- 12 - realiseren. De Kantorennota concludeert derhalve dat het reserveren van extra kantoorruimte in deze gebieden niet noodzakelijk is. Met betrekking tot het Lijempf-terrein het volgende. Volgens de Kantorennota is het gebrek aan aantrekkingskracht van het Lijempf- terrein voornamelijk te wijten aan de slechte ontsluiting van het terrein en aan de onzekerheden met betrekking tot de toekomstige ontsluiting. Nu het tracé van de Oostergoweg vastligt kan, wat dit laatste betreft, meer zekerheid gegeven worden. Op zich heeft dit terrein een uitstekende ligging voor kan toren, gelegen aan de belangrijkste invalsweg van de stad en op geringe af stand van het centrum en het station. t Tot nu toe werd steeds vastgehouden aan een kantoorbestemming voor dit ge bied, waar het ook zeer geschikt voor is. Er zijn echter ook mogelijkheden om in dit "gemeentelijk" gebied onderwijsvoorzieningen en eventueel zelfs wonin gen te realiseren. - Er wordt momenteel gewerkt aan model-studies voor Klande- rijbuurt/Tulpenburg waarbij ook het Lijempf-terrein wordt betrokken. Voor de overige gebieden kan worden ingestemd met het gestelde in de Kan torennota dat, gelet op de hoeveelheid beschikbare terreinen en de behoefte aan vestiging c.q. uitbreiding, geen ingrijpende maatregelen noodzakelijk zijn. Wellicht zou het in de Kantorennota gesignaleerde gevaar van leegstand in met name de gebieden Oud-West en (overig) Huizum opgelost kunnen worden door in bestemmingsplannen op te nemen dat het mogelijk moet zijn "onbruikbare" kantoorpanden, met name in buurten met een overwegende woon functie, om te zetten in woningen. 6Kantoorverzamelgebouwen De Kantorennota constateert een geringe behoefte aan kantoorverzamelgebouwen of kantoren in combinatie met winkels of woningen, behoudens wellicht een kantoorverzamelgebouw voor tamelijk luxe kantoren op een aantrekkelijke loka- tie (bijvoorbeeld Stationsbuurt)Juist op de meest aantrekkelijke lokaties moeten geen kleine kantoren in een kantoorverzamelgebouw worden gehuisvest. Een aantrekkelijke lokatie waar in de Kantorennota met betrekking tot de Sta tionsbuurt aan gedacht is, is de Oude Veemarkt, welke inmiddels "vergeven" is. Wellicht dat een dergelijk verzamelgebouw zich zou kunnen vestigen op de lokatie Tesselschadestraat. 7. Parkeren. Onder punt 1 in deze paragraaf is reeds opgemerkt dat, zoals de Kantorennota eveneens meldt, uitbreiden van kantoorruimte in de binnenstad een verhoogde parkeerdruk op zal leveren. Blijkens de kantorennota ontstaat er bij elke 27 m2 uitbreiding van kantoor ruimte behoefte aan één extra parkeerplaats. Deze parkeemorm van 1 27 geeft de gemiddelde, door de geënqueteerde be drijven veronderstelde behoefte aan parkeerruimte ten gevolge van kantoor uitbreiding weer. De gemeente Leeuwarden hanteert als parkeernorm voor kantoren, 1 parkeer plaats op 60 m2 b(ruto) v(loer) o(oppervlak)Deze norm is tot standgekomen op basis van gegevens uit andere gemeenten, literatuuronderzoek en erva ringscijfers. Alhoewel er wel sprake is van een bepaalde parkeerdruk, m.n. in de binnenstad is deze druk lager dan door het NEI aangegeven op grond van door kantoren en instellingen gewenste aantal parkeerplaatsen. Naar aanleiding van de komst van de Aegon naar de Oude Veemarkt is een - 13 - parkeerstudie verricht om tengevolge van het verloren gaan van circa 800 parkeerplaatsen vervangende parkeerruimte te creëren. U heeft daartoe onlangs een "plan van aanpak parkeervoorzieningen" vastgesteld. Hierin is een struc turele aanpak van de parkeerproblemen in de binnenstad vastgelegd. 8. Gemeentelijk beleid. Het in de Kantorennota vermelde maximaal aanwezige aanbod van kantoorvloer oppervlak bedraagt inmiddels geen 450.000 maar 368.100 m2. Met betrekking tot de relatie tussen vraag en aanbod van kantoorruimte zij verwezen naar para graaf 3.1. waar een en ander uitvoerig aan de orde is gesteld. Verder beveelt de Kantorennota aan dat de gemeente zich actiever opstelt teneinde terreinen op voor bedrijven aantrekkelijke en voor de gemeente aanvaardbare lokaties uit te geven. De gemeente kan in dezen langs twee lijnen te werk gaan; door middel van be stemmingsplannen kan richting gegeven worden aan de ontwikkelingen en de ge meente kan als deelneemster op de markt de ontwikkelingen trachten te beïnvloeden Volgens de Kantorennota zou de gemeente actiever moeten optreden. Gezien het feit dat een groot gedeelte van de beschikbare kantoorlokaties gemeentelijk eigendom is, heeft de gemeente voldoende mogelijkheden hiertoe. Dat de gemeente in deze een actieve rol vervult blijkt uit het actieve acquisitiebe leid t.a.v. een aantal lokaties. Dit gebeurt momenteel via tijdelijke kortin gen op de grondprijzen op de Hemrik. Verder is het inmiddels zo dat de ge meente door middel van het aanbieden van het in de Kantorennota als meest gewilde kantoorgebied omschreven gebied, de Oude Veemarkt, een zeer groot verzekeringsconcern naar haar stad heeft weten te halen. Het gebied aan de Tesselschadestraat, ook een gewilde kantoorlokatie is geen gemeentelijk eigendom. Het zou echter van weinig realiteitszin getuigen dit gebied alsnog te verwerven. De gemeente kan zich in dezen beperken tot het sturen van ont wikkelingen via bestemmingsplan en bouwverordening. 9. Registratie van gegevens met betrekking tot de kantorensector. De laatste aanbeveling in de Kantorennota heeft betrekking op het "up to date" houden van een registratiesysteem met betrekking tot vraag en aanbod in de kantorensector Het onderzoek dat ten behoeve van het opstellen van de Kantorennota heeft plaatsgevonden kan met enige bijstellingen voor de eerstkomende jaren als basis voor het uitzetten van het beleid met betrekking tot kantoren blijven dienen. Het opzetten van een specifiek registratiesysteem ten behoeve van de kantorensector is derhalve niet noodzakelijk. Momenteel worden in de databank van de gemeente met betrekking tot ontwikkelingen op verschillende terreinen, die ook gevolgen hebben voor de ontwikkelingen in de kantorensector, gegevens verzameld. Bovendien vindt in het kader van het ontwikkelen van bestem mingsplannen een voortdurende inventarisatie van het gebouwenbestand plaats. Dankzij deze algemene registratiesystemen is het mogelijk gegevens snel te verzamelen ten behoeve van een gewenste bijstelling van de kantorennota, zonder dat daarvoor een specifiek registratiesysteem moet worden opgezet. Wij stellen U voor akkoord te gaan met de Kantorennota met inachtneming van de in deze raadsbrief gemaakte opmerkingen. De Kantorennota en de gemaakte opmerkingen naar aanleiding van deze nota kunnen na vaststelling worden gehan-

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1986 | | pagina 111