uba uBBgajn qaom pjaqaq qosjmouooa-qBEjdos a^qoxaaS s,ox8aj ap do qajjjaads qaq
•pjaqaaAo ap joop qsaj ap ua uaSsapaS xauoMaq-xEBuaSja ap
joop qpjOM jaapuaqsaquooM qaq -uaqoxsaSjB uapjow ueq uaCjddBqas^BBm ajaxxn9TTJBC'
aoop qoo 8uxJaqazjaAuaqsBxuoow ap CxqaBBM qqoxj98do uapjow spuojoaxsy-i qfxi9T
-uaamaSjaqux U99 8ubjjooa qaui «noqSuxuow ap uba aAaoqaq uaq saxquBXBS uaAa8a8jB
uaquaamaS joop qoq Suyqqajjaq qam qaxjBmaxqojd ap uba uapzuBB uaq ja xBZ °Z
•uaqBjdsjB aquBAaxaj uaquaamaS ap jooa xbTbbb uaa Sou pjooqqB
jaaSaj qaq jBAaq SaozspjaqjEAO uba uadjawaapuo aqCjX-ispuozjB uba uajzuBB uax
•XqaozaS uapjow qfxxuaraBzaS
uBq uarajoA annaxu jbbn •xsxdibS uapjow qaxu uBq uaSujJBJiJX9 9qfXT9:>lUBllJBSU9ni
-oquj ap uba SuxjaoAjxn ap Cxq uapaqjaAO ajaSBx uba pxsquaqqojqaqapam ax3X9UBUT.i
•Sujuaqaj ufjz jooa uaAE8qxnsPUBTs?jq up ux x99PUBB qCxT9TU"nia8 juq
uba SuxSfxqs ap uba x99P t/Z upoxjadsjaujqBq apuaSqoA ap ux qoo qraaau qfxH T9H
•uaSujasBxaqpaoS-puajaojuo ap uba uaqaxraxx 9P uea SuxmxnjjaA
aqunxuaAa qoq Suxqqajjaq qam uauioq aq asuBBjjsxjqo axssxmmo3 ap uba sajAps qaq
uba 8uxpxuxUBB JBBU uaxx93s:toOA T9m Z86T TJBnuBf I ^fTTa9TTn 1U9TP qsuxqBq qaq
•uaSujjajsaAux apuajaqaqjaAjnnqonjqs jooa qjoqsa8 spuoqaquaaiuag
qaq up axxoaCuxsSuxjaqsaAuj squ Bjqxa -uxm OS J UBA SBjpaq uaa qpjow sqfjI;iBBr
•ugpXoqasgSjCjAiq Z.86T XJunuBf x UBA 8ub8uj qam spuojajoujAOjd qaq ua -aquaaraaS
qaq do SuxqjoqqfxJojd-quBqsaj qaq qpjow pusqjaA qqp UI *uamauxaap pxaqSxp
-ajuaAa jbbu uapaqjaAO ajaSuq up uaxxnz uaxu8ajqBBins8ux8xnqrao ajapjaA ap fxg
•uaquaamaS ajaqojS uba uapaqqfjx
-aSora aqaxjxouds ap qam uapnoqaS 8uxuaqaj qpjow ua8uxjaqjxn uqajjxaads ap uba
8uxj3ubs ap fjq ua uaxuSajjBBta uba uaqjajq qaq Cxg -UExdaxjuBjESqjaMpSnaC qaq ua
pxgiaqqqjEinspxuqjE qaq jaAo qqBBuiaS uapjow uaqBjdsjB uaqxnz suaauaAg *8uxAa8ja«
axunijoj uba BuimBjSojd uauiouaSjooA qaq ua qaxqBinaxqojd ax9X9UBUTJ 9P Juao uauCxx
-pqooq do pjooqqBSjnnqsaq uaa jbbu pjaajqsaS jaojd uba azCxw C xq qpjow aoqjBBQ
•uaqjaw aq uauiBS uapaqjaAo-apara sqe uap
-aqjaAo ajaSBq ap qam apoxjud apuamoq ap jbbu sqjooA ja qqaajqs pxuqjaAosqfxJ uq
fuaqjx-i49BJOOAuBxd xB3BBB 3uq UBA SuxJupuxnuuA
isajxBxnajxu xB3UBB 394 uba SuxJupuxmjaA -
•ZSZ uba
8uxxi95sqBBq uaa qam ua8uxjuqqxn uqaxjx99(is ap uba xb3ubb qaq uba Suxjuubs -
:uba uaxzuBB uaq araBU qam
'qazaSqjooA uapjow qaxsuaqux qsuaxpsqfx^ 9P uba axqusxuBSjoaj ap ua SuxquBXS
-JB ap jam SuBquames ux *XBz ax^BsxiBJ3uaoap aa •qj['xTcl p8xzfTM98uo jnnqsaq
spuBquauuxq qaq uba Suxjqox^ux up jBp ppumJUA jbbjs upJUXH 'uuuiouaSdo jbbjSbjbcI
s-I
op intensieve scholing (her— en bijscholing) en bemiddeling. De sociale partners
krijgen meer te vertellen over en worden nauw betrokken bij belangrijke onder
delen van het sociaal-economisch beleid. Met de lagere overheden hoopt men een
bestuursakkoord te kunnen afsluiten. Tevens wordt aangegeven dat de gevolgen van
vergrijzing en ontgroening gaandeweg zullen worden opgevangen via budgettaire
herschikkingen en via draagvlakverbreding van collectieve voorzieningen. De
begrotingsdiscipline zal worden aangescherpt en budgettering zal voor meer on
derdelen van de quartaire sector worden toegepast, met meer beleidsruimte voor
interne verschuivingen. Voorts komt er een krachtiger aanzet tot deregulering en
afslanking van de rijksdienst en quartaire sector, gericht op "minder en beter".
Versimpelen en globaliseren van het overheidsbeleid wordt, met een concentratie
op strategische punten, noodzakelijk geacht.
Tenslotte hebben de vernieuwingen betrekking op het krachtiger bestrijden van
misbruik en fraude.
In het kader van het sociaal-economisch beleid wordt in het regeerakkoord opge
merkt dat het bestrijden van de werkloosheid hoofddoel is. Dit vraagt naar het
oordeel van de regering een voortzetten van het beleid gericht op economisch
herstel, terugdringing van het financieringstekort en tenminste een stabilisatie
van de collectieve lastendruk. Daar waar een keuze onvermijdelijk is en de over
heid daarop invloed heeft zal "werk" voorrang blijven houden boven "inkomen".
Voorts wordt in dit kader een belangrijke rol toegekend aan arbeidstijd
verkorting en deeltijdarbeid.
Met betrekking tot het budgettair beleid wordt in het akkoord geconstateerd dat
herschikking van uitgaven nodig is om onvermijdelijk stijgende posten (b.v.
rentelasten) te compenseren, teneinde in 1990 bij een financieringstekort voor
het Rijk van ten hoogste 5,25% te kunnen uitkomen. Dit betekent dat in de kabi
netsperiode voor een bedrag van 18,5 miljard dient te worden omgebogen.
Van dit bedrag komt 1,2 miljard ten goede aan gehonoreerde claims voor nieuw
beleid. Rekening houdend met het systeem van evenredigheid bedraagt het aandeel
van het gemeentefonds in deze ombuigingen f 455,8 min. in de jaren 1987-1990.
Ten aanzien van de sociale zekerheid wordt o.a. opgemerkt dat na de stelselher
ziening sociale zekerheid gedurende de komende periode noch verbeteringen, noch
verslechteringen in het stelsel van werknemersverzekeringen worden aangebracht.
Het beleid inzake de echte minima zal worden afgebouwd naar de mate waarin de
koopkrachtverbetering van de minima dit toelaat. Voorts is in dit kader afge
sproken dat er een stabilisatie van het volume in de sociale werkvoorziening zal
plaatsvinden. Omtrent het binnenlands bestuur is in het regeerakkoord een aparte