- 2 - het Meerjarenprogramma Stadsvernieuwing genoemde, in deze gebieden gelegen, straten. Hoewel op dit moment nog niet concreet kan worden aangegeven op welke wijze deze straten zullen worden heringericht, lijkt het verantwoord ervan uit te gaan dat in dit kader tot 1996 (het jaar waarin de in de nota voorgestelde maatregelen uitgevoerd dienen te zijn) een bedrag van f 1.075.000,— beschikbaar is Voor het verkeersluw maken van na-oorlogse wijken c.q. het oplossen van knelpunten in deze gebieden, zal een beroep kunnen worden gedaan op de in het Meerjarenprogramma Stadsvernieuwing opgenomen stelpost na-oorlogse wijken. Van de totale stadsvernieuwingsmiddelen zal volgens het meerjarenprogramma tot 1996 ca. 20% worden besteed aan straatverbeteringswerken. Rekening houdend met dit percentage kan voor het nemen van maatregelen in de na-oorlogse wijken worden uitgegaan van een bedrag van f 2.265.000,ten laste van de genoemde stelpost. Voorts kan ingevolge Uw besluit van 24 juni 1986 over een bedrag van f 268.000,ten laste van de investeringsimpuls 1986 worden beschikt, terwijl bij besluit van 28 april 1987 in het kader van de aanvullende herwaarderingsope ratie en nieuw beleid 1987-1991 ter zake een investeringsbedrag van f 1.000.000,beschikbaar stelde. In totaal is derhalve tot 1996 een bedrag van f 4.608.000,beschikbaar voor het verkeersluw maken van woonwijken c.q. het oplossen van de in deze wijken voorkomende verkeersknelpunten. Intussen de Nota Verkeersluwe Gebieden en het daarin opgenomen plan van aanpak aangepast. Daarbij is rekening gehouden met de beschikbare financiële middelen, de technische prioriteiten en de stadsvernieuwingsplanning. In een aantal wijken, die in de oorspronkelijke nota waren opgenomen voor de invoering van 30 km/u-zones, zullen thans alleen de knelpunten worden opgelost. Overigens zullen de daarvoor te treffen voorzieningen in een eventueel later alsnog te realiseren 30 km/u-zone kunnen worden ingepast. Het gaat hier om de wijken Huizum-West, Vossepark, gebied Valkstraat, Vogelbuurt, Oranjebuurt, Valerius- kwartier en Zamenhofpark. Aangezien het gebied Tuinbouwstraten thans reeds als verkeersluw wordt aange merkt, kunnen maatregelen in dit gebied voorshands achterwege worden gelaten. Hetzelfde geldt voor Huizum-Dorp en Huizum-Bornia waar recent maatregelen zijn uitgevoerd om sluipverkeer tegen te gaan. Voorts is het in verband met de beschikbare financiële middelen niet mogelijk om voor 1996 verkeersknelpunten in Camminghaburen aan te pakken. In tegenstelling tot de eerdere plannen zal in Wirdum wèl een 30 km/u-zone worden aangelegd, aangezien de daartoe nodige werk zaamheden kunnen worden meegenomen met de voor 1989 voor dit dorp geplande dorpsvernieuwingsactiviteiten. De aangepaste Nota Verkeersluwe Gebieden is op 7 december 1987 en 11 januari 1988 behandeld in de Commissie voor Openbare Werken en Milieu. De nota is toegezonden aan de wijkverenigingen en aan de vere nigingen van dorpsbelang. Een aantal van deze verenigingen heeft tijdens de vergaderingen van de commissie een reactie op de nota gegeven. Kortheidshalve verwijzen wij U naar de ter inzage gelegde verslagen van deze vergaderingen. De behandeling van de nota in de commissievergaderingen is voor ons aanleiding geweest tot een tweetal wijzigingen. In het op bladzijde 14 van de nota vermelde schema inzake de te volgen werkwijze is onze bedoeling het moment van inspraak op een zodanig tijdstip te doen plaatsvinden dat bijstelling van de ontwerp plannen nog mogelijk is, verduidelijkt. Voorts is het in de nota weergegeven plan van aanpak enigszins aangepast om de mogelijkheid te openen de ergste knelpunten in wijken, die volgens de planning pas in een later stadium aan de beurt zijn, in de jaren 1988 t/m 1990 op te lossen. Hiertoe is de besteding van 20% van de desbetreffende wijkbudgetten naar deze jaren verschoven. Wij stellen U voor de nota als uitgangspunt te hanteren voor de realisatie van verkeersluwe gebieden c.q. de oplossing van verkeersknelpunten in de gemeente Leeuwarden. Ingevolge het in de nota opgenomen plan van aanpak zullen in 1988 30 km/u—zones worden gerealiseerd in Snakkerburen en in de wijken Schepenbuurt en Wielenpolle. Knelpunten zullen worden opgelost in Swichum en in de wijk Zamenhofpark. Voorts zullen de meest urgente knelpunten worden aangepakt in Huizum-West, Vosseparkwijk, BloemenbuurtOranjewijk, Valeriuskwartier en Lekkumerend. De kosten van de uit te voeren werken worden geraamd op totaal f 720.000,Hiervan kan een bedrag van f 268.000,ten laste worden gebracht vqn het bij begrotingswijzigingnummer 187/1986 in het kader van de eenmalige besteding van de investeringsimpuls over 1986 beschikbaar gestelde krediet. Voorts kan een bedrag van f 205.000,— ten laste worden gebracht van de in het Meerjarenprogramma Stadsvernieuwing opgenomen stelpost voor de na-oorlogse wij ken. Voor het resterende bedrag van f 247.000,dient nog krediet beschikbaar te worden gesteld. Aangezien de in het kader van de aanvullende herwaar deringsoperatie en nieuw beleid 1987-1991 beschikbaar gestelde middelen zijn toegevoegd aan de stelpost voor kapitaallasten van civieltechnische werken (subfunctie 210.00), kunnen de kapitaallasten van het bedrag van f 247.000, te weten f 22.230,— (6rente 2è% afschrijving) ten laste van deze stelpost worden gebracht. Wij stellen U voor thans het resterende krediet ad f 247.000,beschikbaar te stellen en ons tevens te machtigen tot uitvoering van de in 1988 geplande werken over te gaan nadat de definitieve plannen om advies zijn voorgelegd aan de Raadsadviescommissie voor Openbare Werken en Milieu, één en ander overeen komstig het hierna afgedrukte ontwerp-besluit Tot slot merken wij nog op dat de Commissie voor Openbare Werken en Milieu U op 11 januari 1988 heeft geadviseerd met dit voorstel in te stemmen. Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden, mr. G.J. te Loo Burgemeester. mr. W.J.G. Reumer Secretaris.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1988 | | pagina 134