- 2 - Wij wijzen erop, dat wij in een stadium zijn gekomen, waarin in principe over eenstemming met partijen is bereikt omtrent de condities waaronder de transactie zou dienen plaats te vinden. Ter uitvoering Van Uw besluit van 1 april 1985 stellen wij U dan ook thans voor in te stemmen met de concept-overeenkomsten, die voor U ter inzage zijn gelegd. Op enkele relevante aspecten hiervan zal hieronder nader worden ingegaan. Ten einde tijdig en op legale wijze met het bouwrijpmaken van het desbetreffende terrein een aanvang te kunnen maken, is het gewenst dat thans een hiervoor benodigd raamkrediet door U wordt vastgesteld. Hieronder zal worden aangegeven ten behoeve van welke werkzaamheden het krediet moet worden aangewend. Bouwrijpmaken van het te bebouwen perceel. De hiertoe uit te voeren werkzaamheden omvatten het verleggen en verwijderen van riolering, kabels, leidingen, bestrating en het verwijderen van beplanting, het verplaatsen van de fietsenstalling en het verrichten van een indicatief grond onderzoek. De kosten van deze werkzaamheden zijn door de Dienst Stadsont wikkeling geraamd op 545.000,inclusief B.T.W. en kunnen worden gedekt ten laste van de grondexploitatie van het onderhavige plangebied. Een specificatie van dit bedrag is bij de stukken ter inzage gelegd. Wij stellen U voor het benodigde krediet beschikbaar te stellen, waarbij wij duidelijkheidshalve opmerken, dat niet eerder tot besteding van dit krediet zal worden overgegaan, dan nadat tussen ons college en MAB/Stichting Bedrijfspen sioenfonds voor de Metaalindustrie volledige overeenstemming is bereikt omtrent de inhoud van de ter zake af te sluiten overeenkomsten. Gelet op de aard en omvang van de werkzaamheden wordt tevens voorgesteld het werk ondershands aan te besteden. Condities waaronder de transactie zijn beslag moet krijgen. Als essentiële factor bij de besluitvorming omtrent het realiseren van een plein- afsluitend gebouw, heeft van begin af aan gegolden dat van het daarin onder te brengen functiepatroon een zogeheten "up-grading"-effect zou uitgaan. Dit impli ceert dat het geheel zodanig moet worden gecomponeerd dat dit effect gewaarborgd is. Wij menen dat de in de contractbedingen voorkomende branche-verdeling een hiervoor toereikende grondslag vormt. Deze beantwoordt naar onze mening aan het gestelde in het door U op 27 juni 1983 vastgestelde rapport "Aanvullende func ties en randvoorwaarden". Om het gebouw zo goed als mogelijk aan zijn doel stelling te laten beantwoorden, is het noodzakelijk op basis van een privaat rechtelijke titel de condities hiervoor vast te leggen. Daarbij staat centraal dat wij het up-grading karakter van het gebouw willen vastleggen en waarborgen. In die zin zijn bepalingen opgenomen dat voor elke eerste en vervolgverhuring van de winkel- en horecaruimten vooraf toestemming van Burgemeester en Wethou ders benodigd is gedurende een periode van 3 jaar na de eerste bouwkundige op levering. Wij zijn voornemens en hebben dat ook in bepalingen vastgesteld, daarbij als maatstaf te hanteren de uitgangspunten ter zake, zoals die in de diverse gemeentelijke rapporten met betrekking tot het pleinafsluitend gebouw zijn vastgelegd. Daarnaast is nog een aantal concrete criteria voor "up-grading" opgesteld, waar aan bij het geven van de toestemming tevens zal worden getoetst. - 3 - Ook hebben wij een aantal bepalingen doèn opnemen, welke ervoor zorg zullen dra gen dat ook na deze periode het beleidsdoel "up-grading" gehandhaafd blijft. Onder meer is in dat verband bepaald dat voor ingrijpende wijzigingen in de for mule van het pleinafsluitend gebouw voorafgaand schriftelijke toestemming van Burgemeester en Wethouders is vereist. Wij zijn ons ervan bewust dat wij middels het stellen van bovenbedoelde voor waarden en bedingen aan de toekomstige eigenaar verplichtingen en eisen op leggen, die ver uitgaan boven wat ter zake elders in de gemeente gebruikelijk is en die een ingrijpende beperking van de rechten van de eigenaar zullen betekenen. Wij zijn echter van mening dat het belang en de doelstellingen, die het gemeen tebestuur middels dit gebouw nastreeft, het opleggen van deze bepalingen alles zins rechtvaardigt. Zoals hierboven gereleveerd is de nieuwe belegger alleen bereid tot participatie indien de desbetreffende grond in eigendom kan worden verworven. Wij achten geen bijzondere omstandigheid aanwezig de bereidverklaring tot verkoop van de grond aan de aanvankelijk belegger niet te doen gelden ten aanzien van de Stichting Bedrijfspensioenfonds voor de Metaalindustrie. Met be trekking tot de overeengekomen prijs merken wij op, dat deze is bepaald op 3-300.000,vermeerderd met B.T.W. Bij de bepaling van dit bedrag is rekening gehouden met de omstandigheid dat de gemeente voor een huurprijs van 1,per jaar de beschikking krijgt over een in het complex onder te brengen fietsen stalling. In de plannen met betrekking tot het pleinafsluitend gebouw is een sterke nadruk gelegd op de integratie tussen het PAG en de parkeergarage. In het kader van de onderhandelingen ter zake is afgesproken dat - indien de gewenste sterke func tionele relatie tüssen het PAG en de parkeergarage tot stand komt - de gemeente 1 miljoen van de gerealiseerde grondopbrengst zal afstaan aan de Stichting Parkeergarage. Daarbij is het uitgangspunt dat dit bedrag zal worden aangewend voor het verbeteren van de exploitatieresultaten, waarmee eveneens indirect een gemeentelijk (financieel) belang wordt gediend. Onder mededeling dat de Commissie Openbare Werken en Milieu op 25 mei 1987, de Commissie voor de Ruimtelijke Ordening en Volkshuisvesting op 26 mei 1987, de Commissie Economische Zaken en Bedrijven op 25 mei 1987 zijn gehoord, stellen wij U voor te besluiten conform het bijgevoegde concept-raadsvoorstel. Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden, ir. G.A. Kessler loco-Burgemeester. mr. W.J.G. Reumer, Secretaris.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1987 | | pagina 302