- 2-
Zoals bekend, is het N.S.-station momenteel uitsluitend aan de centrumzijde
(noordkant) bereikbaar. Aan deze kant bevindt zich o.a. ook de bewaakte
fietsenstalling. Er komen echter ook veel mensen uit zuidelijke richting (per
auto, fiets of bromfiets). Het zal een aanmerkelijke verbetering betekenen als
voor hen het station ook aan de zuidzijde bereikbaar wordt gemaakt. De ruimte
voor het maken van een achtertoegang c.a. is in 1984 beschikbaar gekomen door de
gedeeltelijke sanering van het emplacement ten gevolge van de vernieuwing van
het N.S.-blokbeveiligingsysteem. Door de aanleg van de voetgangerstunnel vanaf
de Wijnhornsterstraat onder het emplacement door naar de perrons kan bedoelde
toegang naar het station worden gerealiseerd. Hierdoor zal de loopafstand tussen
de achter het station gelegen wijken en het N.S.-station en het autobusstation
aanzienlijk worden verkleind.
Het wordt voorts van wezenlijk belang geacht dat de relatie tussen bedoelde
stadsdelen en het stadscentrum voor langzaam verkeer, belangrijk wordt
verbeterd. Door de barrièrewerking van het emplacement was dit tot op heden niet
mogêlijk. Een rechtstreekse verbinding met de achtertoegang tot het station
betekent daarnaast voor het auto- en fietsverkeer een welkome ontlasting van de
overweg in de Schrans. Bovendien is de capaciteit van de bewaakte fiet
senstalling aan de Stationsweg in bepaalde perioden te gering om het aanbod van
fietsen te kunnen verwerken. De realisering van dit plan (met rijwielstalling)
zal voldoende verlichting bieden om de overdruk op de rijwielstalling aan de
voorzijde te kunnen wegnemen.
Over het P R-project is op 27 mei 1986 een informatie-avond georganiseerd
voor de bewoners van de Hollanderwijk en andere belangstellenden.
Door dit project zal een impuls kunnen worden gegeven aan de ontwikkeling
van het stationsgebied. Daarnaast zal hierdoor het gebruik van het openbaar
vervoer kunnen worden gestimuleerd. De stedebouwkundige inpassing van het geheel
heeft gestalte gekregen in het bestemmingsplan "Huizum-West, deelgebied 1", welk
plan op 5 april 1983 door U is vastgesteld.
Het parkeerterrein en de voorrijgelegenheid c.a. blijven eigendom van N.S.
Omtrent de voorwaarden waaronder de realisering van dit project zal plaatsvinden
en de wijze waarop een en ander zal worden beheerd, zal met N.S. een
overeenkomst moeten worden aangegaan.
Wij stellen U voor ons college te machtigen een dergelijke overeenkomst aan te
gaan. Omtrent de inhoud hiervan is in grote lijnen reeds overeenstemming bereikt
met N.S. Mochten zich ter zake nog belangrijke onvoorziene omstandigheden voor
doen, dan zullen wij deze aan U voorleggen. N.S. heeft zich in principe bereid
verklaard de gronden waarop de toeleidende wegen zullen worden aangelegd
("nieuwe" Wijnhornsterstraat en "verlengde" Wijnhornsterstraat) aan de gemeente
in eigendom over te dragen. Een voorstel omtrent deze grondtransactie zullen wij
U binnen afzienbare tijd doen toekomen.
De totale kosten van de door de gemeente uit te voeren werken (op de bodem
sanering zullen wij hierna ingaan) worden geraamd op 1.905.047,namelijk
1.764.000,voor het aanleggen van het P R-terrein en de voorrijgelegenheid
c.a., het verleggen van de Wijnhornsterstraat en het aanleggen van de
"verlengde" Wijnhornsterstraat en 141.047,-- voor het aanleggen van groenvoor
zieningen. In de voor U ter inzage gelegde stukken is een specificatie van deze
bedragen opgenomen. De Ministeries van Verkeer en Waterstaat en Economische
Zaken zijn bereid in de kosten van dit project subsidie te verlenen (de sub
sidiebeschikking ligt voor U bij de stukken ter inzage). De subsidiëring vindt
plaats in het kader van het Terugploegprogramma 1986 (regeringsmaatregelen ter
stimulering van de werkgelegenheid). Het aan de gemeente toekomend subsidie
- 3 -
bedraagt 812.300,Aangezien de totale kosten van de door de gemeente uit te
voeren werken 1.905.047,bedragen, zal de gemeentelijke bijdrage
1.092.747,moeten zijn. De kapitaallasten hiervan bedragen 10$ (2£$
afschrijving en 7il rente) van 1.092.747,is 109.275,en kunnen worden
gedekt uit de op subfunctie 210.00 geraamde kapitaallasten voor uitvoering van
civieltechnische werken.
Bodemsanering.
Op 27 januari 1986 (bijlage nr. 47) hebt U besloten een saneringsonderzoek
in te laten stellen in verband met de eerder geconstateerde
bodemverontreiniging. Dit onderzoek is thans uitgevoerd. Het rapport is voor U
bij de stukken ter inzage gelegd. De in verband met de parkeergelegenheid af te
graven hoeveelheid grond bedraagt plm. 4.300 m3. Voorts dient plm. 425 m3.
verontreinigd slib te worden afgegraven; ruwweg de helft hiervan kan te zijner
tijd verwerkt worden op de tijdelijke opslagplaats bij de Zuidtangent, terwijl
het andere gedeelte, na indroging op de tijdelijke opslagplaats afgevoerd zal
worden naar de gecontroleerde vuilstortplaats te Ouwsterhaule.
Hetgeen na de afgraving in de bodem en in het slib van de gedempte sloot nog
aan olie overblijft, mag het grondwater in de omgeving niet beïnvloeden. Het
terrein wordt om die reden geohydrologisch geïsoleerd. Dit houdt in dat een
ringdrainage wordt aangelegd, inclusief een aantal dwarsverbindingen, waardoor
geen verontreiniging buiten het terrein kan komen.
Zoals bekend, worden de verschillende bodemsaneringsprojecten opgenomen in
een provinciaal programma dat afhankelijk van de door de provincie toegekende
prioriteitsvolgorde en het door de Minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke
Ordening en Milieubeheer aan de provincie toegekend budget, wordt uitgevoerd.
Voor het saneren van het N.S.-emplacement zou op basis van dit programma, in
elk geval niet vóór 1988 geld beschikbaar kunnen worden gesteld. In het
bestuurlijk overleg ter zake is van de zijde van de provincie erin toegestemd,
dat dit werk plm. een jaar eerder wordt uitgevoerd. Dit betekent dan wel dat de
gemeente de kosten van dit project één jaar moet voorfinancieren. Duide
lijkheidshalve merken wij hierbij nog op, dat het vorenstaande geen betrekking
heeft op de verontreiniging aan de Hollanderdijk nabij de spoorwegovergang. Deze
verontreiniging valt buiten het kader van de ^anleg van het parkeerterrein. Voor
de sanering daarvan komt in elk geval ook niet voor 1988 uit het provinciale
budget geld beschikbaar. Hiervoor zal te zijner tijd een afzonderlijk krediet
beschikbaar moeten worden gesteld.
De sanering welke samenhangt met de realisering van de parkeergelegenheid
c.a. kost 422.000,Aangezien de onderzoekskosten reeds meer dan
100.000,hebben bedragen is het zogeheten drempelbedrag voor dit project
reeds overschreden. Dit betekent dat van de resterende kosten 10$ zijnde
42.200,voor rekening van de gemeente komt. In de begrotingspost voor bodem
sanering van 1987 kan dekking voor dit bedrag van 42.200,worden gevonden.
De voorfinanciering brengt uiteraard ook kosten met zich mee. Het renteverlies
ad 40.000,kan worden gedekt uit een met dit bedrag overeenkomende bijdrage
van de N.S.
De N.S. heeft de tunnel inmiddels (zoals gebruikelijk bij de N.S.)
ondershands aanbesteed en gegund. Met de uitvoering van dit deel van het project
is inmiddels begonnen. De tunnel kan medio 1987 worden opgeleverd. Alsdan zullen
de door de gemeente uit te voeren werken ook gereed moeten zijn. Omwille van de