- 2 -
In verband hiermee neemt de gemeente Leeuwarden deel aan een
overleg van de bestaande schapsbesturen dat erop is gericht on
voorbereidende werkzaamheden te verrichten met betrekking tot
de standpuntbepaling door de gemeenten in de regio ten aanzien
van de bestuurlijke vormgeving van de sociale werkvoorziening
voor de periode vanaf 1 januari 1990.
Tijdens dit overleg is besloten, dat er door de desbetreffende
werkvoorzieningsschappen, zelf al de nodige concrete stappen
worden ondernomen om bestaande regiogrensoverschrijdingen in
het werkgebied op te heffen.
Wij gaan er dan ook van uit, dat eventuele knelpunten ter zake
binnen afzienbare tijd tot een oplossing zullen worden
gebracht
Voorts is uit het overleg naar voren gekomen dat een aantal
gemeenten/werkvoorzieningsschappen bezwaren heeft tegen de
totstandkoming van één (gebundelde en/of geïntegreerde)
gemeenschappelijke regeling waarin (onder meer) de sociale
werkvoorziening is ondergebracht.
Daarbij speelt een belangrijke rol de wens om gelet op de aard
van de sociale werkvoorziening daarop een zo direct mogelijke
invloed uit te oefenen vanuit het lokale bestuur. Voor de
gemeente Leeuwarden geldt deze overweging eveneens. Daarnaast
zijn wij van mening dat de omvang van een bedrijf op dit
terrein zodanig moet zijn dat er een goed evenwicht wordt
gevonden tussen de wens tot een duidelijke lokale binding en
herkenbaarheid en overzichtelijkheid voor de doelgroep in het
kader van de WSW enerzijds en eisen op het vlak van zowel kwa
litatief als kwantitatief voldoende gevarieerd werkaanbod, eet
gekwalificeerde ambtelijke staf en bedrijfseconomische
rendements)overwegingen anderzijds. Wij menen dat het hier-
bedoelde evenwicht niet bereikt kan worden indien tot een
samenvoeging van de activiteiten op dit terrein in regionaal
verband kon worden overgegaan.
Gelet op het vorenstaande zijn wij derhalve van mening, dat
zowel in verband met de aard als ook - tevens in relatie daar
mee - in verband met de schaal van het te behartigen belang,
afwijking van de eis van bundeling bijzonder aangewezen is.
Tegen deze achtergrond zijn wij graag bereid een bijdrage te
(blijven) leveren aan de meningsvorming bij de andere betrokto
gemeenten met betrekking tot de totstandkoming van één of mee:
gemeenschappelijke regelingen voor de sociale werkvoorziening
in de regio Noord-Friesland waarin de gemeente Leeuwarden nie:
participeert
bAvondonderwijs
Het Fries Avondcollege, scholengemeenschap voor mavo, havo,
atheneum en meao, is een gemeenschappelijke regeling van de
gemeenten Leeuwarden, Sneek en Harlingen; derhalve is er spra.i
van een regiogrensoverschrijdend samenwerkingsverband.
De term "avondonderwijs" is niet meer letterlijk van
toepassing.
Aan het onderhavige instituut worden zowel dag- als avon
dopleidingen gegeven aan ongeveer 2000 cursisten.
-3 -
Uw brief en de notitie van de begeleidingsgroep is aan de orde
gesteld in de vergadering van het dagelijks bestuur van het
Fries Avondcollege d.d. 5 november 1987. In dit dagelijks
bestuur zijn onder meer de wethouders van onderwijs van de
deelnemende gemeenten vertegenwoordigd.
Het dagelijks bestuur heeft zich op het standpunt gesteld dat
het huidige samenwerkingsverband voorlopig in stand moet worden
gehouden. Het inkaderen van het Fries Avondcollege in de regio
Noord impliceert het wegvallen van de nevenvestiging te Sneek.
De regio Zuid-West Friesland blijft in dat geval verstoken van
het "tweedekansonderwijs".
Gelet op het huidige rijksbeleid ter zake, mag niet worden
aangenomen dat de gemeente Sneek (dan wel de regio Zuid-West
Friesland) in aanmerking zou kunnen komen voor een zelfstandig
instituut voor dag-/avondonderwijs als hierbedoeld.
Dat brengt met zich mee dat in dit opzicht de aard van hef te
behartigen belang en de criteria die de rijksoverheid hanteert
om gemeenten in staat te stellen het onderhavige onderwijsaan
bod te doen, in dit geval een schaal vereisten die de grens van
de bestuurlijke regio overschrijdt. Afwijking van de eis van
bundeling binnen één regionaal verband moet dan ook "bijzonder
aangewezen" worden geacht.
In dit verband moet tevens worden gewezen op het PBVE-aanbod te
Sneek, waarin het Fries Avondcollege participeert. n
De regering ziet een belangrijke plaats weggelegd voor de
volwasseneneducatie en de beroepseducatie voor volwassenen in
het kader van het streven naar marktgericht onderwijs en de
versterking van de scholing.
Het volwassenenonderwijs zal een andere opzet krijgen.
In dit kader zijn onder meer de (nog bij het parlement in te
dienen) voorstellen van de regering op de volgende gebieden te
noemen:
VAVO (voortgezet algemeen volwassenenonderwijs);
- cursorisch beroepsonderwijs;
contract-activiteiten en
de Invoeringswet kaderwet volwasseneneducatie.
In dit stadium zijn er nog (te) veel onduidelijkheden t.a.v. de
verdere ontwikkeling van het volwassenenonderwijs.
Dat leidt ertoe dat terughoudend moet worden omgegaan met zeer
ingrijpende bestuurlijke wijzigingen in de structuur van het
dag-/avondonderwijsthans op grond van de Wet gemeenschap
pelijke regelingen, nu te verwachten valt dat daarin op grond
van andere rijksregelgeving op afzienbare termijn wederom
drastisch moet worden gewijzigd.
Op basis van deze overwegingen zijn wij tevens van mening dat
het regiogrens onderschri jdende karakter van de huidige
gemeenschappelijke regeling, in die zin dat slechts een tweetal
gemeenten uit de toekomstige regio Noord Friesland daarin par
ticipeert, vooralsnog geaccepteerd moet worden. Hoewel de
deelnemers aan het onderhavige onderwijsaanbod voor een
belangrijk deel ook afkomstig zijn uit andere gemeenten binnen
de regio dan Leeuwarden en Harlingen moet geconstateerd worden