- 95 -
Functie 810: Ruimtelijke Ordening.
810.00 Structuur- en bestemmingsplannen.
Bestejmnj n_g£plannen
Sinds 1 juli 1986 is het gewijzigde ruimtelijke ordeningsrecht in wer
king getreden door middel van een wijziging van de Wet op de ruimte
lijke ordening en het hierop gebaseerde Besluit op de ruimtelijke or
dening. Ook in 1987 zal de gebruikelijke rapportage van bestemmings
plannen in de Commissie voor Ruimtelijke Ordening en Volkshuisvesting
aan de orde worden gesteld. Uit de prioriteitstelling in die rapportage
kan worden afgeleid welke bestemmingsplannen de komende beleidsperiode
voor vaststelling in aanmerking komen. Met het operationeel zijn van
bestemmingsplannen hangt de in de Woningwet geregelde materie inzake de
bouwvergunningverlening samen. Immers, dit instrument vormt hét middel
om het bestemmingsplan te handhaven. De op dit punt van rijkswege voor
genomen deregulering heeft tot op heden nog geen wettelijke basis ver
kregen. Niettemin heben wij interne richtlijnen opgesteld om het me
chanisme van de bouwvergunningverlening op verantwoorde wijze te ver
soepel en.
Gelet op de in de gewijzigde Wet op de ruimtelijke ordening vastgelegde
verkorte termijnen tot vaststelling en goedkeuring van bestemmings
plannen, alsmede op het feit dat de goedkeuring van bestemmingsplannen
op grond van de gewijzigde wet in een eerder stadium onherroepelijk is,
is het aannemelijk ervan uit te gaan, dat het binnenstadsgebied de ko
mende beleidsperiode bedekt zal zijn met rechtsgeldige bestemmings
plannen.
Dojrpemiota
Onlangs is een start gemaakt met de geïntegreerde opzet van de Dorpen
nota. Inmiddels is het voorontwerp van de herziening van het Streekplan
Friesland ontvangen. Over het daarop door ons geleverde commentaar,
alsmede over de Beleidsnota Stadsgewest, zullen wij overleg voeren met
het provinciaal bestuur. De uitkomsten van dat overleg zijn mede van
invloed op de inhoud van de Dorpennota. Onder meer speelt hierbij de
woningcontingentering een belangrijke rol.
Wij verwachten dat de Dorpennota U begin 1988 ter vaststelling kan
worden aangeboden.
J^tructuu£schets^
Gezien de beperkte ambtelijke capaciteit is de afronding van de struc
tuurschets enkele maanden vertraagd.
Thans verwachten wij, dat - in afwijking dus van hetgeen het raadsme-
morandum 1987 - I hierover vermeld - dit beleidsstuk U begin 1988 kan
worden aangeboden.
- 96 -
IJoiiwmoge^ijklie^en.
De verkoop van woningbouwterreinen in het uitbreidingsplan Cammingha-
buren ontwikkelt zich gunstig, met name in de premiekoop-A en C-sector.
Voor de vrijesectorkavels neemt de belangstelling weer toe. Wij ver
wachten dat Camminghaburen in 1995 zal zijn voltooid; een en ander is
echter sterk afhankelijk van de marktontwikkeling en de beschikbare
contingenten. Van de dorpen biedt alleen Lekkum nog uitbreidings-
mogeli jkheden.
Het onderzoek van de DSO naar de mogelijkheden om op diverse lokaties
vrijesectorbouw te realiseren, zal dit jaar kunnen worden afgerond.
Besluitvorming hierover zal zo spoedig mogelijk daarna plaatsvinden.
Voorts zal de (ver-)nieuwbouw in stadsvernieuwingsgebieden worden
voortgezet; er zal tevens aandacht worden besteed aan nog resterende
bouwterreinen in niet-stadsvernieuwingsgebieden.
Functie 820; Woningexploitatie/woningbouw.
Nieuwbouw.
Onze gemeente heeft in het kader van het proefproject "decentralisatie
volkshuisvesting" reeds ervaring opgedaan met het maken van budget
afspraken met het Rijk over de nieuwbouw in de sociale huursector. Het
hieraan ten grondslag liggende Normkostensysteem (NKS) wordt door het
Rijk met ingang van 1988 definitief ingevoerd. Gelet op deze ervaring
verwachten wij dat de invoering van het NKS inhoudelijk geen onoverko
melijke problemen zal opleveren. Wel baart de afstemming van de amb
telijke capaciteit op de gevolgen van de decentralisatie ons zorgen.
Bijzondere aandacht zal moeten worden besteed aan de begeleiding van
het bouwplanproces in de sociale sector, ten einde de gemaakte bud
getafspraken tijdig om te kunnen zetten in gemeentelijke gunningen van
bouwprojecten, waarop de afspraken zijn gebaseerd. Het is voorts wen
selijk, dat het gebruikelijke overleg over bouwprojecten met toegelaten
instellingen in de toekomst wordt geformaliseerd in de vorm van pro
jectovereenkomsten op basis van de uitgangspunten van het NKS. In deze
projectovereenkomsten dient tevens een gemeentelijk programma van eisen
ten aanzien van het bouwplan te zijn verwerkt. Op basis van het uit
gangspunt om voor toekomstige bouwplannen een programma van eisen te
formuleren, zullen in dat verband tevens afspraken moeten worden ge
maakt met betrekking tot het maken van schattingen van het energie
verbruik bij nieuw te bouwen woningen, zoals in de Nota Woonlasten is
aangegeven, zodat een beter beeld kan worden verkregen van de totale
woonlasten (kale huur vermeerderd met het energieverbruik). Bij de af
handeling van de aanvragen om financiële medewerking voor nieuwe so
ciale huurwoningen wordt reeds een schatting van het energieverbruik
gevraagd.
Verbetering, van het socia_le woiiingbezi_t
De nieuwe verbeteringsregeling voor huurwoningen, welke per 1 januari
1987 in werking is getreden, voorziet in een verdere decentralisatie
van bevoegdheden van het Rijk naar gemeenten, met toepassing van bud
getafspraken. Deze afspraken zijn gerelateerd aan de gemiddelde