6
Twee brieven van 6 juni 1988
van de heer H.E.M. Palmen, de
Meenthe 117, alhier, inzake een
negatief advies op een fiat-
aanvraag in het kader van de
Wet individuele huursubsidie.
In het kader van de Wet individu
ele huursubsidie dienen B. en W.
de Staatssecretaris van VROM te
adviseren op aanvragen om huur
subsidie. De Staatssecretaris
gaat ervan uit, dat B. en W.
negatief adviseren ingeval de
aanvrager reeds passend woont en
voorts in situaties waarin er
sprake is van het beschikbaar
zijn van meer bij het inkomen
passende goedkopere woonruimte.
De fiat-procedure is in het leven
geroepen om woningzoekenden voor
het betrekken van de woning dui
delijkheid te geven omtrent het
gemeentelijk advies. Het gemeen
telijk beleid in de huidige wo
ningmarkt komt erop neer, dat
voor woningen, waarvoor minder
dan 200,-- huursubsidie nodig
is, zonder meer een positief
advies wordt afgegeven. Voor
aanvragen, waarvoor meer dan
200,-- huursubsidie nodig is,
vindt beoordeling van geval tot
geval plaats, waarbij de persoon
lijke omstandigheden (urgentie)
in aanmerking worden genomen.
Voor aanvragen in de categorie
van 200,-- tot 300,-- huur
subsidie per maand zijn specifie
ke beoordelingscriteria ontwik
keld in relatie met de urgentie.
Boven de 300,-- vindt een meer
uitgebreide toetsing plaats en
wordt terughoudendheid betracht
met het verstrekken van positieve
adviezen. In dit licht is ook de
aanvraag van de heer Palmen beke
ken. Kortheidshalve verwijzen wij
U naar de inhoud van ons concept-
antwoord dat voor U ter inzage is
gelegd.
Wij geven U in overweging adres
sant overeenkomstig te berichten.
7
J. Brief van 6 juni 1988 van de
Stichting Wijkkomitee Schepen-
buurt betreffende het verkeers
luw maken van de Schepenbuurt
alhier.
Recentelijk heeft U een krediet
beschikbaar gesteld ter groote
van 125.000,-- ten behoeve van
het verkeersluw maken van de
Schepenbuurt, zulks met het doel
om de snelheid van het wijkver-
keer af te remmen. De uiteinde
lijk in verband hiermee te tref
fen voorzieningen worden door ons
na advisering door de Commissie
Openbare Werken en Milieu vastge
steld. Ook worden alsdan de door
het Reglement Verkeersregels en
Verkeerstekens vereiste verkeers
maatregelen betreffende de snel-
heidsbeperkende voorzieningen
door ons genomen.
Binnen dit besluitvormingsproces
zal de inhoud van de brief, voor
zover betrekking hebbende op de
te realiseren voorzieningen bin
nen de Schepenbuurt, in de oor
deelsvorming worden betrokken.
Wij tekenen hierbij nog aan, dat
de gemeentelijke plannen met
betrekking tot de afwikkeling van
het verkeer naar, van en rondom
het fabriekscomplex van de
CCFriesland recentelijk onderwerp
van bespreking is geweest met dit
concern, waarop van die zijde nog
een nadere reactie is gevraagd.
Zodra hieromtrent duidelijkheid
bestaat kan, in relatie met de te
nemen maatregelen in eerderbe-
doelde zin en met inachtneming
van de beschikbare financiële
middelen, uitvoering worden gege
ven aan een structurele verkeers-
oplossing in dit stadsgedeelte.
Ten aanzien van het verzoek om de
voorgenomen profilering van de
Pieter Stuyvesantweg in herover
weging te nemen, merken wij op
dat de verdubbeling van de rij
baan voortvloeit uit het door U
vastgestelde verkeersstructuur-
plan. Het eind 1987 uitgebrachte
rapport "Verkeersprognose Perso
nenautoverkeer Leeuwarden voor
1995" (herberekening van het
hoofdwegennet) wijst uit dat nog
steeds van deze verdubbeling moet
worden uitgegaan.
Heroverweging behoeft derhalve
niet plaats te vinden.