Dit artikel regelt het aftreden van de voorzitter.
Artikel 49.
Bij afwezigheid van de voorzitter voorziet het dagelijks bestuur in
zijn vervanging.
Artikel 50.
Voor een goede voorbereiding van onderwerpen ten behoeve van het
dagelijks bestuur, de Regio en de deelnemende gemeenten is reeds in
een reeks van jaren gebleken, dat vaste commissies daartoe een goed
instrument zijn, zeker daar waar het om specifieke kennis gaat.
Om verzelfstandiging van de Regio tegen te gaan zal in het instel
lingsbesluit van een commissie de bepaling worden opgenomen, dat een
advies van de commissie aan het dagelijks bestuur ongewijzigd aan de
deelnemende gemeenten wordt doorgegeven, eventueel voorzien van de
eigen visie van het dagelijks bestuur.
Artikel 51
De desbetreffende portefeuillehouder in het dagelijks bestuur is
voorzitter van een commissie.
Artikel 52.
Het dagelijks bestuur stelt commissies ad hoc in, die uitsluitend aan
het dagelijks bestuur adviseren. Dit is analoog aan artikel 62, eerste
lid van de gemeentewet.
Artikel 53.
Artikel 25 WGR bepaalt, dat de Regioraad bestuurscommissies kan
instellen, indien de gemeenschappelijke regeling in deze mogelijkheid
voorziet. Om een viertal redenen lijkt het niet aan te bevelen al te
snel over te gaan tot het instellen van bestuurscommissies:
1. bestuurscommissies hebben het gevaar van verzelfstandiging in zich;
2. de doorzichtigheid van het verlengd lokaal bestuur wordt daarmee
niet bevorderd;
3. bestuurscommissies kunnen een integrale afweging van belangen op
regionaal niveau bemoeilijken;
4. er is een kans, dat er voor het personeel van de Regio verschillen
in de uitvoering van rechtspositieregelingen ontstaan.
Een voordeel van bestuurscommissies luidt in "De regio gelokaliseerd"
(blz. 51): "De betrokkenheid vanuit de deelnemende gemeenten kan
worden vergroot als hun vertegenwoordigers niet alleen zitting hebben
in het algemeen bestuur maar daarnaast en daarbuiten ook direct
betrokken kunnen worden bij een aan het openbaar lichaam ter
behartiging toevertrouwd sectoraal belang. Portefeuillehouders en
fractiespecialisten uit de deelnemende gemeenten zouden bij
verdergaande integratie minder hoeven te vrezen, voor een versmalling
van het bestuur op het intergemeentelijk vlak".
Bij het instellen van bestuurscommissies zijn de artikelen 63, derde
lid, 64d, 64e van de gemeentewet en de artikelen 21 en 23, eerste en
tweede lid, van de WGR van toepassing.
Artikel 54.
Artikel 25, tweede lid, WGR bepaalt, dat de Regioraad niet overgaat
tot het instellen van een bestuurscommissie dan na verkregen
verklaring van geen bezwaar van de raden van elk der deelnemende
gemeenten.
Artikel 55 t/m 57.
Voor de secretaris zal een instructie worden vastgesteld. Daarin zal
ondermeer worden bepaald, dat de secretaris in principe geen andere
functies zal bekleden.
De overige bepalingen omtrent het ambtelijk apparaat van de Regio
behoeven geen nadere toelichting.
Artikel 58 t/m 64.
Waar het om verlengd lokaal bestuur gaat, is een nauwe en strak
gereglementeerde relatie in financieel opzicht tussen de deelnemende
gemeenten en de Regio essentieel.
Daarom is een procedure opgenomen, die de deelnemende gemeenten in
staat stelt om tijdig van de financiële stukken kennis te nemen en
eventuele opmerkingen dienaangaande kenbaar te maken, opdat de
Regioraad hiermee rekening kan houden bij het vaststellen van een
begroting
-10-
-11-