•uaop ax uappaps
—-tooa axapBu epou apxede fpq £861 PUI9 uaguxqaqqxMpuo azap pop Suxqqaxpaq
q xneuxa uaAaxps fx^ saxpBqopppooq ap uba uaa uauuxq uenpag uapxow unq poquBB
pxaapxBAaS uaa ua§BXAdpnq aqaxjpaads U9A puoxS do SuxqpoAaqpooqos 9P UBA T"P
agpxaAo 19H pfxwxap 'ua8uxqxaap aSrpuaaxad pooxS uaa xooa poquBBsxseq qfxpaS
uaa uba ufxz ueq aqexds xa pep uaAaqaSdo uapxow uauunq 8xuepoz Suxpepaop apaxq
-xaA ex a sf xwxapuo-q-p ui ua -ra-o-p uassnp suaxS ap pez sappeqopppooq ap uauuxq
-(•q-p-m-z) uaxapuxq apuaxap qfxpxaom xaaz xooa pooqos pooqasuasAnqp xooa U9A
ap) Suxunapsxapuo apuappnAUBB uba pxaqqfxpaqueqpe apuauemxad uba Suxpqaxx ap ux
psfxw paxpoadsxadsguxpaqqxMpuo unq pep ufpz pdeaxpueqag SxuBpoz axp 'uaguxpxaap
xooa gupuaxzxooA uaa pam ppnAaSuee saxpBqoppjooq aawp xbbu uapxow paom pjaaxps
-a3 uapxBMnaaq apuaamaS ap up sfxMxapuo peexaads xBBquado paq xooa pep Suxuam
uba ufxz CpM -sfpwxapuo pBBpoads paq uba appexSapup uaa uba uamoq pueps pop paq
xa ao pxaoAag uagupqaxdsaq paapuamom sfxwxapuo pBBxaads JOoa uapoqas axequado pam
uapxoM 066T-986I BuimexSoxdaSappoo paq pxn suamauxooAspxapaq uba SupxaoApxn xaj,
•sfpwxapuo pBBpaadg :pe*7/OEl7 apaounq
•axpesxpexpuaoap
xbbu uaAaxps ap pgaz uaui upxBBM pfxp uaa up psedaSuo spB uaddeqasuapa/^ ua sCxm
-xapuo uba apxapspupw paq xoop guppgooAaq apuamauaop azap uaxBAxa fxft -uepdsSuxp
-saAspnq uauapp ap up sqfxpxeef uaa bxa uagaxqxaA uapxow uapaora SuxxnaqpaoS
9T3T -xspspuptu ap 'ueegagxaAO uapxoM ueq uagupuapzxooA auxapq qfxpaqqaxpaq uba
uappaxp paq pop suaxoApB 'pBZ nu 'AinoqMnaxu pop uappnpsaq Sppuepsjpaz gou gupAag
-pagax apuappaxpaqsap ap uba Suxmaupqaeux paui spfxpsap xnnpsaqapuaauiag uaa uoq
pxaaxnpanxpsag sp xapxaA sfxMxapuosxseq paq do pa^ ap up uagupuapzxooAsgupp
-saAspnq ap up gupppaxqppn xooa sp qfxpaqezpoou SuxxnaqpaoS apaxxapsxuxm fpq
XBBA\ 'SuxAaSpaSax uauuogaq 6761 P-ienuBf p xad ap pap sp paapau xaqfxxSuepaq uaq
•uapxowaS papppuidpnq XBBqspmuo uaa CpqxBBp sp xapndraoa aq -uaSfxxq
ap apuq ap xapuo qfxpapqmB paspaps paq mo psoq uagupxapsaAupspfpp aqfxpuaxz
ubb paq pup pxaappxepapaS ua pxaaoppdmoaag Sxuepoz paspaps awnaxu paq sp 02
uapuBqMnpBqos apaqua qoo qoop fp« uaxapepsuoo spfTzxapuy -paspaps
OE—II
HuljsvestIpjH Jpajpij^°ipdep-wijs
Nadat in het afgelopen jaar de nieuwbouw ten behoeve van de Oldenije en de Menno
van Coehoornschool in gebruik is genomen, kan in de loop van dit jaar de inge
bruikname van de nieuwe huisvesting voor de 2e school in Camminghaburen, de
basisschool de Hoven en de basisschool te Wirdum worden gerealiseerd.
Inmiddels is in het huisvestingsoverzicht ook nieuwbouw voor de gemeentelijke
Montessorischool, die per 1 augustus 1986 van start is gegaan, opgenomen. Om
trent de definitieve vestigingsplaats van deze school kunnen thans nog geen
nadere mededelingen worden gedaan.
Wij blijven er overigens naar streven het aantal dislokaties bij het basisonder
wijs zoveel mogelijk te beperken. Naast het beperken van dislokaties is ons
streven in een aantal gevallen gericht op het doen treffen van ingrijpende bouw
kundige voorzieningen. Verzoeken daartoe zijn (c.q. zullen) de minister middels
het zogenaamde huisvestingsoverzicht kenbaar (worden) gemaakt.
LONDO-vergoed^ngjssJ^e^sel^oojr he_t bajsisotxdrwi_js
Op 1 augustus 1985 is het basisonderwijs in de plaats gekomen van het kleuter
onderwijs en het gewoon lager onderwijs. De bekostigingsstelsels voor het
kleuter- en lager onderwijs zijn daarmee vervangen door een nieuw ontwikkeld
stelsel voor het basisonderwijs. Dit nieuwe stelsel sluit nauw aan bij de speci
fieke kostensituatie per school, zodat gesproken kan worden van een
"maatconfectiesysteem"Ten opzichte van de oude stelsels kan gesproken worden
van een verbeterde allocatie van middelen, terwijl ook de totaalsom aan rijks
vergoedingen is verbeterd. Onze voorstellen omtrent de besteding van de aldus
ontstane ruimte zullen worden geagendeerd voor dezelfde raadsvergadering als die
waarin de behandeling van dit beleidsplan plaatsvindt.
Nu de relatie tussen rijksvergoedingen en kosten sterk is verbeterd ontstaan er
mogelijkheden het uitgavenbeleid per school, meer dan tot nu toe mogelijk was,
op die rijksvergoedingen te baseren. Budgettering per school lijkt binnen de
mogelijkheden te komen. Wij stellen ons voor te bestuderen in hoeverre het wen
selijk en mogelijk is de basisscholen een jaarlijks totaalbudget beschikbaar te
stellen, waaruit in principe alle kosten, verband houdend met de school dienen
te worden bestreden.
In de loop van 1987 hopen wij U van de resultaten van dit onderzoek op de hoogte
te stellen en U ter zake voorstellen te doen.
Enerzijds kan dus gewezen worden op voordelen van he-t nieuwe bekostigings-