Artikel 21
Het kan voorkomen, dat een of meer gemeenten de Regio verzoeken om
een (al dan niet tijdelijke) dienstverlening op een bepaald terrein.
Geeft artikel 19 een mogelijkheid tot differentiatie, artikel 21
behelst een uitzondering de andere kant op: de meeste deelnemende
gemeenten nemen een dienst niet af.
Afti,kel 22.
De regeling gaat uit van de mogelijkheid tot het instellen van takken
van dienst. Dit zullen niet op voorhand takken van dienst zijn als
bedoeld in artikel 252 van de gemeentewet. Ook bij gemeenten kiest men
van lieverlee meer voor een geïntegreerde begroting. Daarnaast gaat
het in concreto om relatief kleine diensten. In het verleden was de
B.H.D. Friesland-Noord een tak van dienst, omdat deze werkzaam was ten
behoeve van twee regio's.
De financiële bepalingen met betrekking tot de takken van dienst zijn
opgenomen in Hoofdstuk 8.
Artikel 23 t/m 29
De verdeling van de bevoegdheden over de Regioraad, het dagelijks
bestuur en de voorzitter is analoog aan de in de gemeentewet geregelde
verdeling over de raad, burgemeester en wethouders en de burgemeester.
Artikel 26.
De voorzitter wordt in dit artikel belast met de uitvoering van
besluiten, uitgezonderd die van bestuurscommissies. Het ligt voor de
hand, dat de voorzitter van een bestuurscommissie wordt belast met de
uitvoering van de besluiten van die commissie. Dit dient geregeld te
worden bij het desbetreffende instellingsbesluit als vermeld in
artikel 54.
Artikel 30.
De Regio kent de aan de gemeente analoge bestuursorganen (artikel 12
WGR)
Er zal behoefte bestaan aan portefeuillehoudersoverleg binnen de
Regio. Niet is gekozen dergelijke structuren de status van
bestuursorganen te geven. Het portefeuillehoudersoverleg zal in
eerste instantie gestalte krijgen door de bemanning van de in te
stellen commissies.
Artikel 31
Op grond van dit artikel bestaat de Regioraad uit 53 leden (inclusief
voorzitter). Aanvankelijk was uitgegaan van minimaal 3 vertegenwoor
digers per gemeente. Dit leidde tot 63 regioraadsleden. Door veel
gemeenten werd dit als een te groot aantal ervaren. Daarom is geko
zen voor een andere indeling van de gemeenten en is het minimum aan
tal vertegenwoordigers bepaald op twee.
Deze verdeling betekent:
Ameland 2 Kollumerland c.a. 3
het Bildt 3 Leeuwarden 9
Boarnsterhim 4 Leeuwarderadeel 3
Dantumadeel 4 Menaldumadeel 3
Dongeradeel 4 Schiermonnikoog 2
Ferwerderadeel 3 Terschelling 2
Franekeradeel 4 Vlieland 2
Harlingen 4
De voormalige regio's Noord en Noordoost kenden twee soorten
vertegenwoordigers in de Regioraad: door en uit de raden gekozen
leden en leden uit de colleges van burgemeester en wethouders.
Artikel 13 WGR bepaalt, dat de Regioraad bestaat uit leden, die per
deelnemende gemeente door de raad uit zijn. midden, de voorzitter
inbegrepen, worden aangewezen.
Aangezien het de bedoeling is, dat uit ieder college van burgemeester
en wethouders der deelnemende gemeenten een lid in het dagelijks
bestuur zitting heeft, is in het tweede lid bepaald, dat de raden in
ieder geval een wethouder dan wel hun voorzitter benoemen tot lid van
de Regioraad.
Voor een goed functioneren van de Regioraad is het van belang, dat
deze in zijn politieke samenstelling een afspiegeling vormt van de
gezamenlijke gemeenteraden. Gelet op ervaringen in het verleden mag
er op worden vertrouwd, dat de gemeenteraden hieraan in onderling
overleg zullen meewerken. Tot dit overleg zal de voorzitter het
initiatief nemen. Voor het eerste overleg neemt de voorzitter van de
voormalige Regio Friesland-Noord het initiatief.
-7-
-6-