Dit artikel regelt het aftreden van de voorzitter. Artikel 49. Bij afwezigheid van de voorzitter voorziet het dagelijks bestuur in zijn vervanging. Artikel 50. Voor een goede voorbereiding van onderwerpen ten behoeve van het dagelijks bestuur, de Regio en de deelnemende gemeenten is reeds in een reeks van jaren gebleken, dat vaste commissies daartoe een goed instrument zijn, zeker daar waar het om specifieke kennis gaat. Om verzelfstandiging van de Regio tegen te gaan zal in het instel lingsbesluit van een commissie de bepaling worden opgenomen, dat een advies van de commissie aan het dagelijks bestuur ongewijzigd aan de deelnemende gemeenten wordt doorgegeven, eventueel voorzien van de eigen visie van het dagelijks bestuur. Artikel 51 De desbetreffende portefeuillehouder in het dagelijks bestuur is voorzitter van een commissie. Artikel 52. Het dagelijks bestuur stelt commissies ad hoc in, die uitsluitend aan het dagelijks bestuur adviseren. Dit is analoog aan artikel 62, eerste lid van de gemeentewet. Artikel 53. Artikel 25 WGR bepaalt, dat de Regioraad bestuurscommissies kan instellen, indien de gemeenschappelijke regeling in deze mogelijkheid voorziet. Om een viertal redenen lijkt het niet aan te bevelen al te snel over te gaan tot het instellen van bestuurscommissies: 1. bestuurscommissies hebben het gevaar van verzelfstandiging in zich; 2. de doorzichtigheid van het verlengd lokaal bestuur wordt daarmee niet bevorderd; 3. bestuurscommissies kunnen een integrale afweging van belangen op regionaal niveau bemoeilijken; 4. er is een kans, dat er voor het personeel van de Regio verschillen in de uitvoering van rechtspositieregelingen ontstaan. Een voordeel van bestuurscommissies luidt in "De regio gelokaliseerd" (blz. 51): "De betrokkenheid vanuit de deelnemende gemeenten kan worden vergroot als hun vertegenwoordigers niet alleen zitting hebben in het algemeen bestuur maar daarnaast en daarbuiten ook direct betrokken kunnen worden bij een aan het openbaar lichaam ter behartiging toevertrouwd sectoraal belang. Portefeuillehouders en fractiespecialisten uit de deelnemende gemeenten zouden bij verdergaande integratie minder hoeven te vrezen, voor een versmalling van het bestuur op het intergemeentelijk vlak". Bij het instellen van bestuurscommissies zijn de artikelen 63, derde lid, 64d, 64e van de gemeentewet en de artikelen 21 en 23, eerste en tweede lid, van de WGR van toepassing. Artikel 54. Artikel 25, tweede lid, WGR bepaalt, dat de Regioraad niet overgaat tot het instellen van een bestuurscommissie dan na verkregen verklaring van geen bezwaar van de raden van elk der deelnemende gemeenten. Artikel 55 t/m 57. Voor de secretaris zal een instructie worden vastgesteld. Daarin zal ondermeer worden bepaald, dat de secretaris in principe geen andere functies zal bekleden. De overige bepalingen omtrent het ambtelijk apparaat van de Regio behoeven geen nadere toelichting. Artikel 58 t/m 64. Waar het om verlengd lokaal bestuur gaat, is een nauwe en strak gereglementeerde relatie in financieel opzicht tussen de deelnemende gemeenten en de Regio essentieel. Daarom is een procedure opgenomen, die de deelnemende gemeenten in staat stelt om tijdig van de financiële stukken kennis te nemen en eventuele opmerkingen dienaangaande kenbaar te maken, opdat de Regioraad hiermee rekening kan houden bij het vaststellen van een begroting -10- -11-

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1988 | | pagina 189