- 4 - gemeenten zjn verdeeld, doch voorhands in reserve zijn gehouden om te voorzien in mogelijke knelpunten door de noodzakelijke inkrimping van bejaardenoorden. Gelet op de problematiek met betrekking tot de reductie van verzorgingsplaatsen in Leeuwarden, alsmede het reeds bestaande tekort aan specifieke bejaarden woningen, achten wij het gerechtvaardigd voor dit project een claim op dit gere serveerde contingent te leggen. Wellicht ten overvloede merken wij hierbij op, dat uit de aanmelding geenszins de conclusie mag worden getrokken, als zou ons college berusten in de voornemens van het College van Gedeputeerde Staten met betrekking tot de plannen tot het terugbrengen van het aantal verzorgingsplaat sen in Leeuwarden. Voorts merken wij op dat het grotere aantal woningen te realiseren binnen de woningwetsector (77 i.p.v. 62) mogelijk is geworden na nader overleg met de H.I.D. Tenslotte delen wij U mede, dat naast de bovenstaande projecten nog enkele reserveplannen in de sociale huursector zullen worden gereedgemaakt voor aan melding voor extra contingent in het kader van de herverdeling eind 1987. Bij de voor U ter inzage gelegde stukken hebben wij een overzicht toegevoegd waarin nadere informatie met betrekking tot het hierbovenbedoelde woningprogram ma is weergegeven. IV. Budgetafspraak 1987- Bij brief van 30 januari 1987 heeft de H.I.D. ons - op basis van het toegekende contingent - een budgetaanbod gedaan. Dit aanbod was onvoldoende om het hierboven weergegeven woningbouwprogramma te realiseren. De ten laste van het budget te brengen woningprojecten hebben (excl. de 32 verbouweenheden Menno v. Coehoornschool) een gemiddelde woninggrootte van 73 BKO. Het budgetaanbod ging uit van een gemiddelde van 71 BKO. Ten gevolge van de in het N.K.S. gehanteerde systematiek heeft dit een nadelig effect op de beschikbare investeringsruimte. In verband hiermede hebben wij nadere onderhandelingen gevoerd met de H.I.D. Dit heeft er toe geleid, dat de H.I.D. bij brief van 3 maart 1987 een herzien budgetaanbod heeft gedaan, zulks uitgaande van een de door ons gewenste gemid delde woninggrootte van 73 BKO. Wij hebben dit nieuwe budgetvoorstel inmiddels geaccepteerd, zodat de budge tafspraak sociale huursector 1987 is gemaakt. Het totale investeringsbedrag is daarbij bepaald op 25.280.060,Hiervan is beschikbaar voor nieuwbouw 24.383.060,ofwel 108.853»gemiddeld per woning, voor verbouw is het deelbudget bepaald op 897.000, derhalve gemid deld op 69*000,per eenheid. Hoewel nieuwbouw en verbouw binnen de budgetafspraak zijn gebracht, gelden voor deze bouwactiviteiten nog twee verschillende subsidieregimes. Voor de nieuwbouw geldt de "Regeling geldelijke steun huurwoningen in proef- gemeenten normkostensysteem 1986". Voor de verbouw geldt nog de "Beschikking geldelijke steun huurwoningen 1975". Het ligt in het voornemen van het Rijk met ingang van 1988 ook de verbouw binnen het normkostensysteem op te nemen. De budgetafspraak ligt voor U bij de stukken ter inzage. In het kader van de budgetafspraak wordt tevens een budget toegekend voor het verstrekken van een tegemoetkoming in de verhuis- en herinrichtingskosten inge val van sloop van bewoonde woningen ten behoeve van nieuwbouw in stadsver nieuwingsgebieden Het toekennen van tegemoetkomingen ten laste van dit budget 180.000,vindt - 5 - plaats door middel van toepassing van hoofdstuk 5 van de Subsidieverordening stads- en dorpsvernieuwing 1986 V. Kopkostenfonds. In het totale budget voor de nieuwbouw is een deelbudget begrepen voor het voor het verstrekken van bijdragen-ineens in de zgn. "kopkosten" (extra kosten, voortvloeiend uit de lokatie en aard van het bouwproject). Binnen het N.K.S. worden onderscheiden: regiokosten (in deze gemeente niet van toepassing), kosten van geluidwering, funderingskosten en excessieve bouwplaatskosten. Behoudens de geluidkopkosten, wordt het budget voor de kopkosten rechtstreeks aan de gemeente uitgekeerd, die verantwoordelijk is voor de verdeling naar de projecten. Overeenkomstig de opzet van het N.K.S. heeft U bij besluit van 30 juni 1986nr. 9586, daartoe een "Fonds kopkosten sociale huursector" ingesteld. Daarbij is bepaald, dat de toedeling van de funderingskopkosten naar de opdrachtgeefster geheel overeenkomstig de berekeningswijze van het N.K.S. zal plaatsvinden. Voor de toekenning van bijdragen in bouwplaatskopkosten hebben wij inmiddels een methodiek ontwikkeld, die een rechtvaardige en objectieve verdeling naar de pro jecten waarborgt. Toedeling van de kopkostentoeslag vindt project-specifiek plaats aan de hand van percentages van de normbouwkosten van het desbetreffende project, afhankelijk van lokatie, projectgrootte en nieuwbouw c.q. verbouw. Deze methodiek, die de instemming heeft van de Federatie van Leeuwarder Woning corporaties, ligt bij de stukken voor U ter inzage. Wij stellen U voor met de toepassing van dit systeem in te stemmen. Wel ware hieraan de restrictie te verbinden, dat - indien in enig jaar het bouwplaatskopkosten budget niet toereikend is een zodanige (evenredige) korting op de toeslag wordt toegepast dat binnen het voor dat jaar beschikbare kopkostenbudget wordt gebleven. Het jaarbudget bestaat in principe uit het bouwplaatskopkostenbudget, dat is opgenomen in de totale budgetafspraak, ver meerderd met de eventueel gespaarde kopkosten uit een vorig jaar. De hierbedoelde korting dient niet te worden toegepast indien in het kader van de herverdeling van het friese contingent aan Leeuwarden extra contingent voor 1987 wordt toegekend. Indien daardoor de mogelijkheid ontstaat opnieuw een woningbouwplan te realiseren, waarvoor een bouwplaatskopkostentoeslag is gerechtvaardigd, zal vooruit moeten worden gelopen op het deelbudget bouwplaatskopkosten dat in het op volgende jaar wordt verwacht. Overigens zal bij de toedeling wel rekening moeten worden gehouden met het verwachte beslag van de overige daarvoor in aanmerking komende projecten in dat jaar. Als uitgangspunt geldt, dat het Fonds Kopkosten voor de gemeente budgettair neutraal is; derhalve (geen bijdragen uit de algemene dienst) in het Fonds Kopkosten. Dit houdt in, dat eventuele voorfinancieringskosten ten gevolge van het verstrekken van een bijdrage-ineens - vooruitlopend op een te verwachten deelbudget in een volgend jaar - binnen het fonds zelf moet worden gecompen seerd. VI. Raambesluit tot financiële medewerking sociale huursector 1986. Het essentiële van de budgetafspraak is, dat financiële steun van het Rijk voor de woningbouw in de sociale huursector voor enig jaar is verzekerd voor het in

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1987 | | pagina 211