- 2 - dienstregeling langs een aantal halteplaatsen in Leeuwarden en in het merendeel van de steden en dorpen van de overige Regio-gemeenten. Tijdens deze route zal ook het bij de detailhandel en bij het probleemstoffen- depot in Leeuwarden aangebrachte afval worden ingezameld. Het thans voorgestelde inzamelmodel berust derhalve op een combinatie van een haal- en een brengsysteem. De ecotainers en het depot in Leeuwarden zullen regelmatig worden geleegd. Volle compartimenten van de ecotainers worden verwisseld voor lege exemplaren. Afvoer vindt plaats naar het centrale verwerkingsdepot van Ecotechniek, alwaar het afval wordt gesorteerd en vervolgens wordt afgevoerd voor verdere verwerking. Aan de invoering van het nieuwe inzamelsysteem zal de nodige voorlichting vooraf gaan. De provincie heeft toegezegd te zorgen voor de voorlichting in provinciale bladen. De administratieve werkzaamheden voortvloeiende uit de inzamelregeling zullen voor de deelnemende gemeenten beperkt zijn. De benodigde gegevens worden aange leverd door Ecotechniek. Verwerking van de gegevens in verband met kosten toerekening aan de diverse gemeenten geschiedt op regionaal niveau. Naar verwachting zal de regionale regeling in de tweede helft van dit jaar in werking kunnen treden. Financiële consequenties. De kosten verbonden aan het bovengeschetste inzamelsysteem bedragen naar schatting 172.000,per jaar. De kosten zullen over de deelnemende gemeenten worden omgeslagen naar rato van het aantal inwoners. Voor Leeuwarden betekent deze verdeelsleutel een kostenaandeel van circa 85.000,per jaar. Aangezien het nieuwe inzamelsysteem naar verwachting niet eerder dan medio 1986 in werking zal treden, kunnen de kosten voor 1986 worden gesteld op 42.500, De door het Regio-bestuur opgestelde kostenraming heeft zowel betrekking op door burgers in te leveren probleemstoffenalsook op kleine hoeveelheden chemische afvalstoffen aan te brengen door bedrijven. In het Regio-voorstel is echter nog geen concrete regeling opgenomen ten aanzien van door bedrijven aan te bieden klein chemisch afval. Voorgesteld wordt de afgifte door bedrijven tot een bepaalde hoeveelheid gratis te laten plaatsvinden en bij grotere hoeveelheden een tarief in rekening te brengen. De in dit verband toe te passen hoeveelheidslimiet alsmede de wijze van tariefsstelling zijn in het voorstel van de Regio niet aangegeven, aangezien ervan uit wordt gegaan dat deze aspecten onderwerp zullen vormen voor nadere besluitvorming, mede op grond van de in de praktijk opgedane ervaringen. Wij achten het echter van belang dat alvorens de regionale inzamelregeling in werking treedt er duidelijkheid bestaat omtrent de te hanteren gedragslijn ten aanzien van door bedrijven ingeleverd afval. Bij de instelling van het huidige probleemstoffendepot is besloten dat aan bedrijven bij afgifte boven de 10 liter per jaar een kostenvergoeding in rekening wordt gebracht. Wij zijn van mening dat deze gedragslijn ook binnen het kader van een regionale regeling dient te worden gecontinueerd. - 3 - De door de bedrijven te betalen vergoeding in geval van overschrijding van de voornoemde hoeveelheidslimiet behoort onzes inziens gebaseerd te zijn op kostendekking. In hoeverre het gewenst is ook bij de regionale regeling een bovengrens te stellen aan het door bedrijven in te leveren afval (thans voor Leeuwarden 25 liter per jaar) zal in de praktijk nader dienen te worden bezien. In de praktijk worden deze normen soepel toegepast. Wij hebben het Regio-bestuur inmiddels van het voorgaande mededeling gedaan. Het heffen van een afzonderlijke regeling voor bedrijfsafval op basis van de boven vermelde uitgangspunten, betekent dat de kosten verbonden aan het voorgestelde regionale inzamelsysteem, welke voor rekening van de deelnemende gemeenten komen, naar verwachting lager zullen uitkomen dan het voornoemde bedrag van 172.000,per jaar. In welke mate dit het geval zal zijn, valt op dit moment echter niet te voorspellen. In het beleidsplan 1986-1991 is rekening gehouden met een kostenpost van 30.000,ingaande 1986 in verband met de inwerkingtreding van een provin ciaal/regionaal inzamelsysteem voor klein chemisch afval. In de dekking van deze kosten wordt in het beleidsplan voorzien middels verhoging van de afvalstoffenheffing. Aangezien ten tijde van de bepaling van de afvalstof fenheffing voor 1986 de regionale plannen inzake een inzamelsysteem voor klein chemisch afval nog niet waren afgerond en derhalve nog geen duidelijkheid bestond omtrent de hieraan verbonden financiële consequenties, is de boven bedoelde verhoging achterwege gebleven. De benodigde verhoging van de afvalstoffenheffing dient naar onze mening per 1 januari 1987 in te gaan. Tussentijdse aanpassing van de afvalstoffenheffing achten wij minder gewenst gelet op het aanzienlijke bedrag aan administra tiekosten dat hiermee gepaard gaat, terwijl het tevens aanbeveling verdient enige tijd ervaring met de nieuwe inzamelregeling op te doen, teneinde een volledig inzicht in de kostenstructuur te krijgen. Aangezien de financiële consequenties van het onderhavige voorstel thans niet exact zijn aan te geven, zullen wij U, wanneer hieromtrent duidelijkheid is ontstaan, een nader voorstel doen met betrekking tot de dekking van de met het regionale inzamelsysteem gemoeide kosten. Wij zijn van oordeel dat het door het Regio-bestuur voorgestelde inzamelmodel in beginsel positief kan worden benaderd. Een definitieve beoordeling van het voorstel kan echter pas plaatsvinden wanneer duidelijkheid bestaat omrent de te treffen regeling met betrekking tot klein chemisch afval aangebracht door bedrijven. Onder de vermelding dat de Commissie voor de Dienst voor Reiniging en Brandweer met het voorgestelde inzamelmodel akkoord is gegaan en onder verwijzing naar de ter inzage gelegde stukken, stellen wij U voor te besluiten overeenkomstig het bijgevoegde ontwerp-besluit. Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden, mr. G.J. te Loo Burgemeester, rar. W.J.G. Reurner Secretaris.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1986 | | pagina 99