- 103 -
- 104 -
garantieverplichtingen zal worden aangesproken, f 800.000,per jaar
bedraagt. Hiervan kan op het Rijk 50% worden verhaald. Ten laste van de
gemeente blijft dan over de gehele beleidsperiode gerekend een bedrag
van f 2.000.000,De dekking van dit bedrag geschiedt ten laste van
de algemene reserve.
Functie 920; Belastingen.
920.00 Onroerend-goedbelastingen.
Zoals bekend zijn de bedragen die wij kunnen heffen aan onroerend-
goedbelastingen gebonden aan limieten. Deze limieten bedragen voor de
gebruikers 12% en voor de zakelijk gerechtigden (meestal genoemd ei ge-
narenheffing) 15% van de algemene uitkering uit het Gemeentefonds. Door
de nauwe koppeling aan de algemene uitkering zijn de opbrengsten in
hoge mate afhankelijk van ontwikkelingen ten aanzien van deze uitke
ring. Zoals bekend is op de algemene uitkering de afgelopen jaren fors
gekort. De weerslag op de limieten van de onroerend-goedbelastingen
betekent onder andere dat geraamde verhoogde opbrengsten door toename
van het aantal objecten, niet gerealiseerd kunnen worden, ondanks de
verlichting door de Tijdelijke Limietenregeling, waardoor bepaalde om
buigingen voor de berekening van de limieten geacht mogen worden niet
te hebben plaatsgevonden.
In het Beleidsplan 1987-1991 hebben wij aangekondigd, dat er per
1 januari 1988 een nieuwe Limietenregeling van kracht zou zijn, waarbij
de limiet zal worden gerelateerd aan een bedrag van f 475,per woon-
eenheid. Dit wetsvoorstel is inmiddels aan de Kamer aangeboden. Het
laat zich echter aanzien, dat behandeling in 1987 niet zal plaatsvin
den. Volgens de circulaire van 30 juni 1987 inzake de algemene uitke
ring uit het Gemeentefonds, zal bij niet tijdige behandeling in 1987
voor het jaar 1988 een "noodwetje" in het leven worden geroepen. De
Tijdelijke Limietenregeling geldt nu namelijk tot 1 januari 1988.
Vooruitlopend op dit noodwetje is in de circulaire aangegeven hoe de
limieten voor 1988 kunnen worden berekend. Uit de door ons gemaakte
berekeningen moet worden geconstateerd dat, evenals in 1987, opnieuw
rekening moet worden gehouden met een verlaagde limiet, zodat de in de
ontwerp-begroting 1988 geraamde meeropbrengsten niet kunnen worden ge
realiseerd. Het verlies voor 1988 wegens deze limietenbeperking hebben
wij berekend op f 625.000,
In Uw besluit van 15 december 1986 (vaststellen tarieven 0GB 1987, ri
oolrechten en afvalstoffenheffing) is er voorts van uitgegaan, dat het
deel van het verlies aan OGB-inkomsten over 1987 dat niet gecompenseerd
is door andersoortige belastingverhogingen, totaal f 629.000,in
drie fasen, te beginnen in 1988, weer moet worden ingehaald bij de 0GB.
Volgens de daarna aan U voorgelegde herwaarderingsvoorstellen (Raad
28 april 1987) is besloten de inhaal te vervroegen naar het jaar 1988
en derhalve in 1988 in één keer te doen plaatsvinden.
Daarbij merken wij op, dat in de ramingen van het totaalverlies 0GB-
opbrengsten 1987 rekening was gehouden met een 1% tariefstijging. De
tariefstijgingen worden - zoals U bekend - gerelateerd aan de gemid
delde prijsstijgingen Nationale Bestedingen in het voorgaande jaar.
Deze stijging blijkt achteraf achterwege te kunnen worden gelaten, om
dat de stijging van de prijsindex is meegevallen. Het nog in te halen
verlies over 1987 daalt hierdoor met f 222.000,en wordt
f 407.000,—
Samengevat is als gevolg van de limietenbeperking in 1988 in het totaal
sprake van een derving van OGB-inkomsten van f 625.000,(niet te
realiseren meeropbrengsten 1988) f 407.000,(door de limietenbeper
king niet te realiseren in te halen verlies over 1987)
f 1.032.000,—
Overeenkomstig ons beleid tot nu toe hebben wij gezocht naar mogelijk
heden tot compensatie van dit verlies op een zodanige wijze dat de ge
middelde belastingdruk voor de verschillende groepen belastingplich
tigen zoveel mogelijk gelijk blijft.
Wij stellen U het volgende voor ter compensatie van dit verlies van
f 1.032.000,—
extra verhogen (naast de le fase
kostendekkend maken van dit tarief) van
de afvalstoffenheffing f 150.000,
extra verhogen van het rioolrecht voor
eigenaren f 507.000,
het vrijstellen van onroerend-goedbelas
tingen van een deel van de gemeente-eigen
dommen, voor zover in eigen gebruik f 375.000,
f 1.032.000,—
Dekking op deze wijze leidt alleen voor de groep eigenaren tot een be
scheiden belastingdrukverzwaring van gemiddeld 2% bovenop de verzwaring
waartoe U heeft besloten in het kader van de door U aanvaarde herwaar
deringsvoorstellen (Raad 28 april 1987). Voor de groep gebruikers
blijft de gemiddelde belastingdruk gelijk ten opzichte van de in april
aanvaarde voorstellen. Het gaat hier immers om een verschuiving van
OGB-lasten naar andere heffingen.
In de loop van 1988, als meer inzicht bestaat in de totstandkoming van
het wetsvoorstel tot verruiming van de limieten 0GB, zullen wij nagaan
in hoeverre de extra verhogingen 1988 van de afvalstoffenheffing en het
rioolrecht in 1989 weer ongedaan kunnen worden gemaakt in combinatie
met hogere OGB-tarieven. In de ramingen van het Beleidsplan 1988-1992
hebben wij de extra verhogingen per 1989 weer ongedaan gemaakt en zijn
wij uitgegaan van de mogelijkheid van hogere OGB-opbrengsten als gevolg
van limiet verruiming.
Voor de tariefsaanpassingen verwijzen wij U naar Hoofdstuk III, onder
deel 3.5.