vrouwen in onze dienst een mogelijkheid ontstaat tot het geven van borstvoeding, in combi natie met de werksituatie. Daarom zijn wij voornemens om vrouwen in de gelegenheid te stellen om 2 maal per dag (op basis van een volledige werkdi gedurende maximaal drie kwartier hun kind te voeden. Dit kan gebeuren door naar het kind toe te gaan of door zich (op de werkplek) af te zonderen op het moment dat door een derde het kind wordt gebracht. Kinderverlofdagen Op grond van art. D 12, sub g AAR wordt aan werknemers buitengewoon ver lof met behoud van bezoldiging verleend bij ernstige ziekte van o.a. kin deren. Gezien de jurisprudentie met betrekking tot dit punt is er alleen sprake van ernstige ziekte bij stervensgevaar. In de praktijk gaat het veelal om situaties die de aanwezigheid van de werknemer thuis wenselijk maakt zonder dat gesproken kan worden van ernstit ziekte en wordt normaal verlof opgenomen. Wij hanteren reeds een groot aan tal jaren de gedragslijn dat in die situatie waarin het niet mogelijk is om op andere wijze in de verzorging van de zieke te voorzien (bijvoorbeeld gezinshulp) en het daarvoor opgenomen verlof ëén derde deel van het totale verlof per jaar overschrijdt het meerdere in de vorm van buitengewoon ver lof met behoud van bezoldiging wordt toegekend. Naast de mogelijkheid van het opnemen van het normale verlof bij ziekte van kinderen in de lagere school leeftijd willen wij een mogelijkheid creëren tot het verlenen van onbezoldigd verlof tot maximaal 10 dagen per jaar aan ouders of huisgenoten die met de verzorging van kinderen zijn belast. Ook in dit geval zijn wij bereid zowel het werkgevers- als het verknemers- deel van de premies IZA en ABP voor rekening van de werkgever te nemen. Vorig jaar is aan ons de rapportage deeltijd- en studiefaciliteiten- onderzoek voorgelegd. De rapportage is besproken in de commissies voor de werkgelegenheid, voor emancipatie-aangelegenheden en voor Georganiseerd Overleg. Alle commissies konden instemmen met de conclusies en aanbevelingen, met dien verstande dat de Commissie voor Emancipatie-aangelegenheden van mening was dat het daarenboven aanbeveling verdiende om met de Bestuursschool Friesland te overleggen over lestijden, kinderopvang en voorlichting. Wij stellen u voor het bovenstaande voor kennisgeving aan te nemen en te besluiten overeenkomstig het hierna opgenomen ontwerp. Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden, mr. G.3. te Loo Burgemeester, mr. W.3.G. Reumer Secretaris. - 2 - - 3 -

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1986 | | pagina 89