- 4 -
gemeenten zjn verdeeld, doch voorhands in reserve zijn gehouden om te voorzien
in mogelijke knelpunten door de noodzakelijke inkrimping van bejaardenoorden.
Gelet op de problematiek met betrekking tot de reductie van verzorgingsplaatsen
in Leeuwarden, alsmede het reeds bestaande tekort aan specifieke bejaarden
woningen, achten wij het gerechtvaardigd voor dit project een claim op dit gere
serveerde contingent te leggen. Wellicht ten overvloede merken wij hierbij op,
dat uit de aanmelding geenszins de conclusie mag worden getrokken, als zou ons
college berusten in de voornemens van het College van Gedeputeerde Staten met
betrekking tot de plannen tot het terugbrengen van het aantal verzorgingsplaat
sen in Leeuwarden.
Voorts merken wij op dat het grotere aantal woningen te realiseren binnen de
woningwetsector (77 i.p.v. 62) mogelijk is geworden na nader overleg met de
H.I.D.
Tenslotte delen wij U mede, dat naast de bovenstaande projecten nog enkele
reserveplannen in de sociale huursector zullen worden gereedgemaakt voor aan
melding voor extra contingent in het kader van de herverdeling eind 1987.
Bij de voor U ter inzage gelegde stukken hebben wij een overzicht toegevoegd
waarin nadere informatie met betrekking tot het hierbovenbedoelde woningprogram
ma is weergegeven.
IV. Budgetafspraak 1987-
Bij brief van 30 januari 1987 heeft de H.I.D. ons - op basis van het toegekende
contingent - een budgetaanbod gedaan.
Dit aanbod was onvoldoende om het hierboven weergegeven woningbouwprogramma te
realiseren. De ten laste van het budget te brengen woningprojecten hebben (excl.
de 32 verbouweenheden Menno v. Coehoornschool) een gemiddelde woninggrootte van
73 BKO. Het budgetaanbod ging uit van een gemiddelde van 71 BKO. Ten
gevolge van de in het N.K.S. gehanteerde systematiek heeft dit een nadelig
effect op de beschikbare investeringsruimte.
In verband hiermede hebben wij nadere onderhandelingen gevoerd met de H.I.D. Dit
heeft er toe geleid, dat de H.I.D. bij brief van 3 maart 1987 een herzien
budgetaanbod heeft gedaan, zulks uitgaande van een de door ons gewenste gemid
delde woninggrootte van 73 BKO.
Wij hebben dit nieuwe budgetvoorstel inmiddels geaccepteerd, zodat de budge
tafspraak sociale huursector 1987 is gemaakt.
Het totale investeringsbedrag is daarbij bepaald op 25.280.060,Hiervan is
beschikbaar voor nieuwbouw 24.383.060,ofwel 108.853»gemiddeld per
woning, voor verbouw is het deelbudget bepaald op 897.000, derhalve gemid
deld op 69*000,per eenheid.
Hoewel nieuwbouw en verbouw binnen de budgetafspraak zijn gebracht, gelden voor
deze bouwactiviteiten nog twee verschillende subsidieregimes.
Voor de nieuwbouw geldt de "Regeling geldelijke steun huurwoningen in proef-
gemeenten normkostensysteem 1986". Voor de verbouw geldt nog de "Beschikking
geldelijke steun huurwoningen 1975". Het ligt in het voornemen van het Rijk met
ingang van 1988 ook de verbouw binnen het normkostensysteem op te nemen.
De budgetafspraak ligt voor U bij de stukken ter inzage.
In het kader van de budgetafspraak wordt tevens een budget toegekend voor het
verstrekken van een tegemoetkoming in de verhuis- en herinrichtingskosten inge
val van sloop van bewoonde woningen ten behoeve van nieuwbouw in stadsver
nieuwingsgebieden
Het toekennen van tegemoetkomingen ten laste van dit budget 180.000,vindt
- 5 -
plaats door middel van toepassing van hoofdstuk 5 van de Subsidieverordening
stads- en dorpsvernieuwing 1986
V. Kopkostenfonds.
In het totale budget voor de nieuwbouw is een deelbudget begrepen voor het voor
het verstrekken van bijdragen-ineens in de zgn. "kopkosten" (extra kosten,
voortvloeiend uit de lokatie en aard van het bouwproject). Binnen het N.K.S.
worden onderscheiden: regiokosten (in deze gemeente niet van toepassing), kosten
van geluidwering, funderingskosten en excessieve bouwplaatskosten. Behoudens de
geluidkopkosten, wordt het budget voor de kopkosten rechtstreeks aan de gemeente
uitgekeerd, die verantwoordelijk is voor de verdeling naar de projecten.
Overeenkomstig de opzet van het N.K.S. heeft U bij besluit van 30 juni 1986nr.
9586, daartoe een "Fonds kopkosten sociale huursector" ingesteld. Daarbij is
bepaald, dat de toedeling van de funderingskopkosten naar de opdrachtgeefster
geheel overeenkomstig de berekeningswijze van het N.K.S. zal plaatsvinden.
Voor de toekenning van bijdragen in bouwplaatskopkosten hebben wij inmiddels een
methodiek ontwikkeld, die een rechtvaardige en objectieve verdeling naar de pro
jecten waarborgt.
Toedeling van de kopkostentoeslag vindt project-specifiek plaats aan de hand van
percentages van de normbouwkosten van het desbetreffende project, afhankelijk
van lokatie, projectgrootte en nieuwbouw c.q. verbouw.
Deze methodiek, die de instemming heeft van de Federatie van Leeuwarder Woning
corporaties, ligt bij de stukken voor U ter inzage.
Wij stellen U voor met de toepassing van dit systeem in te stemmen. Wel ware
hieraan de restrictie te verbinden, dat - indien in enig jaar het
bouwplaatskopkosten budget niet toereikend is een zodanige (evenredige) korting
op de toeslag wordt toegepast dat binnen het voor dat jaar beschikbare
kopkostenbudget wordt gebleven. Het jaarbudget bestaat in principe uit het
bouwplaatskopkostenbudget, dat is opgenomen in de totale budgetafspraak, ver
meerderd met de eventueel gespaarde kopkosten uit een vorig jaar.
De hierbedoelde korting dient niet te worden toegepast indien in het kader van
de herverdeling van het friese contingent aan Leeuwarden extra contingent voor
1987 wordt toegekend. Indien daardoor de mogelijkheid ontstaat opnieuw een
woningbouwplan te realiseren, waarvoor een bouwplaatskopkostentoeslag is
gerechtvaardigd, zal vooruit moeten worden gelopen op het deelbudget
bouwplaatskopkosten dat in het op volgende jaar wordt verwacht. Overigens zal
bij de toedeling wel rekening moeten worden gehouden met het verwachte beslag
van de overige daarvoor in aanmerking komende projecten in dat jaar.
Als uitgangspunt geldt, dat het Fonds Kopkosten voor de gemeente budgettair
neutraal is; derhalve (geen bijdragen uit de algemene dienst) in het Fonds
Kopkosten. Dit houdt in, dat eventuele voorfinancieringskosten ten gevolge van
het verstrekken van een bijdrage-ineens - vooruitlopend op een te verwachten
deelbudget in een volgend jaar - binnen het fonds zelf moet worden gecompen
seerd.
VI. Raambesluit tot financiële medewerking sociale huursector 1986.
Het essentiële van de budgetafspraak is, dat financiële steun van het Rijk voor
de woningbouw in de sociale huursector voor enig jaar is verzekerd voor het in