Dit is alleen mogelijk, indien alle deelnemende gemeenten hiermee in stemmen. Artikel 5. Dit is de prelude op de taken van de Regio. De taken zijn de uitwerking van de te behartigen belangen. Artikel 6 t/m 17. Deze artikelen gaan over de taken van de Regio. Per taak wordt aangegeven welke bevoegdheden de Regio terzake toekomen. Er zijn in deze regeling drie typen van bevoegdheden: 1. overdracht van gemeentelijke bevoegdheden 2. coördinatie 3. dienstverlening. De omschrijving van de bevoegdheden is opgenomen in artikel 18 e.v. Overdracht van bevoegdheden is alleen opgenomen voor taken, die ook in het verleden waren overgedragen. Indien een of meer gemeenten niet of niet direct ten aanzien van een taak over willen gaan tot overdracht van bevoegdheden geeft artikel 21 (dienstverlening) voor de andere gemeenten een ontwijk. Artikel 12. Bij gemeentelijke plannen op het gebied van de ruimtelijke ordening kan worden gedacht aan wegen, die door meer dan één gemeente lopen, het instituut van het stadsgewest, de bedijking van het buitendijks- gebied enz. De coördinatie door de Regio wordt in de formulering van het artikel duidelijk beperkt door de toevoeging, dat het om plannen gaat, waarvan redelijkerwijs mag worden aangenomen dat zij gevolgen (kunnen) hebben voor de deelnemende gemeenten. Een plan van de ene gemeente kan dan invloed hebben op de bestemmingsplannen van één of meer andere gemeente(n) Artikel 14. Wat voor artikel 12 geldt, gaat ook op voor sociaal-economische plan nen van rijk en provincie. Sociaal-economische plannen van de gemeen ten krijgen bijna altijd hun vertaling via de planologie zodat afzon derlijke vermelding in de regeling niet nodig is. Artikel 18. In dit artikel wordt omschreven wat onder coördinatie wordt verstaan. Overleg binnen de Regio kan leiden tot adviezen aan de deelnemende gemeenten omtrent de in Hoofdstuk 4 genoemde taken. Wat de in artikel 3, tweede lid, bedoelde belangen betreft kan de Regio reageren op rijks- en provinciale nota's en plannen, die voor de Regio van belang zijn. De Regio zal deze reacties in principe eerst in concept aan de deelnemende gemeenten voorleggen. De reactie van de Regio zal een reactie in hoofdlijnen zijn. Het staat de individuele gemeenten vrij daarnaast wat de specifieke eigen belangen 'aangaat afzonderlijk te reageren. Het vorenstaand brengt tevens met zich, dat de Regio ten behoeve van de uitvoering van de in Hoofdstuk 4 opgedragen taken overleg met derden kan voeren. Adviezen aan rijk en provincie worden niet gegeven dan nadat de deelnemende gemeenten in de gelegenheid zijn gesteld van haar gevoelen te doen blijken. Artikelen 19 en 20. Deze artikelen geven aan wat onder overdracht van gemeentelijke bevoegdheden moet worden verstaan. De formulering van artikel 19 geeft zodanige ruimte, dat niet iedere gemeente een taak behoeft over te dragen. Zeker in de begintijd zal daaraan behoefte zijn, omdat de tradities niet geheel parallel lopen. Daarnaast is het denkbaar, dat een gemeente een bepaalde taak in mindere mate dan anderen zal overdragen, omdat zij bepaalde diensten niet zal kunnen afnemen. Differentiatie behoort door dit artikel tot de mogelijkheden. Deze differentiatie in het afnemen van diensten kwam in het verleden ook reeds voor, met name wat de D.G.D. en de Geluidmeetdienst betrof. De D.G.D.-taken zullen vanuit vestigingen te Leeuwarden en te Dokkum worden uitgevoerd. Directievoering en administratie hebben in Leeuwar den plaats. Vanuit Dokkum zal uitvoering worden gegeven aan taken op het gebied van AGZ en JGZ ten behoeve van een nog nader vast te stel len werkgebied. -4-

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1988 | | pagina 186