- 2 -
dienstregeling langs een aantal halteplaatsen in Leeuwarden en in het merendeel
van de steden en dorpen van de overige Regio-gemeenten.
Tijdens deze route zal ook het bij de detailhandel en bij het probleemstoffen-
depot in Leeuwarden aangebrachte afval worden ingezameld.
Het thans voorgestelde inzamelmodel berust derhalve op een combinatie van een
haal- en een brengsysteem.
De ecotainers en het depot in Leeuwarden zullen regelmatig worden geleegd. Volle
compartimenten van de ecotainers worden verwisseld voor lege exemplaren. Afvoer
vindt plaats naar het centrale verwerkingsdepot van Ecotechniek, alwaar het
afval wordt gesorteerd en vervolgens wordt afgevoerd voor verdere verwerking.
Aan de invoering van het nieuwe inzamelsysteem zal de nodige voorlichting vooraf
gaan. De provincie heeft toegezegd te zorgen voor de voorlichting in provinciale
bladen.
De administratieve werkzaamheden voortvloeiende uit de inzamelregeling zullen
voor de deelnemende gemeenten beperkt zijn. De benodigde gegevens worden aange
leverd door Ecotechniek. Verwerking van de gegevens in verband met kosten
toerekening aan de diverse gemeenten geschiedt op regionaal niveau.
Naar verwachting zal de regionale regeling in de tweede helft van dit jaar in
werking kunnen treden.
Financiële consequenties.
De kosten verbonden aan het bovengeschetste inzamelsysteem bedragen naar
schatting 172.000,per jaar. De kosten zullen over de deelnemende gemeenten
worden omgeslagen naar rato van het aantal inwoners.
Voor Leeuwarden betekent deze verdeelsleutel een kostenaandeel van circa
85.000,per jaar. Aangezien het nieuwe inzamelsysteem naar verwachting niet
eerder dan medio 1986 in werking zal treden, kunnen de kosten voor 1986 worden
gesteld op 42.500,
De door het Regio-bestuur opgestelde kostenraming heeft zowel betrekking op door
burgers in te leveren probleemstoffenalsook op kleine hoeveelheden chemische
afvalstoffen aan te brengen door bedrijven. In het Regio-voorstel is echter nog
geen concrete regeling opgenomen ten aanzien van door bedrijven aan te bieden
klein chemisch afval. Voorgesteld wordt de afgifte door bedrijven tot een
bepaalde hoeveelheid gratis te laten plaatsvinden en bij grotere hoeveelheden
een tarief in rekening te brengen. De in dit verband toe te passen
hoeveelheidslimiet alsmede de wijze van tariefsstelling zijn in het voorstel
van de Regio niet aangegeven, aangezien ervan uit wordt gegaan dat deze aspecten
onderwerp zullen vormen voor nadere besluitvorming, mede op grond van de in de
praktijk opgedane ervaringen.
Wij achten het echter van belang dat alvorens de regionale inzamelregeling in
werking treedt er duidelijkheid bestaat omtrent de te hanteren gedragslijn ten
aanzien van door bedrijven ingeleverd afval.
Bij de instelling van het huidige probleemstoffendepot is besloten dat aan
bedrijven bij afgifte boven de 10 liter per jaar een kostenvergoeding in
rekening wordt gebracht.
Wij zijn van mening dat deze gedragslijn ook binnen het kader van een regionale
regeling dient te worden gecontinueerd.
- 3 -
De door de bedrijven te betalen vergoeding in geval van overschrijding van de
voornoemde hoeveelheidslimiet behoort onzes inziens gebaseerd te zijn op
kostendekking.
In hoeverre het gewenst is ook bij de regionale regeling een bovengrens te
stellen aan het door bedrijven in te leveren afval (thans voor Leeuwarden 25
liter per jaar) zal in de praktijk nader dienen te worden bezien.
In de praktijk worden deze normen soepel toegepast.
Wij hebben het Regio-bestuur inmiddels van het voorgaande mededeling gedaan. Het
heffen van een afzonderlijke regeling voor bedrijfsafval op basis van de boven
vermelde uitgangspunten, betekent dat de kosten verbonden aan het voorgestelde
regionale inzamelsysteem, welke voor rekening van de deelnemende gemeenten
komen, naar verwachting lager zullen uitkomen dan het voornoemde bedrag van
172.000,per jaar. In welke mate dit het geval zal zijn, valt op dit moment
echter niet te voorspellen.
In het beleidsplan 1986-1991 is rekening gehouden met een kostenpost van
30.000,ingaande 1986 in verband met de inwerkingtreding van een provin
ciaal/regionaal inzamelsysteem voor klein chemisch afval. In de dekking van deze
kosten wordt in het beleidsplan voorzien middels verhoging van de
afvalstoffenheffing. Aangezien ten tijde van de bepaling van de afvalstof
fenheffing voor 1986 de regionale plannen inzake een inzamelsysteem voor klein
chemisch afval nog niet waren afgerond en derhalve nog geen duidelijkheid
bestond omtrent de hieraan verbonden financiële consequenties, is de boven
bedoelde verhoging achterwege gebleven.
De benodigde verhoging van de afvalstoffenheffing dient naar onze mening per
1 januari 1987 in te gaan. Tussentijdse aanpassing van de afvalstoffenheffing
achten wij minder gewenst gelet op het aanzienlijke bedrag aan administra
tiekosten dat hiermee gepaard gaat, terwijl het tevens aanbeveling verdient
enige tijd ervaring met de nieuwe inzamelregeling op te doen, teneinde een
volledig inzicht in de kostenstructuur te krijgen.
Aangezien de financiële consequenties van het onderhavige voorstel thans niet
exact zijn aan te geven, zullen wij U, wanneer hieromtrent duidelijkheid is
ontstaan, een nader voorstel doen met betrekking tot de dekking van de met het
regionale inzamelsysteem gemoeide kosten.
Wij zijn van oordeel dat het door het Regio-bestuur voorgestelde inzamelmodel in
beginsel positief kan worden benaderd. Een definitieve beoordeling van het
voorstel kan echter pas plaatsvinden wanneer duidelijkheid bestaat omrent de te
treffen regeling met betrekking tot klein chemisch afval aangebracht door
bedrijven.
Onder de vermelding dat de Commissie voor de Dienst voor Reiniging en Brandweer
met het voorgestelde inzamelmodel akkoord is gegaan en onder verwijzing naar de
ter inzage gelegde stukken, stellen wij U voor te besluiten overeenkomstig het
bijgevoegde ontwerp-besluit.
Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden,
mr. G.J. te Loo Burgemeester,
rar. W.J.G. Reurner Secretaris.