- 4 - dat die bedoelde andere gemeenten de activiteiten tot dusverre niet van dien aard hebben gevonden dat deze zouden moeten wor den aangemerkt als een "te behartigen belang". De huidige schaal van dit onderwijsaanbod verzet zich er ook niet tegen on op grond van de aard van het taakveld een afwijking van de bun- delingseis te accepteren. cMuziekonderwijs Binnen en over de grenzen van de huidige regio Noord func tioneert een vijftal instituten voor muziekonderwijs, te weten: 1. Muziekschool "De Noordwester" regio-onderschrijdend) (gemeenschappelijke regeling tussen Harlingen en Franekera- deel 2. Stichting Muziekschool "Het Bildt" (een private stichting die met gemeentelijk subsidie het muziekonderwijs in Het Bildt verzorgt); 3. Streekmuziekschool "De Waldsang" (regio-overschrijdend) (gemeenschappelijke regeling tussen KollumerlandDan- tumadeel, Tietjerksteradeel en Achtkarspelen) 4. Gemeentelijk Muziekinstituut Leeuwarden (regio-over schrijdend) (zelfstandig gemeentelijk instituut, dat op basis van een zgn. "eenvoudige" gemeenschappelijke regeling mede het muziekonderwijs in Menaldumadeel verzorgt); 5. Streekmuziekschool "Schoterwerven" (regio-overschrijdend) (gemeenschappelijke regeling tussen Heerenveen, Oost- en Weststellingwerf en Boarnsterhim) Hierbij dient nog te worden opgemerkt dat Leeuwarderadeel geen gemeentelijk aanbod op het terrein van het muziekonderwijs heef t Zoals uit het onderzoeksrapport van het Samenwerkingsverband Bestuurswetenschappen Noorden des Lands te lezen valt, zijnet tussen de verschillende scholen aanmerkelijke verschillen te constateren. Gewezen wordt op onder meer de volgende discrepan ties elke school hanteert een eigen tarief systeem (dekkingsper centage van school tot school verschillend) - wel of niet inkomensafhankeli jk; de kosten van materiële voorzieningen (gebouwen en instru menten) variëren sterk (incl. voorzieningenniveau); de mate waarin er dependances/leslokaties zijn, verschilt sterk (dit heeft directe gevolgen voor reiskosten); - het personeelsbeleid (incl. de rechtspositie) is van schoo. tot school verschillend; de scholen hebben zich over het algemeen zo goed mogelijk aangepast bij de lokale vraag, zodat het onderwijsaanbod zeer divers is. De invoering van de Wet gemeenschappelijke regeling kan derhalve ingrijpende gevolgen voor het muziekonderwijs hebben indien onverkort aan het uitgangspunt van bundeling op regioni veau wordt vastgehouden. De hierboven opgesomde verschillen illustreren het feit dat he' muziekonderwijs naar zijn aard sterk wordt beïnvloed door - 5 - lokale voorkeuren en is ingebed in het eigen gemeentelijk beleid. Uitvoering van deze taak wordt ook duidelijk gezien als een gemeentelijke verantwoordelijkheid die door gemeenten afzonderlijk of in relatief kleinschalige samenwerkingsverban den ter hand wordt genomen. Naar zijn aard is het muziekonderwijs een onderdeel van het sociaal-cultureel werk; het beleid ten aanzien van dat onder deel dient zo goed mogelijk afgestemd te kunnen worden op het sociaal-cultureel beleid in het algemeen, welk beleidsterrein onomstotelijk tot de gemeentelijke verantwoordelijkheid gere kend dient te worden en ook door iedere gemeente afzonderlijk wordt gevoerd. Waar desondanks tot vormen van relatief kleinschalige samenwerking t.a.v. muziekonderwijs wordt beslo ten (m.n. om efficiencyredenen) dient het uitgangspunt te zijn dat gemeenten daarin (beleids)keuzen kunnen blijven maken, ook t-a.v. de gemeente(n) waarmee men op dit - op zichzelf typisch gemeentelijke - taakveld wil samenwerken. Op grond van het vorenstaande zijn wij van mening dat bundeling van het muziekonderwijs op regionaal niveau gelet op vooral de aard van het te behartigen belang als ongewenst moet worden bestempeld. Deze opvatting wordt gedeeld door de Federatie van Friese muziekscholen, waarin de besturen en directies van alle Friese muziekscholen zijn vertegenwoordigd. Uitgaande van de hiervoor weergegeven stellingname, streven wij ernaar binnen de gemeente een zelfstandig gemeentelijk muziekinstituut te doen voortbestaan. Overigens merken wij op, dat op basis van een daartoe opgestel de "eenvoudige" gemeenschappelijke regeling, veeleer een over eenkomst van dienstverlening, thans 45 uur per week lesgegeven wordt aan leerlingen van de gemeente Menaldumadeel. Deze vorm van dienstverlening kan worden gehandhaafd en zo nodig worden uitgebreid tot andere gemeenten. Gelet op het karakter van de bestaande regeling is deze o.i. niet aan te merken als een gemeenschappelijke regeling waarvoor Gedepu teerde Staten op grond van de Wet gemeenschappelijke regeling goedkeuring zouden moeten verlenen. 2Provinciaal werkende regelingen. aOnde rwi_ j sbegelei ding Op grond van de Wet op de onderwijsverzorging kan de minister ontheffing verlenen om van de bestaande regio-indeling in Friesland (3 regio's) af te wijken. Er is dus een wettelijke grondslag om op grond van de schaal tot een andere regio indeling in Friesland te besluiten. Het geformuleerde uitgangspunt dat bij de vaststelling van de regio aangesloten wordt bij de bestaande indeling, zoals deze o.g.v. de Rijksre geling subsidiëring schoolbegeleidingsdiensten is vastgesteld voor Friesland wordt door ons onderschreven. Uit een oogpunt van continuïteit, doelmatigheid en effec tiviteit dient de huidige organisatie gehandhaafd te blijven.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1988 | | pagina 193