- 2 - In verband hiermee neemt de gemeente Leeuwarden deel aan een overleg van de bestaande schapsbesturen dat erop is gericht on voorbereidende werkzaamheden te verrichten met betrekking tot de standpuntbepaling door de gemeenten in de regio ten aanzien van de bestuurlijke vormgeving van de sociale werkvoorziening voor de periode vanaf 1 januari 1990. Tijdens dit overleg is besloten, dat er door de desbetreffende werkvoorzieningsschappen, zelf al de nodige concrete stappen worden ondernomen om bestaande regiogrensoverschrijdingen in het werkgebied op te heffen. Wij gaan er dan ook van uit, dat eventuele knelpunten ter zake binnen afzienbare tijd tot een oplossing zullen worden gebracht Voorts is uit het overleg naar voren gekomen dat een aantal gemeenten/werkvoorzieningsschappen bezwaren heeft tegen de totstandkoming van één (gebundelde en/of geïntegreerde) gemeenschappelijke regeling waarin (onder meer) de sociale werkvoorziening is ondergebracht. Daarbij speelt een belangrijke rol de wens om gelet op de aard van de sociale werkvoorziening daarop een zo direct mogelijke invloed uit te oefenen vanuit het lokale bestuur. Voor de gemeente Leeuwarden geldt deze overweging eveneens. Daarnaast zijn wij van mening dat de omvang van een bedrijf op dit terrein zodanig moet zijn dat er een goed evenwicht wordt gevonden tussen de wens tot een duidelijke lokale binding en herkenbaarheid en overzichtelijkheid voor de doelgroep in het kader van de WSW enerzijds en eisen op het vlak van zowel kwa litatief als kwantitatief voldoende gevarieerd werkaanbod, eet gekwalificeerde ambtelijke staf en bedrijfseconomische rendements)overwegingen anderzijds. Wij menen dat het hier- bedoelde evenwicht niet bereikt kan worden indien tot een samenvoeging van de activiteiten op dit terrein in regionaal verband kon worden overgegaan. Gelet op het vorenstaande zijn wij derhalve van mening, dat zowel in verband met de aard als ook - tevens in relatie daar mee - in verband met de schaal van het te behartigen belang, afwijking van de eis van bundeling bijzonder aangewezen is. Tegen deze achtergrond zijn wij graag bereid een bijdrage te (blijven) leveren aan de meningsvorming bij de andere betrokto gemeenten met betrekking tot de totstandkoming van één of mee: gemeenschappelijke regelingen voor de sociale werkvoorziening in de regio Noord-Friesland waarin de gemeente Leeuwarden nie: participeert bAvondonderwijs Het Fries Avondcollege, scholengemeenschap voor mavo, havo, atheneum en meao, is een gemeenschappelijke regeling van de gemeenten Leeuwarden, Sneek en Harlingen; derhalve is er spra.i van een regiogrensoverschrijdend samenwerkingsverband. De term "avondonderwijs" is niet meer letterlijk van toepassing. Aan het onderhavige instituut worden zowel dag- als avon dopleidingen gegeven aan ongeveer 2000 cursisten. -3 - Uw brief en de notitie van de begeleidingsgroep is aan de orde gesteld in de vergadering van het dagelijks bestuur van het Fries Avondcollege d.d. 5 november 1987. In dit dagelijks bestuur zijn onder meer de wethouders van onderwijs van de deelnemende gemeenten vertegenwoordigd. Het dagelijks bestuur heeft zich op het standpunt gesteld dat het huidige samenwerkingsverband voorlopig in stand moet worden gehouden. Het inkaderen van het Fries Avondcollege in de regio Noord impliceert het wegvallen van de nevenvestiging te Sneek. De regio Zuid-West Friesland blijft in dat geval verstoken van het "tweedekansonderwijs". Gelet op het huidige rijksbeleid ter zake, mag niet worden aangenomen dat de gemeente Sneek (dan wel de regio Zuid-West Friesland) in aanmerking zou kunnen komen voor een zelfstandig instituut voor dag-/avondonderwijs als hierbedoeld. Dat brengt met zich mee dat in dit opzicht de aard van hef te behartigen belang en de criteria die de rijksoverheid hanteert om gemeenten in staat te stellen het onderhavige onderwijsaan bod te doen, in dit geval een schaal vereisten die de grens van de bestuurlijke regio overschrijdt. Afwijking van de eis van bundeling binnen één regionaal verband moet dan ook "bijzonder aangewezen" worden geacht. In dit verband moet tevens worden gewezen op het PBVE-aanbod te Sneek, waarin het Fries Avondcollege participeert. n De regering ziet een belangrijke plaats weggelegd voor de volwasseneneducatie en de beroepseducatie voor volwassenen in het kader van het streven naar marktgericht onderwijs en de versterking van de scholing. Het volwassenenonderwijs zal een andere opzet krijgen. In dit kader zijn onder meer de (nog bij het parlement in te dienen) voorstellen van de regering op de volgende gebieden te noemen: VAVO (voortgezet algemeen volwassenenonderwijs); - cursorisch beroepsonderwijs; contract-activiteiten en de Invoeringswet kaderwet volwasseneneducatie. In dit stadium zijn er nog (te) veel onduidelijkheden t.a.v. de verdere ontwikkeling van het volwassenenonderwijs. Dat leidt ertoe dat terughoudend moet worden omgegaan met zeer ingrijpende bestuurlijke wijzigingen in de structuur van het dag-/avondonderwijsthans op grond van de Wet gemeenschap pelijke regelingen, nu te verwachten valt dat daarin op grond van andere rijksregelgeving op afzienbare termijn wederom drastisch moet worden gewijzigd. Op basis van deze overwegingen zijn wij tevens van mening dat het regiogrens onderschri jdende karakter van de huidige gemeenschappelijke regeling, in die zin dat slechts een tweetal gemeenten uit de toekomstige regio Noord Friesland daarin par ticipeert, vooralsnog geaccepteerd moet worden. Hoewel de deelnemers aan het onderhavige onderwijsaanbod voor een belangrijk deel ook afkomstig zijn uit andere gemeenten binnen de regio dan Leeuwarden en Harlingen moet geconstateerd worden

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1988 | | pagina 192