- 2 -
het Meerjarenprogramma Stadsvernieuwing genoemde, in deze gebieden gelegen,
straten. Hoewel op dit moment nog niet concreet kan worden aangegeven op welke
wijze deze straten zullen worden heringericht, lijkt het verantwoord ervan uit
te gaan dat in dit kader tot 1996 (het jaar waarin de in de nota voorgestelde
maatregelen uitgevoerd dienen te zijn) een bedrag van f 1.075.000,— beschikbaar
is
Voor het verkeersluw maken van na-oorlogse wijken c.q. het oplossen van
knelpunten in deze gebieden, zal een beroep kunnen worden gedaan op de in het
Meerjarenprogramma Stadsvernieuwing opgenomen stelpost na-oorlogse wijken. Van
de totale stadsvernieuwingsmiddelen zal volgens het meerjarenprogramma tot 1996
ca. 20% worden besteed aan straatverbeteringswerken. Rekening houdend met dit
percentage kan voor het nemen van maatregelen in de na-oorlogse wijken worden
uitgegaan van een bedrag van f 2.265.000,ten laste van de genoemde stelpost.
Voorts kan ingevolge Uw besluit van 24 juni 1986 over een bedrag van
f 268.000,ten laste van de investeringsimpuls 1986 worden beschikt, terwijl
bij besluit van 28 april 1987 in het kader van de aanvullende herwaarderingsope
ratie en nieuw beleid 1987-1991 ter zake een investeringsbedrag van
f 1.000.000,beschikbaar stelde.
In totaal is derhalve tot 1996 een bedrag van f 4.608.000,beschikbaar voor
het verkeersluw maken van woonwijken c.q. het oplossen van de in deze wijken
voorkomende verkeersknelpunten.
Intussen de Nota Verkeersluwe Gebieden en het daarin opgenomen plan van
aanpak aangepast. Daarbij is rekening gehouden met de beschikbare financiële
middelen, de technische prioriteiten en de stadsvernieuwingsplanning. In een
aantal wijken, die in de oorspronkelijke nota waren opgenomen voor de invoering
van 30 km/u-zones, zullen thans alleen de knelpunten worden opgelost. Overigens
zullen de daarvoor te treffen voorzieningen in een eventueel later alsnog te
realiseren 30 km/u-zone kunnen worden ingepast. Het gaat hier om de wijken
Huizum-West, Vossepark, gebied Valkstraat, Vogelbuurt, Oranjebuurt, Valerius-
kwartier en Zamenhofpark.
Aangezien het gebied Tuinbouwstraten thans reeds als verkeersluw wordt aange
merkt, kunnen maatregelen in dit gebied voorshands achterwege worden gelaten.
Hetzelfde geldt voor Huizum-Dorp en Huizum-Bornia waar recent maatregelen zijn
uitgevoerd om sluipverkeer tegen te gaan. Voorts is het in verband met de
beschikbare financiële middelen niet mogelijk om voor 1996 verkeersknelpunten in
Camminghaburen aan te pakken. In tegenstelling tot de eerdere plannen zal in
Wirdum wèl een 30 km/u-zone worden aangelegd, aangezien de daartoe nodige werk
zaamheden kunnen worden meegenomen met de voor 1989 voor dit dorp geplande
dorpsvernieuwingsactiviteiten. De aangepaste Nota Verkeersluwe Gebieden is op
7 december 1987 en 11 januari 1988 behandeld in de Commissie voor Openbare
Werken en Milieu. De nota is toegezonden aan de wijkverenigingen en aan de vere
nigingen van dorpsbelang. Een aantal van deze verenigingen heeft tijdens de
vergaderingen van de commissie een reactie op de nota gegeven. Kortheidshalve
verwijzen wij U naar de ter inzage gelegde verslagen van deze vergaderingen.
De behandeling van de nota in de commissievergaderingen is voor ons aanleiding
geweest tot een tweetal wijzigingen. In het op bladzijde 14 van de nota vermelde
schema inzake de te volgen werkwijze is onze bedoeling het moment van inspraak
op een zodanig tijdstip te doen plaatsvinden dat bijstelling van de ontwerp
plannen nog mogelijk is, verduidelijkt. Voorts is het in de nota weergegeven
plan van aanpak enigszins aangepast om de mogelijkheid te openen de ergste
knelpunten in wijken, die volgens de planning pas in een later stadium aan de
beurt zijn, in de jaren 1988 t/m 1990 op te lossen. Hiertoe is de besteding van
20% van de desbetreffende wijkbudgetten naar deze jaren verschoven.
Wij stellen U voor de nota als uitgangspunt te hanteren voor de realisatie
van verkeersluwe gebieden c.q. de oplossing van verkeersknelpunten in de
gemeente Leeuwarden.
Ingevolge het in de nota opgenomen plan van aanpak zullen in 1988
30 km/u—zones worden gerealiseerd in Snakkerburen en in de wijken Schepenbuurt
en Wielenpolle. Knelpunten zullen worden opgelost in Swichum en in de wijk
Zamenhofpark. Voorts zullen de meest urgente knelpunten worden aangepakt in
Huizum-West, Vosseparkwijk, BloemenbuurtOranjewijk, Valeriuskwartier en
Lekkumerend. De kosten van de uit te voeren werken worden geraamd op totaal
f 720.000,Hiervan kan een bedrag van f 268.000,ten laste worden gebracht
vqn het bij begrotingswijzigingnummer 187/1986 in het kader van de eenmalige
besteding van de investeringsimpuls over 1986 beschikbaar gestelde krediet.
Voorts kan een bedrag van f 205.000,— ten laste worden gebracht van de in het
Meerjarenprogramma Stadsvernieuwing opgenomen stelpost voor de na-oorlogse wij
ken. Voor het resterende bedrag van f 247.000,dient nog krediet beschikbaar
te worden gesteld. Aangezien de in het kader van de aanvullende herwaar
deringsoperatie en nieuw beleid 1987-1991 beschikbaar gestelde middelen zijn
toegevoegd aan de stelpost voor kapitaallasten van civieltechnische werken
(subfunctie 210.00), kunnen de kapitaallasten van het bedrag van f 247.000, te
weten f 22.230,— (6rente 2è% afschrijving) ten laste van deze stelpost
worden gebracht.
Wij stellen U voor thans het resterende krediet ad f 247.000,beschikbaar
te stellen en ons tevens te machtigen tot uitvoering van de in 1988 geplande
werken over te gaan nadat de definitieve plannen om advies zijn voorgelegd aan
de Raadsadviescommissie voor Openbare Werken en Milieu, één en ander overeen
komstig het hierna afgedrukte ontwerp-besluit
Tot slot merken wij nog op dat de Commissie voor Openbare Werken en Milieu
U op 11 januari 1988 heeft geadviseerd met dit voorstel in te stemmen.
Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden,
mr. G.J. te Loo Burgemeester.
mr. W.J.G. Reumer Secretaris.