Artikel 21 Het kan voorkomen, dat een of meer gemeenten de Regio verzoeken om een (al dan niet tijdelijke) dienstverlening op een bepaald terrein. Geeft artikel 19 een mogelijkheid tot differentiatie, artikel 21 behelst een uitzondering de andere kant op: de meeste deelnemende gemeenten nemen een dienst niet af. Afti,kel 22. De regeling gaat uit van de mogelijkheid tot het instellen van takken van dienst. Dit zullen niet op voorhand takken van dienst zijn als bedoeld in artikel 252 van de gemeentewet. Ook bij gemeenten kiest men van lieverlee meer voor een geïntegreerde begroting. Daarnaast gaat het in concreto om relatief kleine diensten. In het verleden was de B.H.D. Friesland-Noord een tak van dienst, omdat deze werkzaam was ten behoeve van twee regio's. De financiële bepalingen met betrekking tot de takken van dienst zijn opgenomen in Hoofdstuk 8. Artikel 23 t/m 29 De verdeling van de bevoegdheden over de Regioraad, het dagelijks bestuur en de voorzitter is analoog aan de in de gemeentewet geregelde verdeling over de raad, burgemeester en wethouders en de burgemeester. Artikel 26. De voorzitter wordt in dit artikel belast met de uitvoering van besluiten, uitgezonderd die van bestuurscommissies. Het ligt voor de hand, dat de voorzitter van een bestuurscommissie wordt belast met de uitvoering van de besluiten van die commissie. Dit dient geregeld te worden bij het desbetreffende instellingsbesluit als vermeld in artikel 54. Artikel 30. De Regio kent de aan de gemeente analoge bestuursorganen (artikel 12 WGR) Er zal behoefte bestaan aan portefeuillehoudersoverleg binnen de Regio. Niet is gekozen dergelijke structuren de status van bestuursorganen te geven. Het portefeuillehoudersoverleg zal in eerste instantie gestalte krijgen door de bemanning van de in te stellen commissies. Artikel 31 Op grond van dit artikel bestaat de Regioraad uit 53 leden (inclusief voorzitter). Aanvankelijk was uitgegaan van minimaal 3 vertegenwoor digers per gemeente. Dit leidde tot 63 regioraadsleden. Door veel gemeenten werd dit als een te groot aantal ervaren. Daarom is geko zen voor een andere indeling van de gemeenten en is het minimum aan tal vertegenwoordigers bepaald op twee. Deze verdeling betekent: Ameland 2 Kollumerland c.a. 3 het Bildt 3 Leeuwarden 9 Boarnsterhim 4 Leeuwarderadeel 3 Dantumadeel 4 Menaldumadeel 3 Dongeradeel 4 Schiermonnikoog 2 Ferwerderadeel 3 Terschelling 2 Franekeradeel 4 Vlieland 2 Harlingen 4 De voormalige regio's Noord en Noordoost kenden twee soorten vertegenwoordigers in de Regioraad: door en uit de raden gekozen leden en leden uit de colleges van burgemeester en wethouders. Artikel 13 WGR bepaalt, dat de Regioraad bestaat uit leden, die per deelnemende gemeente door de raad uit zijn. midden, de voorzitter inbegrepen, worden aangewezen. Aangezien het de bedoeling is, dat uit ieder college van burgemeester en wethouders der deelnemende gemeenten een lid in het dagelijks bestuur zitting heeft, is in het tweede lid bepaald, dat de raden in ieder geval een wethouder dan wel hun voorzitter benoemen tot lid van de Regioraad. Voor een goed functioneren van de Regioraad is het van belang, dat deze in zijn politieke samenstelling een afspiegeling vormt van de gezamenlijke gemeenteraden. Gelet op ervaringen in het verleden mag er op worden vertrouwd, dat de gemeenteraden hieraan in onderling overleg zullen meewerken. Tot dit overleg zal de voorzitter het initiatief nemen. Voor het eerste overleg neemt de voorzitter van de voormalige Regio Friesland-Noord het initiatief. -7- -6-

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1988 | | pagina 187