- 12 -
realiseren. De Kantorennota concludeert derhalve dat het reserveren van extra
kantoorruimte in deze gebieden niet noodzakelijk is.
Met betrekking tot het Lijempf-terrein het volgende.
Volgens de Kantorennota is het gebrek aan aantrekkingskracht van het Lijempf-
terrein voornamelijk te wijten aan de slechte ontsluiting van het terrein en
aan de onzekerheden met betrekking tot de toekomstige ontsluiting. Nu het
tracé van de Oostergoweg vastligt kan, wat dit laatste betreft, meer zekerheid
gegeven worden. Op zich heeft dit terrein een uitstekende ligging voor kan
toren, gelegen aan de belangrijkste invalsweg van de stad en op geringe af
stand van het centrum en het station.
t
Tot nu toe werd steeds vastgehouden aan een kantoorbestemming voor dit ge
bied, waar het ook zeer geschikt voor is. Er zijn echter ook mogelijkheden om
in dit "gemeentelijk" gebied onderwijsvoorzieningen en eventueel zelfs wonin
gen te realiseren. - Er wordt momenteel gewerkt aan model-studies voor Klande-
rijbuurt/Tulpenburg waarbij ook het Lijempf-terrein wordt betrokken.
Voor de overige gebieden kan worden ingestemd met het gestelde in de Kan
torennota dat, gelet op de hoeveelheid beschikbare terreinen en de behoefte
aan vestiging c.q. uitbreiding, geen ingrijpende maatregelen noodzakelijk
zijn. Wellicht zou het in de Kantorennota gesignaleerde gevaar van leegstand
in met name de gebieden Oud-West en (overig) Huizum opgelost kunnen worden
door in bestemmingsplannen op te nemen dat het mogelijk moet zijn
"onbruikbare" kantoorpanden, met name in buurten met een overwegende woon
functie, om te zetten in woningen.
6Kantoorverzamelgebouwen
De Kantorennota constateert een geringe behoefte aan kantoorverzamelgebouwen
of kantoren in combinatie met winkels of woningen, behoudens wellicht een
kantoorverzamelgebouw voor tamelijk luxe kantoren op een aantrekkelijke loka-
tie (bijvoorbeeld Stationsbuurt)Juist op de meest aantrekkelijke lokaties
moeten geen kleine kantoren in een kantoorverzamelgebouw worden gehuisvest.
Een aantrekkelijke lokatie waar in de Kantorennota met betrekking tot de Sta
tionsbuurt aan gedacht is, is de Oude Veemarkt, welke inmiddels "vergeven"
is. Wellicht dat een dergelijk verzamelgebouw zich zou kunnen vestigen op de
lokatie Tesselschadestraat.
7. Parkeren.
Onder punt 1 in deze paragraaf is reeds opgemerkt dat, zoals de Kantorennota
eveneens meldt, uitbreiden van kantoorruimte in de binnenstad een verhoogde
parkeerdruk op zal leveren.
Blijkens de kantorennota ontstaat er bij elke 27 m2 uitbreiding van kantoor
ruimte behoefte aan één extra parkeerplaats.
Deze parkeemorm van 1 27 geeft de gemiddelde, door de geënqueteerde be
drijven veronderstelde behoefte aan parkeerruimte ten gevolge van kantoor
uitbreiding weer.
De gemeente Leeuwarden hanteert als parkeernorm voor kantoren, 1 parkeer
plaats op 60 m2 b(ruto) v(loer) o(oppervlak)Deze norm is tot standgekomen
op basis van gegevens uit andere gemeenten, literatuuronderzoek en erva
ringscijfers. Alhoewel er wel sprake is van een bepaalde parkeerdruk, m.n. in
de binnenstad is deze druk lager dan door het NEI aangegeven op grond van
door kantoren en instellingen gewenste aantal parkeerplaatsen.
Naar aanleiding van de komst van de Aegon naar de Oude Veemarkt is een
- 13 -
parkeerstudie verricht om tengevolge van het verloren gaan van circa 800
parkeerplaatsen vervangende parkeerruimte te creëren. U heeft daartoe onlangs
een "plan van aanpak parkeervoorzieningen" vastgesteld. Hierin is een struc
turele aanpak van de parkeerproblemen in de binnenstad vastgelegd.
8. Gemeentelijk beleid.
Het in de Kantorennota vermelde maximaal aanwezige aanbod van kantoorvloer
oppervlak bedraagt inmiddels geen 450.000 maar 368.100 m2. Met betrekking tot
de relatie tussen vraag en aanbod van kantoorruimte zij verwezen naar para
graaf 3.1. waar een en ander uitvoerig aan de orde is gesteld. Verder beveelt
de Kantorennota aan dat de gemeente zich actiever opstelt teneinde terreinen
op voor bedrijven aantrekkelijke en voor de gemeente aanvaardbare lokaties
uit te geven.
De gemeente kan in dezen langs twee lijnen te werk gaan; door middel van be
stemmingsplannen kan richting gegeven worden aan de ontwikkelingen en de ge
meente kan als deelneemster op de markt de ontwikkelingen trachten te
beïnvloeden
Volgens de Kantorennota zou de gemeente actiever moeten optreden. Gezien het
feit dat een groot gedeelte van de beschikbare kantoorlokaties gemeentelijk
eigendom is, heeft de gemeente voldoende mogelijkheden hiertoe. Dat de
gemeente in deze een actieve rol vervult blijkt uit het actieve acquisitiebe
leid t.a.v. een aantal lokaties. Dit gebeurt momenteel via tijdelijke kortin
gen op de grondprijzen op de Hemrik. Verder is het inmiddels zo dat de ge
meente door middel van het aanbieden van het in de Kantorennota als meest
gewilde kantoorgebied omschreven gebied, de Oude Veemarkt, een zeer groot
verzekeringsconcern naar haar stad heeft weten te halen. Het gebied aan de
Tesselschadestraat, ook een gewilde kantoorlokatie is geen gemeentelijk
eigendom. Het zou echter van weinig realiteitszin getuigen dit gebied alsnog
te verwerven. De gemeente kan zich in dezen beperken tot het sturen van ont
wikkelingen via bestemmingsplan en bouwverordening.
9. Registratie van gegevens met betrekking tot de kantorensector.
De laatste aanbeveling in de Kantorennota heeft betrekking op het "up to
date" houden van een registratiesysteem met betrekking tot vraag en aanbod in
de kantorensector
Het onderzoek dat ten behoeve van het opstellen van de Kantorennota heeft
plaatsgevonden kan met enige bijstellingen voor de eerstkomende jaren als
basis voor het uitzetten van het beleid met betrekking tot kantoren blijven
dienen. Het opzetten van een specifiek registratiesysteem ten behoeve van de
kantorensector is derhalve niet noodzakelijk. Momenteel worden in de databank
van de gemeente met betrekking tot ontwikkelingen op verschillende terreinen,
die ook gevolgen hebben voor de ontwikkelingen in de kantorensector, gegevens
verzameld. Bovendien vindt in het kader van het ontwikkelen van bestem
mingsplannen een voortdurende inventarisatie van het gebouwenbestand plaats.
Dankzij deze algemene registratiesystemen is het mogelijk gegevens snel te
verzamelen ten behoeve van een gewenste bijstelling van de kantorennota,
zonder dat daarvoor een specifiek registratiesysteem moet worden opgezet.
Wij stellen U voor akkoord te gaan met de Kantorennota met inachtneming van de
in deze raadsbrief gemaakte opmerkingen. De Kantorennota en de gemaakte
opmerkingen naar aanleiding van deze nota kunnen na vaststelling worden gehan-