6 Twee brieven van 6 juni 1988 van de heer H.E.M. Palmen, de Meenthe 117, alhier, inzake een negatief advies op een fiat- aanvraag in het kader van de Wet individuele huursubsidie. In het kader van de Wet individu ele huursubsidie dienen B. en W. de Staatssecretaris van VROM te adviseren op aanvragen om huur subsidie. De Staatssecretaris gaat ervan uit, dat B. en W. negatief adviseren ingeval de aanvrager reeds passend woont en voorts in situaties waarin er sprake is van het beschikbaar zijn van meer bij het inkomen passende goedkopere woonruimte. De fiat-procedure is in het leven geroepen om woningzoekenden voor het betrekken van de woning dui delijkheid te geven omtrent het gemeentelijk advies. Het gemeen telijk beleid in de huidige wo ningmarkt komt erop neer, dat voor woningen, waarvoor minder dan 200,-- huursubsidie nodig is, zonder meer een positief advies wordt afgegeven. Voor aanvragen, waarvoor meer dan 200,-- huursubsidie nodig is, vindt beoordeling van geval tot geval plaats, waarbij de persoon lijke omstandigheden (urgentie) in aanmerking worden genomen. Voor aanvragen in de categorie van 200,-- tot 300,-- huur subsidie per maand zijn specifie ke beoordelingscriteria ontwik keld in relatie met de urgentie. Boven de 300,-- vindt een meer uitgebreide toetsing plaats en wordt terughoudendheid betracht met het verstrekken van positieve adviezen. In dit licht is ook de aanvraag van de heer Palmen beke ken. Kortheidshalve verwijzen wij U naar de inhoud van ons concept- antwoord dat voor U ter inzage is gelegd. Wij geven U in overweging adres sant overeenkomstig te berichten. 7 J. Brief van 6 juni 1988 van de Stichting Wijkkomitee Schepen- buurt betreffende het verkeers luw maken van de Schepenbuurt alhier. Recentelijk heeft U een krediet beschikbaar gesteld ter groote van 125.000,-- ten behoeve van het verkeersluw maken van de Schepenbuurt, zulks met het doel om de snelheid van het wijkver- keer af te remmen. De uiteinde lijk in verband hiermee te tref fen voorzieningen worden door ons na advisering door de Commissie Openbare Werken en Milieu vastge steld. Ook worden alsdan de door het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens vereiste verkeers maatregelen betreffende de snel- heidsbeperkende voorzieningen door ons genomen. Binnen dit besluitvormingsproces zal de inhoud van de brief, voor zover betrekking hebbende op de te realiseren voorzieningen bin nen de Schepenbuurt, in de oor deelsvorming worden betrokken. Wij tekenen hierbij nog aan, dat de gemeentelijke plannen met betrekking tot de afwikkeling van het verkeer naar, van en rondom het fabriekscomplex van de CCFriesland recentelijk onderwerp van bespreking is geweest met dit concern, waarop van die zijde nog een nadere reactie is gevraagd. Zodra hieromtrent duidelijkheid bestaat kan, in relatie met de te nemen maatregelen in eerderbe- doelde zin en met inachtneming van de beschikbare financiële middelen, uitvoering worden gege ven aan een structurele verkeers- oplossing in dit stadsgedeelte. Ten aanzien van het verzoek om de voorgenomen profilering van de Pieter Stuyvesantweg in herover weging te nemen, merken wij op dat de verdubbeling van de rij baan voortvloeit uit het door U vastgestelde verkeersstructuur- plan. Het eind 1987 uitgebrachte rapport "Verkeersprognose Perso nenautoverkeer Leeuwarden voor 1995" (herberekening van het hoofdwegennet) wijst uit dat nog steeds van deze verdubbeling moet worden uitgegaan. Heroverweging behoeft derhalve niet plaats te vinden.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1988 | | pagina 40