-4-
-5-
peil is en dat het mede gelet op de uitstraling naar de rest
van het complex thans niet meer verantwoord is, deze situatie
langer voort te laten bestaan. Desalniettemin dient onzes
inziens niet alleen aan een oplossing in de sfeer van sloop
te worden gedacht. De problematiek wordt met name bepaald
door het grote aantal leegstaande woningen in combinatie met
de geringe mate van sociale controle, waardoor er sprake is
van veel vandalisme, criminaliteit, intimidatie en het
daardoor ontstaan van een grote mate van sociale onveiligheid
in de S8-flat en in de direkte omgeving ervan.
Vij zijn van mening, dat ondanks de autonome
principe-besluitvorming van VLL, zoals reeds verwoord onder
punt 3. toch nog een serieuze poging zou moeten worden gedaan
om de daaraan verbonden kapitaalvernietiging van ongeveer 4,5
miljoen te voorkomen c.q. te reduceren. Hiermee wordt een
adempauze gecreëerd, waarin een nader beraad over de
toekomstmogelijkheden van het complex kan plaatsvinden.
Tevens kan worden nagegaan of er mogelijkheden zijn om het
beheer van het complex in andere handen te doen overgaan. Dit
is van onze kant ook de inzet geweest voor het bestuurlijke
overleg dat sedert de gezamenlijke informatieve vergadering
van de Commissie voor de Ruimtelijke Ordening en
Volkshuisvesting en de Commissie voor Welzijnsaangelegenheden
van 11 mei 1987 een aantal malen met WLL heeft plaats
gevonden. Het oorspronkelijk vastgestelde behandelingsschema
gebaseerd op ons streven om deze kwestie nog voor de
zomervakanties van 1987 aan U voor te leggen werd als gevolg
van de hier geschetste ontwikkeling niet gehaald.
Ons voorstel aan VLL behelst het nog gedurende 2 jaren
trachten te komen tot een acceptabele verhuur van de S8-flat.
Als toetsingscriterium voor een eventueel sloopbesluit zou
kunnen worden gehanteerd een leegstandspercentage van
maximaal 50% gedurende het laatse halfjaar van 1989. Mocht de
leegstand in het eerste halfjaar van 1989 nog rond het
bestaande percentage van 80% blijven hangen, dan zou eerder
bestuurlijke besluitvorming inzake sloop kunnen plaatsvinden,
omdat in die situatie het zich laat aanzien, dat verbetering
van de verhuur niet haalbaar is.
In geval van het direkt realiseren van de sloop van de
S8-flat is het verlies van de boekwaarde van f 4,5 miljoen
namelijk definitief en zijn alternatieven om tot een lager
nadelig resultaat te komen radicaal afgesloten. Vij
realiseren ons, dat op langere termijn een
leegstandspercentage van rond de 50% vanuit een oogpunt van
verantwoorde volkshuisvesting niet acceptabel is. Bij een
besluit tot handhaving, zal zicht moeten zijn op een
verbeterde verhuur. Mocht dit mede gelet op de uitkomsten van
woningmarktverkenningen niet tot de mogelijkheden behoren,
dan zal te zijner tijd alsnog sloop (variant 6) of een
eventuele andere herbestemming moeten worden overwogen. De
gehele opzet van het plan van aanpak gaat van een regelmatige
evaluatie uit op van te voren vastgestelde momenten. Vij
stellen U voor in te stemmen met een dergelijke aanpak.
7. Consequenties college-standpunt terzake van nadere
uitvoeringsmaatregelen.
a. Maatregelen ter verhoging van de sociale veiligheid.
Teneinde de problematiek van sociale onveiligheid in de
S8-flat zo veel als mogelijk tot een oplosing te brengen,
stellen wij ons voor, dat eerst alle bewoners van dit
flatgebouw worden geherhuisvest. Een nieuwe poging tot
verhuur zou onzes inziens in eerste instantie vanuit de
onderste woonlaag zodanig moeten worden opgezet, dat de
condities voor de nieuwe huurders aanvaarbaar zijn gemaakt.
De bovenste woonlagen, dienen tijdelijk te warden afgesloten.
Zodra de onderste woonlaag volledig is bewoond kunnen de
woningen, die gesitueerd zijn op de volgende bouwlagen
gefaseerd en naast elkaar worden toegewezen, op voorwaarde
dat er een systeem wordt aangebracht, waardoor de
toegankelijkheid van het totale gebouw en de galerijen en
liften in het bijzonder voor onbevoegden wordt beperkt. Vij
denken hierbij aan de ontwikkeling van een sleutelplan en de
realisering van een intercom-/belsysteem. De beperkte
toegankelijkheid kan slechts worden gerealiseerd in samenhang
met het loskoppelen van de S8- van de S5-flat. Beide
flatgebouwen zijn met een loopbrug met elkaar verbonden. De
loopstraten van de S8 worden ook gebruikt door bewoners van
de S5, die van de lift gebruik wensen te maken. Dit houdt dus
in dat bij de S5-flat een lift moet worden geplaatst. In
afwijking van het SOAB-rapport achten wij deze voorziening
direkt bij de start van variant 1. onontkoombaarteneinde
een reële basis te leggen voor een verbetering van het woon-
en leefklimaat. Bij sloop van de S8-flat dient deze
voorziening overigens ook te worden getroffen. Inschakeling
van een huismeester alsmede intensivering van het
politie-toezicht zijn verder randvoorwaarden voor een
verhoging van de sociale veiligheid. Inmiddels is VLL tot de
aanstelling van een huismeester overgegaan en heeft hiervoor
subsidie bij het Rijk aangevraagd. Omtrent de intensivering
van het politie-toezicht worden binnenkort nadere afspraken
gemaakt. Qok selectieve toewijzing van woonruimte dient naar
onze mening te worden toegepast, om het escaleren van de
huidige problemen te voorkomen.
b. Herhuisvesting huidige bewoners van de S8-flat.
Teneinde de noodzakelijke herhuisvesting van bewoners uit de
S8-flat redelijk te laten verlopen, verdient het aanbeveling
de betreffende bewoners een verhuiskostenvergoeding in het
vooruitzicht te stellen van f 4.000,per woning. Vij achten
de herhuisvesting op een lijn staan met de noodzakelijke
verhuizingen bij woningverbetering en kratontruiming in
stadsvernieuwingsgebieden. De hieraan verbanden kosten dienen
ten laste van de stelpost na-oorlogse wijken van het
stadsvernieuwingsfonds te komen en worden geraamd op f
128.000,(toepassing subsidie-verordening stads- en
dorpsvernieuwing onderdeel vergoedingen verhuis- en
herinrichtingskosten bij woningverbetering) Tevens stellen
wij U voor de salariskosten van een tijdelijk contactpersoon