- 95 - Functie 810: Ruimtelijke Ordening. 810.00 Structuur- en bestemmingsplannen. Bestejmnj n_g£plannen Sinds 1 juli 1986 is het gewijzigde ruimtelijke ordeningsrecht in wer king getreden door middel van een wijziging van de Wet op de ruimte lijke ordening en het hierop gebaseerde Besluit op de ruimtelijke or dening. Ook in 1987 zal de gebruikelijke rapportage van bestemmings plannen in de Commissie voor Ruimtelijke Ordening en Volkshuisvesting aan de orde worden gesteld. Uit de prioriteitstelling in die rapportage kan worden afgeleid welke bestemmingsplannen de komende beleidsperiode voor vaststelling in aanmerking komen. Met het operationeel zijn van bestemmingsplannen hangt de in de Woningwet geregelde materie inzake de bouwvergunningverlening samen. Immers, dit instrument vormt hét middel om het bestemmingsplan te handhaven. De op dit punt van rijkswege voor genomen deregulering heeft tot op heden nog geen wettelijke basis ver kregen. Niettemin heben wij interne richtlijnen opgesteld om het me chanisme van de bouwvergunningverlening op verantwoorde wijze te ver soepel en. Gelet op de in de gewijzigde Wet op de ruimtelijke ordening vastgelegde verkorte termijnen tot vaststelling en goedkeuring van bestemmings plannen, alsmede op het feit dat de goedkeuring van bestemmingsplannen op grond van de gewijzigde wet in een eerder stadium onherroepelijk is, is het aannemelijk ervan uit te gaan, dat het binnenstadsgebied de ko mende beleidsperiode bedekt zal zijn met rechtsgeldige bestemmings plannen. Dojrpemiota Onlangs is een start gemaakt met de geïntegreerde opzet van de Dorpen nota. Inmiddels is het voorontwerp van de herziening van het Streekplan Friesland ontvangen. Over het daarop door ons geleverde commentaar, alsmede over de Beleidsnota Stadsgewest, zullen wij overleg voeren met het provinciaal bestuur. De uitkomsten van dat overleg zijn mede van invloed op de inhoud van de Dorpennota. Onder meer speelt hierbij de woningcontingentering een belangrijke rol. Wij verwachten dat de Dorpennota U begin 1988 ter vaststelling kan worden aangeboden. J^tructuu£schets^ Gezien de beperkte ambtelijke capaciteit is de afronding van de struc tuurschets enkele maanden vertraagd. Thans verwachten wij, dat - in afwijking dus van hetgeen het raadsme- morandum 1987 - I hierover vermeld - dit beleidsstuk U begin 1988 kan worden aangeboden. - 96 - IJoiiwmoge^ijklie^en. De verkoop van woningbouwterreinen in het uitbreidingsplan Cammingha- buren ontwikkelt zich gunstig, met name in de premiekoop-A en C-sector. Voor de vrijesectorkavels neemt de belangstelling weer toe. Wij ver wachten dat Camminghaburen in 1995 zal zijn voltooid; een en ander is echter sterk afhankelijk van de marktontwikkeling en de beschikbare contingenten. Van de dorpen biedt alleen Lekkum nog uitbreidings- mogeli jkheden. Het onderzoek van de DSO naar de mogelijkheden om op diverse lokaties vrijesectorbouw te realiseren, zal dit jaar kunnen worden afgerond. Besluitvorming hierover zal zo spoedig mogelijk daarna plaatsvinden. Voorts zal de (ver-)nieuwbouw in stadsvernieuwingsgebieden worden voortgezet; er zal tevens aandacht worden besteed aan nog resterende bouwterreinen in niet-stadsvernieuwingsgebieden. Functie 820; Woningexploitatie/woningbouw. Nieuwbouw. Onze gemeente heeft in het kader van het proefproject "decentralisatie volkshuisvesting" reeds ervaring opgedaan met het maken van budget afspraken met het Rijk over de nieuwbouw in de sociale huursector. Het hieraan ten grondslag liggende Normkostensysteem (NKS) wordt door het Rijk met ingang van 1988 definitief ingevoerd. Gelet op deze ervaring verwachten wij dat de invoering van het NKS inhoudelijk geen onoverko melijke problemen zal opleveren. Wel baart de afstemming van de amb telijke capaciteit op de gevolgen van de decentralisatie ons zorgen. Bijzondere aandacht zal moeten worden besteed aan de begeleiding van het bouwplanproces in de sociale sector, ten einde de gemaakte bud getafspraken tijdig om te kunnen zetten in gemeentelijke gunningen van bouwprojecten, waarop de afspraken zijn gebaseerd. Het is voorts wen selijk, dat het gebruikelijke overleg over bouwprojecten met toegelaten instellingen in de toekomst wordt geformaliseerd in de vorm van pro jectovereenkomsten op basis van de uitgangspunten van het NKS. In deze projectovereenkomsten dient tevens een gemeentelijk programma van eisen ten aanzien van het bouwplan te zijn verwerkt. Op basis van het uit gangspunt om voor toekomstige bouwplannen een programma van eisen te formuleren, zullen in dat verband tevens afspraken moeten worden ge maakt met betrekking tot het maken van schattingen van het energie verbruik bij nieuw te bouwen woningen, zoals in de Nota Woonlasten is aangegeven, zodat een beter beeld kan worden verkregen van de totale woonlasten (kale huur vermeerderd met het energieverbruik). Bij de af handeling van de aanvragen om financiële medewerking voor nieuwe so ciale huurwoningen wordt reeds een schatting van het energieverbruik gevraagd. Verbetering, van het socia_le woiiingbezi_t De nieuwe verbeteringsregeling voor huurwoningen, welke per 1 januari 1987 in werking is getreden, voorziet in een verdere decentralisatie van bevoegdheden van het Rijk naar gemeenten, met toepassing van bud getafspraken. Deze afspraken zijn gerelateerd aan de gemiddelde

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1987 | | pagina 491